Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag får inte låna "mina" negativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Så här ligger det till.
Under 1973 när jag var medlem i Malmö Fotoklubb, numera saligen insomnad, så deltog jag och några kompisar i en fotografisk dokumentation av Malmö. Den arrangerades av en kommitté bestående av Malmö Förskönings- och Planteringsförening, Malmö Fornminnesförening och Malmö museum.
Vi skulle fotografera olika Malmömiljöer enligt anvisningar som vi fick av kommittén.

Ett avtal upprättades och i punkt 1 står bl.a. följande:
Fotografen skall till kommittén överlåta negativ, kontaktkartor samt förstoringar i storlek 13x18 av de negativ som väljs ut av kommittén.
Punkt 2 lyder:
Kommittén skall tillhandahålla för fotograferingen erforderlig film.
I den för mig viktigaste punkten 4 står bl.a. följande:
Samtliga negativ och kopior skall överlämnas till Malmö museum som erhåller rätt till bilderna enligt lag 30/12 1960 om rätt till fotografisk bild. I samband med visning och publicering av bilderna skall fotografens namn anges i den omfattning som är möjlig.
Och så det viktigaste: fotografen skall ha rätt att framställa kopior för eget ändamål samt för kommersiellt bruk.

Åberopande framförallt den sista meningen har jag nu försökt låna "mina" negativ för att skanna in dem i Photoshop och eventuellt framställa kopior av en del bilder.

Men icke, sa Nicke!
Malmö museum lånar inte ut några museiföremål och dessa negativ betraktas som sådana. De får, som alla andra museiföremål, överhuvudtaget inte lämna museibyggnaden. Undantag kan göras för officiella institutioner och då först efter museets ledningsgrupps beslut, men aldrig till privatpersoner.
Men hur skall jag kunna framställa kopior om jag inte har tillgång till negativen då, frågade jag?
De erbjöd sig då att skanna in "mina" negativ, en s.k. råskanning, och jag skulle då få bilderna på en CD. Det kan de göra till det mycket kraftigt reducerade priset av 20 kronor per bild! Eftersom det rör sig om 141 bilder så skulle det kosta mig totalt 2820 kronor för att få mina negativ på en CD! Hutlöst pris, tycker jag!
Jag har lagt ett motbud till dem: 2 kronor per bild + priset för CD:n, annars glömmer vi alltihop! De har ännu inte svarat på mitt förslag.


Vad säger du? Tycker du att jag skulle kunna få låna "mina" negativ? Jag har erbjudit mig att hämta dem en eftermiddag och återlämna dem på morgonen dagen efter!
 
Jag kan förstå både museet och dig, även om museets tolkning verkar lite stelbent. Du kan inte ta med dig datorn och scannern och scanna dem själv på museet? Man kan ju också fråga sig hur de hade tolkat avtalet vid en tidigare tidpunkt (säg 1974) då scanning knappast hade varit det sätt du hade velat framställa kopior på.
 
edsjo skrev:
Jag kan förstå både museet och dig, även om museets tolkning verkar lite stelbent. Du kan inte ta med dig datorn och scannern och scanna dem själv på museet? Man kan ju också fråga sig hur de hade tolkat avtalet vid en tidigare tidpunkt (säg 1974) då scanning knappast hade varit det sätt du hade velat framställa kopior på.
Jag har vid ett tidigare tillfälle lånat hem negativen för att framställa några bilder. Inga som helst problem då! Men då jobbade den ansvarige personen för dokumenteringen fortfarande kvar på museet. Hon har gått i pension sedan många år.
Det står också i svaret jag fått från museet: Allt fotografiskt arbete utförs av museets fotografer, inom museets väggar.
Så det verkar utaslutet att jag själv skulle få göra det. Dessutom så har jag ingen bärbar dator, så det hade varit lite "knöligt" att släpa dit den stationära!
 
När jag läser det du har skrivit lite noggrannare ser jag att egentligen borde du kunna åberopa sista meningen i avtalet du citerade där det står att "fotografen skall ha rätt att framställa kopior för eget ändamål samt för kommersiellt bruk". Om man tolkar detta bokstavligt är det DU som har rätt att framställa kopior, inte få eller få köpa kopior/scanningar framtagna av museet. Såvitt jag kan se verkar det vara ett avtalsbrott av museet om de inte låter dig framställa kopior/göra scanningarna. Det kan hända att museet inte skulle acceptera ett dylikt avtal idag, men det hör ju egentligen inte hit. Om detta är accepterat en gång i tiden måste det ju vara detta som gäller. Jag har svårt att se att du skulle kunna förlora om du skulle processa om det, men det kanske någon mer juridiskt kunnig kan uttala sig om.
 
Jo, både museet och jag är överens om att jag har rätt att framställa kopior för eget bruk, MEN jag får inte låna negativremsorna för kopiering! De enda "negativ" jag kan få tillgång till är de som museets fotografer då skannar in till mig.
 
Museets ståndpunkt är väl ganska rimlig då negativen numera ingår i deras samlingar och dom inte vill riskera att förlora dom.

Jag antar att deras erbjudande om att göra kopior är någon slags självkostnadspris. Varför skulle dom göra något "gratis"? Du har ju en avtalad rätt att använda bilderna. Om det är värt 20 kr eller 2 kr för dig är det bara du själv som kan värdera....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.