ANNONS
Annons

jag har blivit fotad på jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

slikt

Ny medlem
Hjälp, jag har blivit fotad bakom min rygg på jobbet (och 3 till). Anledningen är troligtvis att andra tycker vi maskar då vi har nyare och mycket lättare utrustning att jobba med som underlättar vårat jobb.

Har ni som har mycket mer koll på detta med fotografering koll på om detta är olagligt att smygfota oss?

Det är inte olagligt att fotografera sina anställda, däremot kan användningen av bilderna vara otillåten beroende på vad man gör med dom. Det får ju inte användas till reklam utan samtycke t.ex., och det får inte vara kränkande.

Om det sedan är trevligt, etiskt, schysst, kalla det vad du vill, är ju en annan sak. Personligen skulle jag bli mäkta irriterad om min arbetsgivare inte hade mer förtroende för mig än att dom måste spionera på hur jag jobbar.

Hjälp, jag har blivit fotad bakom min rygg på jobbet (och 3 till). Anledningen är troligtvis att andra tycker vi maskar då vi har nyare och mycket lättare utrustning att jobba med som underlättar vårat jobb.

Har ni som har mycket mer koll på detta med fotografering koll på om detta är olagligt att smygfota oss?

Det är lagligt att fota. Det som kan vara olagligt är vad som bilderna kan tänkas användas till.

Sen är får inte arbetsgivaren övervaka de anställda i smyg men på ditt inlägg låter det som det är kollegor som fotar?

Tycker du ska glömma fotobiten och gå direkt till din chef, huvudproblemet är ju inte fotandet.

Aha, vet inte varför jag drog slutsatsen att det var arbetsgivaren som fotade ... är det andra anställda så tycker jag man tar ett snack direkt med dom som fotat först, speciellt om du inte vet säkert varför dom gjort det. Att blanda in chefen lyfter det till en nivå där det nog inte går att vara kompis efteråt, och kan bli väldigt fel om fotandet var mer oskyldigt än du tror.

Låter som att ni har för lite att göra på jobbet. Omorganisation/effektivisering är nog på sin plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar