Annons

Jag är så klen i armarna... (enbensstativ-fråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Eftersom jag är så vansinnigt klen i armarna så skulle jag behöva ett enbensstativ för att orka fota med mitt Tokina AT-X AF400 och få någorlunda skarpa bilder. =)

Nån som kan rekommendera ett enbensstativ som är både billigt och bra? Vad ska man tänka på?
 
Jag är nöjd med mitt Giottos. Vet inte om det är något underverk eller särskilt billigt. Har för mig jag betalade ca 800 för det.

Det är inte heller det lättaste men blir ganska långt vilket jag tycker om. Då kan jag använda det även när jag står utför i trappor och liknande.

Har nämnt det i en tidigare tråd.
 
Manfrotto 679B har jag och är väldigt nöjd med det (om man kan leva med att det är relativt långt i hopfällt läge).
 
Jag har haft enbenstativ som hjälp under lång tid och förbrukat ett par. För mig är det viktigt att det är så litet så att man tar med det och använder det. Det första jag hade kommer jag inte ihåg vad det hette, sedan hade jag ett Cullman 741 men det vill jag avråda från. Kvalitén är inte tillräckligt bra. Det är lite och smidig när det är hopfällt men låsningarna är för svaga. Nu har jag ett Manfrotto 676B Digi och på det har jag ett vinkelhuvud, Manfrotto 234RC. Stativet kostar 395 och vinkelhuvudet 345 på Scandinavian Photo. Jag tycker att detta är en kombination som passar bra för både mina behov och plånbok. Lätt att ta med och tillräckligt stabilt, smidigt med snabbfästet, men inget som man skall hänga på eller använda som vandringstav.

/c
 
Eller ifall du inte har budget till ett dyrt stativ, så kan jag rekommendera ett Lotus monopod W103 http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7909 som jag köpte i lokala fotoaffären för 295kr, och det efter att ha känt på både manfrottos och några andra dyra märken (som kostade bra mer än 1000kr). Det är väldigt enkelt, men stabilt. fyra sektioner är det och gjort i aluminium. Jag brukar använda det tillsammans med ett 80-200 f2,8 och en 2x eller 3x teleconverter, och jag har absolut inga problem med stabiliteten.

Hoppas det hjälper dig, undrar du nåt mer så tveka inte att fråga :)

/Patrik
 
Man tackar för svaren!!! Jag inser att det finns några parametrar som man måste ta ställning till. Supertack för svar!
 
Jag köpte ett cullman 741 på loppis idag och det är litet och i relativt fint material. Låsningarna är som sagt (tidigare i tråden) svaga men jag har tänkt att använda det till min mätsökarkamera och då är det faktiskt så nära perfekt man kan komma!

mvh Niclas,
 
hej
jag är 13 år, är även jag lite klen i armarna när jag använder mitt 300mm+nikon d70s. så jag använder lotus monopod 103 kostade endast 299 :-
på expert !!
//Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.