Annons

Jag fotade mitt första bröllop idag...

Produkter
(logga in för att koppla)
Och som svar på din fråga, jodå, jag har nog fjärilar i magen jag också när jag ska fota bröllop. Inte för att jag är rädd för publiken, men för att jag är rädd för att jag åker dit och märker att jag glömt någon vital del av utrustningen hemma.

På dagarna märker jag aldrig av den ängslan, men den finns nog där ändå, är jag övertygad om. Övertygelsen kommar av att jag drömmer ibland mardrömmar där jag står inför bruparet och ska fota och kan inte hitta kameran i min väska, hur jag än rotar i den.
 
Här är en till av dina bilder som jag "lånade" för att applicera sepiatonen på "mitt" sätt. Jag sänkte också kontrasten i hudtonerna, samt tog bort lite av blixtblänket på hudtonerna:

.
 

Bilagor

  • brollop3.jpg
    brollop3.jpg
    32.2 KB · Visningar: 599
Jag lovar att jag tagit bättre bild med en kompaktkamera med inbyggd blixt än den som du berömmer.

Varför banka en fotograf i huvudet som säger att det är hans första försök. Vi har för länge sedan slutat med att tro att vi skall slå barnen till bättre människor. Varför skall vi då ge fotografer negativ återkoppling? Inte blir de bättre av det, speciellt inte när kritiken är onyanserad.
Om bilderna på din egen hemsida är representativa för din egen fotografering kan du själv behöva en hel del av den varan. Antar du använt kompaktkamera?
 
Varför banka en fotograf i huvudet som säger att det är hans första försök. Vi har för länge sedan slutat med att tro att vi skall slå barnen till bättre människor. Varför skall vi då ge fotografer negativ återkoppling? Inte blir de bättre av det, speciellt inte när kritiken är onyanserad.
Om bilderna på din egen hemsida är representativa för din egen fotografering kan du själv behöva en hel del av den varan. Antar du använt kompaktkamera?

Det är synd att ni inte läser. Det är inte fotografen jag bankar i huvet, det är alla ja-sägare. Det är hans första försök. Det blev inte helt bra.
Jag medger att det var något onyanserat av mig och det ber jag fotografen om ursäkt för. Men jag ursäktar inte min syn på er ja-sägare, som snarare stjälper än hjälper med ert gullande.

Och du Flash:
Jag är jag väldigt nyfiken på var min hemsida finns??? Vad jag vet har jag ingen, så det skulle vara intressant att veta vilka eller vems kompaktkamerabilder du slår någon stackars fotograf i huvet med?

Vem är onyanserad nu, du eller jag???
 
Jag tror inte du fattar någonting alls faktiskt , du har inte förstått vad fotografering är och kommer nog aldrig förstå det heller.
Sälj kameran och knäpp på tevespelet istället , där finns en tydlig highscore lista att begrunda vem som suger och vem som är bäst.
En bild kan inte bedömas lika lätt och jag tror knappast folk ljuger när det berömmer någon bild...jag själv gillar gruppbilden ..
BRA SVÄRTA ! ;P

Och med hemsida tror jag han menar din profil , där har du ett gäng bilder som får din erfarenhet att lysa i sin frånvaro.
 
Jag tror inte du fattar någonting alls faktiskt , du har inte förstått vad fotografering är och kommer nog aldrig förstå det heller.
Sälj kameran och knäpp på tevespelet istället , där finns en tydlig highscore lista att begrunda vem som suger och vem som är bäst.
En bild kan inte bedömas lika lätt och jag tror knappast folk ljuger när det berömmer någon bild...jag själv gillar gruppbilden ..
BRA SVÄRTA ! ;P

Och med hemsida tror jag han menar din profil , där har du ett gäng bilder som får din erfarenhet att lysa i sin frånvaro.

Känns det bättre nu??
 
Om man ska ge kontruktiv kritik angående denna bild så skulle jag vilja nämna följande.
1. Man ser inte alla på bilden många står felvända, okoncentrerade,
2. Blixten räcker inte riktigt till.

Det viktiga vid gruppbilder är att
Alla syns
Dom viktigaste personerna centralt placerade
Är du tvungen att använda blixt, kolla så att du inte får fula skuggor
Du har en snygg jämn belysning.
En bakgrund som antingen tillför något till bilden eller smälter in.
Är det en stor gruppbild så bör du placera respektive släkt för sig samt föräldrar etc närmast brudparet(ett tips är att ta bestman till hjälp med detta)
Att brudnäbbarna är samlade o håller buketterna likadant.
Att uppställningen är harmonisk så att det inte är stora tomrum etc.
Ta många bilder för det är alltid någon som blundar etc.
 

Bilagor

  • DSC_0202st.jpg
    DSC_0202st.jpg
    97.1 KB · Visningar: 467
Hej Kim!
Fina bilder för att vara ditt första bröllop. Personligen tycker jag att du kan jobba lite mer med sepiatonen. Här är en bild jag lånade från ditt öppningsinlägg, hoppas du har överseende med det. Jag lägger sepiatonen på följande sätt:

-Först lägger jag på en "Black & White"-justeringslager för att göra bilden svartvit.

-Sen lägger jag på ett till "Black & White"-justeringslager, men på den kryssar jag i "Tint". Hue väljer jag runt 42 grader och Saturation mellan 17 % till 22 %, helst närmare 17 %. Sen klickar jag OK.

-Nu har bilden fått en sepiaton, men den är inte den snyggaste. Än! Då väljer jag blandningsläget "Soft Light" på det senaste lagret, och voilà, en riktigt mjuk och fin sepiaton!

-Till slut finjusterar jag sepiatonen med opaciteten på sepialagret, samt med saturation-inställningen i sepialagret (som alltså egentligen är en Black & White"-lager).


Denna metod har jag utarbetat själv, jag vet inte hur andra gör snygga sepiatoner. Vet inte ens om andra fotografer tycker den här sepiatonen är snygg, men kunderna gillar den. :)

Tack för ditt tips!! Skall testa detta nästa gång jag fotar något lämpligt att applicera din teknik på.
Peter
 
Nu har jag jobbat med några av bilderna, jag har använt Eeros sepia-tips och gjort lite annat pill. Jag tycker att förbättringarna är ganska stora. Tack för tips, råd och glada tillrop!
 

Bilagor

  • sepiapussvignette.jpg
    sepiapussvignette.jpg
    12.1 KB · Visningar: 378
  • cattaifokussepia.jpg
    cattaifokussepia.jpg
    14.9 KB · Visningar: 379
Nu har jag jobbat med några av bilderna, jag har använt Eeros sepia-tips och gjort lite annat pill. Jag tycker att förbättringarna är ganska stora. Tack för tips, råd och glada tillrop!

Jag är förstås partisk då du anammade mina tips, men jag tycker att resultatet blev utmärkt. :)

Och nu när du kan tekniken, ifall du vill ha mera sepiaton så är det bara att öka mättnaden (saturation) i sepialagret. Fördelen med "mitt" sätt är, som jag ser det, att man inte får någon sepiaton i de allra mörkaste eller i de allra ljusate tonerna. Då efterliknar man mera en verklig tonad duotonsbild (även kallad duplex). I ditt första exempel (i öppningsinlägget) blev det lika mycket sepia över hela bilden, oavsett tonvärde.
 
Jag lovar att jag tagit bättre bild med en kompaktkamera med inbyggd blixt än den som du berömmer.
vilken tur att du är en sådan baddare på att ta kort för social kompetens saknar du totalt. kollade in bilderna på din sida och är verklien impad. eller inte. läs igenom vad du skriver innan du skickar svar nästa gång. och känn efter hur det låter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.