ANNONS
Annons

Jag har bestämt mig, men...

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Har haft en hel del olika märken och modeller i tanken som min första DSLR men nu äntligen bestämt mig för en Nikon D80.

Jag tänker nappa på scandinavianphoto's erbjudande på 9.995 kr för en D80 med 18-70 optik mycket på grund av deras trevliga bemötande på mässan.

Nu till saken.
Jag förstår att kitgluggen inte är världens ljusstarkaste (men i övrigt bra enligt många) och då jag även fotar mycket inomhus så kanske man skall skeppa med en fast 50/1.8D ?

Vi skall ha vårt andra barn inom 3-4 veckor och en fast ljusstark glugg på BB kan vara vettigt? Den verkar ju ligga bra i pris för att testa menar jag.

Vad säger ni andra?

Låter som en utmärkt kombo! Bägge dessa gluggar är mycket bra och snuskigt prisvärda :)

Tänk på att 50mm blir en "skenbar brännvidd" på 75mm på en D80 pga att sensorn är mindre än det ursprungliga småbildsformatet. Mycket bra för porträtt men lite sämre för "överblicksbilder".

D80:an har ju ganska aggresiv brusreducering så du kan utan vidare använda uppemot ISO 800 och ändå få mycket bra resultat. Med detta höga ISO kan du säkert få tillräckliga slutartider för att kunna handhålla 18-70:an vid 18mm (f3,5) på BB.

Lycka till....med både fotandet och "nedkomsten" :)

mvh / Matti

jdandanell skrev:
Har haft en hel del olika märken och modeller i tanken som min första DSLR men nu äntligen bestämt mig för en Nikon D80.

Jag tänker nappa på scandinavianphoto's erbjudande på 9.995 kr för en D80 med 18-70 optik mycket på grund av deras trevliga bemötande på mässan.

Nu till saken.
Jag förstår att kitgluggen inte är världens ljusstarkaste (men i övrigt bra enligt många) och då jag även fotar mycket inomhus så kanske man skall skeppa med en fast 50/1.8D ?

Vi skall ha vårt andra barn inom 3-4 veckor och en fast ljusstark glugg på BB kan vara vettigt? Den verkar ju ligga bra i pris för att testa menar jag.

Vad säger ni andra?

35/2 är ett utmärkt men ngt dyrare alternativ.

Sigma 30/1,4 likaså.

/K

Jag hade köpt en SB600 blixt istället med en softbox på. 50/1.8 är bra men väldigt begränsande brännvidd.

Jag köpte nyss en 50/1.8 till min D200 och tycker den är strålande. Lätt att ta med sig, bra inomhus, slipper fundera på zoomning, skarpa bilder, billig.

Det finns säkert några nackdelar med gluggen också men de struntar jag i för jag tycker du ska köpa en!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar