Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag fick en massa kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Jag var idag och köpte ett par mörkrumgrejor och fick med lite kemi. Den är lite till åren men jag tänkte prova den ändå till att framkalla svartvitt. Dock är jag osäker på om jag har allt som behövs? jag har här gjort en lista på mina flaskor:

Ilford Ilfochrome classic process P3 fx 3,5 fixer
Agfa neutol liquid NE b&w paper developer
Agfa neutol liquid WA
Tetenal variospeed W b/w paper developer
Tetenal superfix plus rapid fixer
Kodak professional rapid selenium tonfer for films and papers
Paterson universal blach-fix

Jag vill alltså både framkalla och göra paperskopia. Jag har aldrig gjort detta förr. Men efter att ha läst på så tycker tycker jag själv att det verkar som om jag inte har nån vätska för stoppbad - är det inte sant? Dessutom undrar jag om fixet och stoppbad är samma för både papperen och filmen? (Man har samma vätska till båda)

Efter vad jag utläsa av det du skriver har du gott om pappersframkallare och fixering. Dock ingen filmframkallare. Fix för papper och film ska ofta spädas olika, och brukslösningarna hållas åtskilda i separata flaskor. Det är vanskligt att använda äldre kemi. Tumregeln är att pulver håller längre än flytande kemi, koncenterad kemi i oöppnade flaskor kan dock vara användbar, men det kan vara dumt att chansa, i synnerhet vid filmframkallning. Just framkallningsvätskan, brukar oxidera, och bli svagt brun i färgen. Då ser du direkt att den är för gammal.

Har varit med att flytaden fix (oöppnad) har bildat ett lager i botten på flaskan. Däremot så funkade ett pulverfix som jag köpte för 18års sedan alldeles utmärkt.

Ser att du har en del färgkemi på din lista.

Agfa Rodinal har även ett rykte att klara lågvarig lagring och själv så funkade en flaska som jag köpte för 19 års sedan.

Är du osäker så köp ny kemi för det är rätt små kostnader.

Så länge du har färdiga negativ du använder så riskerar du inget annat än att slösa papper om du använder gammal kemi, om du däremot ska frramkalla film ska du se till att grejerna funker först. (om du inte tar en testrulle och testar med den först dvs.)

När det gäller fix så kan det vara svårt, tumregeln är att hellre fixa 5 minuter för länge än 1 minut för kort.
Använd regeln om dubbla klarningstiden och lägg på lite.

Jag var idag och köpte ett par mörkrumgrejor och fick med lite kemi. Den är lite till åren men jag tänkte prova den ändå till att framkalla svartvitt. Dock är jag osäker på om jag har allt som behövs? jag har här gjort en lista på mina flaskor:

Ilford Ilfochrome classic process P3 fx 3,5 fixer
Agfa neutol liquid NE b&w paper developer
Agfa neutol liquid WA
Tetenal variospeed W b/w paper developer
Tetenal superfix plus rapid fixer
Kodak professional rapid selenium tonfer for films and papers
Paterson universal blach-fix

Jag vill alltså både framkalla och göra paperskopia. Jag har aldrig gjort detta förr. Men efter att ha läst på så tycker tycker jag själv att det verkar som om jag inte har nån vätska för stoppbad - är det inte sant? Dessutom undrar jag om fixet och stoppbad är samma för både papperen och filmen? (Man har samma vätska till båda)

Hej!
Du har på listan "Ilford Ilfochrome classic process P3 fx 3,5 fixer", den är som du möjligen känner till som fix vid framkallning av dia.Och skall användas i maskin. Av det enkla skället att kemin skall hålla 30 resp. 32-34 grader beronde på om man avänder Jobo eller ICP/IWD. Jag har själv båda möjligheterna när jag tar fram diakopior. Den förpackning som P3 har förändrats av tillverkaren, det finns även ett sk batch nummer som man kan utläsa tillverkningsdatum på denna. Kvaliten på denna beror som all annan kemi på hur man förvarat den
1. Är flaskor mm inte öppnade har dom varierande livslängd - här är det bara att öppna och testa. Lite rikvärden på livslängd finns på prouktblad för varje märke. Borde gå att söka på näte via en del fabrikanter.
2. Är flaskorna oöppnade så har du det ständiga kemi "skräcken" att den oxiderar.Om nu inte man fyllt på antioxidantmedel.Livslängd i öppnat skick finns på prouktbladen.

Trevligt att det kommer "nytt" blod i den analoga fotograferingen. Vad du behöver m.m finns det ett bra tips om:Den ständigt aktiva Photax har på sin hemsida www.photax.se/ vad man kallar för nybörjar-hjälp här kan du ladda ned en pdf-fil med info.
Lycka till.

Tack för svar allihopa! Jag ska prova framkalla några gamla negativ för att se om det funkar. Men jag beställer ändå lite nytt från det där photax - jag såg det kostade bara 400 för ett komplett "paket". Papper är det ju synd att det är färskvara för jag fick minsann hur mycket som helst med =)

Jag har förstorat på Ilford paper som gick ut 1985, det blev hur bra som helst. Vid första tillfället hade jag inte ens någon pappers framkallare utan körde i rodinal 1:20, det gick också, även om dokumol som jag nu kör på ger finare resultat i mina ögon. Gamla Agfa brovira papper däremot blev grådassiga och tråkiga. De var nog nåt år äldre än ilford papprena.

Chansa inte med filmframkallning, det är ditt original.

Pappersframkallaren är enkel. Fungerar den så fungerar den. Är den gammal så KAN det vara så att den inte klarar få till tillräckligt med svärta. Oftast funkar det då att hälla i mer och öka koncentrationen.

Fix är däremot lurigare. Om den är gammal så kommer bilderna att bli gulfläckiga. Men det är inget du ser på minst ett år. Skall du sälja bilder, använd fräscht fix. Är det bara för ditt eget höga nöjes skull så kan du göra om kopian om fixet var dåligt.

Som stopp GÅR det använda vatten. Fördelen med stoppbad är att framkallningen tvärnitar när du bestämmer. Dessutom så sparar det på fixets livslängd.

Gammalt papper brukar fungera alldeles ypperligt om det är graderat. Är det variabel kontrast så brukar pappret tappa ca 1 grad per 5-10 år.

Själv använder jag alltid gammalt papper tex till kontaktkartorna, även om det inte är idealiskt. Ibland även för testkopior för att hitta en någorlunda rätt exponering och för att öva pjattningar.

Det har även hänt att folk använt kranvatten som stoppbad.

För en hel del filmer är det inte att rekommendera med stoppbad...jag sköljer filmen i kranvatten innan jag spiller i fixet och det duger fint. Fixet blir utnött långt innan det blir "besudlat" hursomhelst och själva "stopp" funktionen är bara humbug. inte fan ser man skillnad på om man råkar framkalla i 8 minuter eller 8,5 minuter.
Det finns alldeles för många som sitter och stressar över exakta tider, när det är svartvitt så behövs inte det. Jag vet en gång då jag glömt en soppning i och råkat soppa 3 gånger så lång tid...inga problem, nog blev det användbara neg av det också även om det kanske inte var optimalt.

Jag använder Rodinal med efke25ort, efke25, efke50, efke100 och d76 med tmax100, tmax400, tmy3200.

Jag brukar alltid framkalla ut mina papper, så stoppbad behövs oftast inte. Jag märker iaf ingen skillnad. Nu pratar jag alltså om pappersframkallning. För filmframkallning använder jag stoppbad med citronsyra för jag tycker ättika luktar illa, speciellt i mitt lilla improviserade mörkrum.

Jag använder bara vatten både till film och papper. Om det har nån stoppeffekt vet jag inte, men det känns bra med lite skölj emellan. En neutral zon mellan de stridande parterna framkallare och fix.

Har provat framkalla min första film nu. Rutor blev det i alla fall. Nu hänger den på tork. Men jag söker som en galning på internet efter hur länge den ska hänga där. Jag har för mig jag läst 24 timmar någonstans men det är väl ändå länge det! Eller?

Först & främst tills den är torr.

Sedan finns det skickt som behöver härda till lite annars är det lite repkänsligare.

Jag hänger dem över natten.

Har provat framkalla min första film nu. Rutor blev det i alla fall. Nu hänger den på tork. Men jag söker som en galning på internet efter hur länge den ska hänga där. Jag har för mig jag läst 24 timmar någonstans men det är väl ändå länge det! Eller?

Jag brukar låta mina hänga tills jag ska hänga upp nästa par filmer för torkning, då klipper jag ner filmerna som hänger i pärm medans de som jag just soppat ligger i sköljen. Men alla behöver ju hitta sitt eget flöde.

Komm ihåg bara att du gärna ska hänga in dem i ett skåp eller liknande där det inte yr om kring så mycket damm. En del golvstående cd-ställ kan med lite jobb bli mycket bra som torkskåp för en hemmapulare då de tar väligt liten plats men filmen fortfarande för sitt eget utrymme...och medans man inte torkar nått kan man ju ställa in ett stativ där slipper man snubbla över det och slår två flugor i en smäll.

Det behövs inte ett skåp.
Jag använder matkällaren, en pinne och klädnypor.
Har aldrig haft dammproblem med torkande filmer.

Men tappa dem inte på golvet...

Nu har jag provat framkallat och kopierat film. (Nya kemikalier) Filmframkallningen gick kalasbra. Men Kopieringen var svår tycker jag! I början doppades inte hela bilden ens så at visa delar framkallades före dom andra hahaha. Men jag ska försöka igen i veckan. Man lär sig väl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar