Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har LED-lampor jag vill ta reda på hur starka de är

Produkter
(logga in för att koppla)

ec1ab

Aktiv medlem
Jag säljer LED och halogenlampor lampor i min butik men jag vet inte hur starka det är i jämförelse med standard lampor och det vet inte mina kunder häller. Jag vill kunna ge dem data på detta.

Vad för pryl behöver jag för att kunna mäta ljuset på mina lampor? lummen/lux/cmd mätare av något slag antar jag men vad kostar en sådan? och vad heter den saken jag behöver ?

Som ni ser är det i princip bara ett enda typ av värde jag behöver och kommer mäta alla mina lampor pås amma sätt så jag behöver inte ett gäng extra funktioner som kostar extra :)

Tips tack!

Det fungerar tyvärr inte med en ljsumätare.

Ljusmätaren mäter bara en punkt i ljuskonen. Om två lampor "mäter lika", men den ena har en dubbelt så vid ljuskon ger den med dubbelt så bred ljuskon fyra ggr så mycket ljus...

Vill man ta reda på ljusmängden (rent praktiskt, med siffror som är intressanta för en verklig användare) behöver man två saker/siffror/mätningar:

*Den integrerade ljusmängden - detta är den totala ljusmängden som utstrålas
*Punktbelysningsstyrkan - här funkar det med en ljusmätare.

Vill man bara ha något snabbt och enkelt hade jag använt en ljusmätare, och ett vridbart stativ som ger 1m belysningsavstånd. Sen kan man sätta markeringar för 0, 10, 20, 30, 40º vridning.

En glödlampa eller kompaktlysrör kommer ge samma mätvärde var man än mäter i halvklotet "framåt". En halogen/LED-spot ger kanske lika mycket ljus i punkten 1m rakt framför lampan, men ljusmängden man "släpper" i rummet är oftast då 4-8ggr mindre...

Som Stefan sa så bör du ju få sån information från din leverantör innan du beställer produkterna till butiken, annars vet du ju inte vad du säljer. Så kontrollera med källan först.
Annars så finns det också IES data för alla typer av ljuskällor inklusive LED på nätet som man kan ladda hem, kontrollera och även visualisera dessa. Jag använder mig själv av IES data ibland vid 3d rendering för ljussättning.

/ Magnus

mm sant som du säger, kan vara bökigt att kolla bara men en ljusmätare, dock så är det bättre än ingenting antar jag så man kan i alla fall jämföra ljusstyrkan mellan LED lampor och vanliga halogenlampor. Många vill t.ex veta hur pass start en 21W halogenlampa är och hur pass starkt en led lampa är. Så om man placerar lampan i en konformad lykta och mäter borde man få ett ungefärligt resultat.

Tack för allt ni skrivit!

Magnus, LED och halogen har inte alltid dessa uppgifter framme... Enskilda LED'ar kan man ju oftast hitta vettig information om, men när modulerna moterats ihop till "ersättningspaket" försvinner ju tyvärr mycket av denna information på vägen.

Jag är själv i kontakt med företag som sysslar med sånt här, och vet vad alla mina LED-moduler ger. Men allt måste mätas om när det monterats i t.ex en GU12 eller dylikt - med inbyggd matningsmodul, en ingjuten reflektor, olikriktade plan i modulen osv.
..........

Kenny:
Kan du hitta en ganska stor parabolformad lampskärm (reflektorskärm ca 30-45cm) som du kan klämma in de flesta av sockelformaten i är detta en mycket bra ide. Sedan hade jag mätt på 1.5m avstånd.

Då minskar du "nackdelen" en rundstrålande lampa får av att man inte mäter allt ljus som sticker i "sidled". Ute i verkligheten laddar man ju rummet med även denna ljusenergi, men i en ren frontmätning tas detta inte med (utan reflektor)

En bra lampskärm och en ljusmätare bör ge ungefär vad du söker. Sen är det upp till dig att förklara för kunderna att det kommer vara skillnader mellan riktat och rundstrålande ljuskällor.

jävla bök att få det bra :)

Oj så stor, tänkte mig inte mer än kanske runt en 20-30 cm, kanske bara göra av t.ex en bunke/bak bytta.

Just eftersom det är svårt att jämföra rättvist finns det väldigt mycket vilseledande marknadsföring ute. Det är ju bra om du har något som iaf är i närheten av vad som händer när man sätter upp lampan i verkligheten.

30cm räcker säkert, bara du kan sätta lampan du mäter "rätt" i skärmen.

Lyckat till! :)

Okej men då behöver jag en billig mätare för detta vad skulle ni rekommendera för en sådan uppgift? Kan även tänka mig att handla på typ ebay UK etc..

Gammal tråd så problemet är kanske redan löst?!

Men då vi är i ett foto-forum så förslår jag följande lösning:
-Lys med lampan på en specifik vägg i ett i övrigt mörkt rum.
-Ta ett foto på den belysta väggen, se till att köra manuella inställningar och att inte över-exponera. Kameran, liksom lampan, måste givetvis vara placerade likadant vid alla tester.
Då borde man ju få hyffsad koll på ljuset, ljusspridningen och ljusmängden. Borde väl tom. gå att ta in raw-filen i ett program och få värde på min/max- och totala ljuset tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar