Annons

Jag har klätt om min kamera! (Mätsökare)

Produkter
(logga in för att koppla)
quarc skrev:
Jag hade för mig att Zeiss hade två fabriker varav den ena (Zeiss IKON) hamnade i öst efter kriget. Nog trodde jag att de fortsatte göra objektiv men jag kan komma ihåg fel, det var några år sedan jag kolla upp detta. Jag har en imponerande Zeiss IKON 180 (kommer ej ihåg ländaren) ligande här någonstans. tyvärr har någon smort den så det är olja på lamellerna. Trots att jag gjort rent dem säkert 10 gånger, så kommer det mer olja hela tiden. Har inte velat ta isär alltihopa....


Helt rätt,
vad gäller optik så låg Zeiss kvar i Jena (DDR) och Väst-Zeiss byggdes upp i Oberkochen.
I Oberkochen tillverkades bla den "nya" Zeissoptiken.
Dock hade man ett optiksamarbete fram till 1953 tror jag det va?
 
Varför fuskläder? Köp en liten stuvbit äkta skinn, stryk sedan på ett tunnt lager kontaktlim på den tillklippta biten samt på kameran och låt torka. Sitter hur bra som helst när du klämmer dit det.
 
Dubbelhäftande tjep sitter det med i original vilket innebär att man kan byta ut eller demontera när man behöver komma åt bakomvarande skruvar. Köp stuvbitar där dom säljer skinn! Tänk på att skära det lövtunnt ut mot kanterna så att det inte "fransas" upp så lätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.