Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har en utmaning

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Sol, sol, sol

Jag börjar få problem då jag skall ha ett antal svart-vita utebilder klara för tryck inom kort och jag har problem med skugga. Jag vill påpeka att jag är ingen expert på vare sig fotografering eller Photoshop. Köpte en Nikon D70 för detta projekt och har PS CS.

Bilderna jag tar är utebilder där det förekommer hus, som i många lägen kastar skuggor.

Givetvis är det bästa att avvakta rätt väder, ljus mm. På grund av tidsperspektivet och det väder som råder kan det dock i detta läge bli svårt så jag i slutändan blir tvungen att använda några av "skuggbildera".

Jag undrar ödmjukt om expertisen här inne skulle kunna ge lite råd och åsikter om bilder med skugga och dess efterbehandling? Bilderna skall tryckas. Om så efterfrågas kan jag ge ett exempel på bild jag har problem med.


Hälsar

Peter
 
vad är det för motiv? är det porträtt? till vilket ändamål?

edit. jaha, där fick jag svaret.
det enda riktiga är att vänta på rätt väder.
annars föreslår jag att du tar två exponeringar och slår ihop.
 
Estethia skrev:
vad är det för motiv? är det porträtt? till vilket ändamål?

edit. jaha, där fick jag svaret.
det enda riktiga är att vänta på rätt väder.
annars föreslår jag att du tar två exponeringar och slår ihop.

Christel,

"Två exponeringar och slår ihop"?

Menar du två exponeringar från samma ställe men med olika ljussättningar och slå ihop?

Kan du utveckla det lite snälla?

MVH

Peter
 
Christel menar två exponeringar med olika inställning på kameran. Den ena exponerad efter högdagrar, den andra efter lågdagrar. Givetvis kräver detta stativ. Och det kan bli lite mysko med saker som rör sig.


Annars kan jag rekommendera ett plugin till photoshop som heter "SHadow Recovery Pro". Inte lika bra (kvalitetsmässigt) som att slå ihop två exponeringar, men bättre än ingenting.
 
Glömde att säga att man med fördel kan använda bracketing (sv: Gaffling) när man ska ta två bilder olika exponerade för att senare "slå ihop" i photoshop.

Angående hur man gör själva ihopslagningen så finns det massor med tutorialer på nätet om det. På luminous Lanscape så finns en mycket bra tutorial som grundligen går igenom förfarandet. (Det är inte speciellt svårt)

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

Edit: Jag hade lagt länk till fel artikel. Nu är det rätt...
 
jupp, walle förklarade vad jag menar.

man kan även plåta raw och lägga ihop två olika konverteringar.

eller så ställer man upp kameran på bra ställe och tar två bilder på två olika tidpunkter på dagen, så ljuset träffar båda sidor av husen.
kräver nog lite mer pill än första förslaget, men det kan nog bli rätt effektfullt.
 
PeterK skrev:
Sol, sol, sol

Jag börjar få problem då jag skall ha ett antal svart-vita utebilder klara för tryck inom kort och jag har problem med skugga. Jag vill påpeka att jag är ingen expert på vare sig fotografering eller Photoshop. Köpte en Nikon D70 för detta projekt och har PS CS.

Bilderna jag tar är utebilder där det förekommer hus, som i många lägen kastar skuggor.

Givetvis är det bästa att avvakta rätt väder, ljus mm. På grund av tidsperspektivet och det väder som råder kan det dock i detta läge bli svårt så jag i slutändan blir tvungen att använda några av "skuggbildera".

Jag undrar ödmjukt om expertisen här inne skulle kunna ge lite råd och åsikter om bilder med skugga och dess efterbehandling? Bilderna skall tryckas. Om så efterfrågas kan jag ge ett exempel på bild jag har problem med.


Hälsar

Peter

I Photoshop CS kan du:

Images/adjustments/Shadow&Highlight. Där kan du justera skuggorna.

Annars om du är haj på kurvor kan du justera med det verktyget.

Men det första alternativet är bra, bättre än vad jag själv trodde. Jag “råkade” underexponera en bild för ett tag sen, och det var en viktig bild. Den räddade jag genom shadow&highlight. Blev även bra i tryck, så det fungerar.

/Marcus
 
Det finns en metod som minskar kontrasterna i bilden på ett (oftast) snyggt sätt. Ta originalbilden och duplicera lager. Gör det övre lagret svart-vitt mha "desaturate". Invertera färgerna i det svart-vita lagret och välj blending mode "overlay". Med opaciteten kan man sedan styra effekten.
 
Här ser du hur metoden fungerar på din bild. Jag tycker dock att originalbilden var mer spännande pga kontrasterna
 

Bilagor

  • 1110_b.jpg
    1110_b.jpg
    24 KB · Visningar: 253
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.