Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

beskära bild/behåll fotoramsformat inför framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Då har du beskurit i fel förhållande. Det program du använde ursprungligen KAN INTE beskära i 2:3-förhållande eftersom det enbart har amerikanska standardmått. (2:3 är ju detsamma som 10:15)

Så, sålänge du beskär med förhållandet 2:3, och behåller så mycket info sommöjligt i bilden så kommer det att gå som det skall.

hej! jag har tittat på IrfanView samt picasa(den vill jag helst inte jobba i eftersom den dubblerar mapparna som finns i datorn vilket gör mig förvirrad). Jag hittar inte detta med 2:3 förhållanden när man ska beskära.
 
hej! Tack för tipset. Jag har navigerat runt och det är fantastisk många verktyg. Dock ange bildens storlek även där i pixlar och inte i cm när man går i menyn för bildstorlek. mvh/marie
Jo men du vet ju formatet på det papper Du beställer utskriften till. Se bara till att Du har samma proportioner på pixlarna mellan sidorna som formatet har proportion mellan milimetrarna så fixar det sig. Bara ren grundskolemattematik. Inga hemligheter alls.
 
hej! jag har installerat Windows live fotogalleri (det är väl detta program du menar att man ska installera?). Skulle du kunna förklara hur det fungerar bättre? jag har testat beskärning och justering och måtten anges även där i bildpunkter. Kan man få info i cm? Nedan är skärmdump på funktionerna.
mvh/marie

I den lista du visar skall du välja 4:6 vilket blir detsamma som 10x15.

Vill du skicka bilden för att framkalla den till 10x15 cm bör du multiplicera med 118 (vilket motsvarar 300 pixlar per tum), dvs 1180 x 1770 pixlar. Har bilden färre pixlar riskerar den bli pixlig, har du fler pixlar tar fotolabbet hand om den automatiskt.

Här kan du läsa vidare hur Fujidirekt behandlar dina bilder. Andra labb gör motsvarande.
 
hej! jag har tittat på IrfanView samt picasa(den vill jag helst inte jobba i eftersom den dubblerar mapparna som finns i datorn vilket gör mig förvirrad). Jag hittar inte detta med 2:3 förhållanden när man ska beskära.

I Irfan ser du bildförhållande uppe till vänster när du använder markeringsverktyget (1.499 i mitt exempel nedan):

fsar2.jpg

1.5 (eller 0.6666 om bilden är i stående format) innebär 15x10-format.
 
hej! jag har tittat på IrfanView samt picasa(den vill jag helst inte jobba i eftersom den dubblerar mapparna som finns i datorn vilket gör mig förvirrad). Jag hittar inte detta med 2:3 förhållanden när man ska beskära.

IrfanView - Edit - Create Custom Selection - Actual Ratio

Där kan du välja ett exakt förhållande.
 
Ja, där har de ju de du behöver (bland annat 2:3 och 3:2) samt en "custom ratio" om du vill göra något konstruktivt som inte är standardförhållande.

Om jag ska utgå från bilden som skulle beskäras (inlägg 2). Den ska jag ta bort lite ovan och även från vänstra sida. Vidare ska bilden passa in i en ram som är 15 x 10 och även samma bild i ram som är 18 x 13
hur ska man gå tillväga utifrån dessa verktyg?
 
Om jag ska utgå från bilden som skulle beskäras (inlägg 2). Den ska jag ta bort lite ovan och även från vänstra sida. Vidare ska bilden passa in i en ram som är 15 x 10 och även samma bild i ram som är 18 x 13
hur ska man gå tillväga utifrån dessa verktyg?

för 10x15 så väljer du "2:3", därefter markerar du det du vill ha med på ditt foto. Klart.

för 13x18 så vljer du "custom" och anger 1,384615384615385 i rutan. (eftersom 18/13 = 1,384615384615385) , därefter markerar du det du vill ha med på ditt foto. Klart.
 
för 10x15 så väljer du "2:3", därefter markerar du det du vill ha med på ditt foto. Klart.

för 13x18 så vljer du "custom" och anger 1,384615384615385 i rutan. (eftersom 18/13 = 1,384615384615385) , därefter markerar du det du vill ha med på ditt foto. Klart.

Jag valde 2:3 samt valde i cm. Då borde det stå 10 x 15 i rutan höjd och bredd? det står något helt annat samt att det ändra sig.
 
Mått i cm är i allmänhet väldigt ointressanta. Det intressanta är att beskära till den proportion man vill ha, samt att ha tillräckligt många pixlar alternativt så många pixlar som möjligt.

Förstår du detta med vad proportion innebär? Det är inte detsamma som storlek, även om en fysisk storlek också har en proportion. Däremot har en proportion ingen storlek.

Den enkla lösningen: beskär till önskad proportion och spara bilden utan att förminska den. Klart. Att blanda in cm krånglar bara till det i onödan.
 
Mått i cm är i allmänhet väldigt ointressanta. Det intressanta är att beskära till den proportion man vill ha, samt att ha tillräckligt många pixlar alternativt så många pixlar som möjligt.

Förstår du detta med vad proportion innebär? Det är inte detsamma som storlek, även om en fysisk storlek också har en proportion. Däremot har en proportion ingen storlek.

Den enkla lösningen: beskär till önskad proportion och spara bilden utan att förminska den. Klart. Att blanda in cm krånglar bara till det i onödan.


Bildens storleken som var från början ändrar sig inte om jag beskär proporsionsmässigt. Den behåller samma storlek - Stämmer detta?
 
Bildens storleken som var från början ändrar sig inte om jag beskär proporsionsmässigt. Den behåller samma storlek - Stämmer detta?

Vad menar du med storlek?

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Om du beskär så kommer antalet pixlar att minska, men det är ju bara naturligt. Du skär ju bort lite pixlar på någn/några sidor.

däremot kan du fortfarande skriva ut i vilken storlek som helst (i princip). En bild i datorn har ingen fysisk storlek i cm. Den består bara av pixlar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.