Annons

Jag fattar inte hur storlekarna på kort hänger ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

TovaLundin

Medlem
Jag har länge funderat på detta och jag har inte vågat fråga någon men jag gör det nu.

Hur kan det komma sig att man kan framkalla i 10*15 och 13*18 och 21*30. Dessa proportioner hänger ju inte samman. Mellan 10*15 är det 2:3 och då borde ju standarden vara 10*15, 13*19.5 och 20*30 men det är det ju inte.

Jag fattar självklart att man idag kan framkalla andra mått, men det är desto svårare att få tag i ramar till korten eftersom standarden är 10*15. 13*18 och 21*30.

Kan någon reda ut detta åt mig?
 
Det finns ju många olika filmformat också. Småbild har 2:3-förhållandet, men det delar det väl i princip bara med 6x9-formatet. Andra vanliga format har varit 6x4,5 cm, 4x5 tum, 6x6 cm, 6x7 cm, 4x4 cm, 13x17 mm osv osv. Pappersformat i 2:3-format är nog ett relativ nytt påfund eftersom det förr var ovanligt med yrkesfotografer som använde 135 eller 6x9.

På dagens digitala konsumentmarknad är 2:3 och 3:4 vanligast. Systemdigitalarna har 2:3 och kompakterna 3:4.

Men man behöver ju inte använda hela papperet heller. Det är ju bra om papperet är större än passepartoutöppningen. Och monterar du på annat sätt utan passepartout går det ju att skära ner papperet.
 
Att fram för allt billigare ramar tillverkas i 21x30 kan ju hänga ihop med att det är rätt nära ett A4:a och man har på så sätt slagit två flugor i en smäll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.