Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag är nybörjare och behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

D0GG3

Medlem
Jag har länge funderat på att skaffa en värsting kamera och börja fota.

Bild exempel på såna bilder jag vill kunna fota och få som slutresultat:Multiple Owners

Det jag nu undrar över är vad för kamera jag behöver, objektiv.
Och sedan om det är någon speciell effekt på bilderna så skulle jag vilja veta det också.

Länka gärna till allt.

Självklart ligger det träning bakom bilderna också men det får man ju träna sig till.

Jag älskar dom detaljrika bilderna och hur färgerna smälter ihop med allt.
Sjukt bra fotat tycker jag :)

Det handlar framförallt om efterbehandling. Ska du komma undan så billigt som möjligt skulle jag tipsa om Nikon D3100 & 35/1.8 + linux & gimp.

Edit:
Kikar man på exif-informationen i några av bilderna du länkat tycks det som att de är tagna med Canon 400D och 17-50/2.8 el dyl. Men som sagt, vilken systemkamera somhelst med ett någolunda objektiv och mycket efterbehandling.

Det handlar framförallt om efterbehandling. Ska du komma undan så billigt som möjligt skulle jag tipsa om Nikon D3100 & 35/1.8 + linux & gimp.

Edit:
Kikar man på exif-informationen i några av bilderna du länkat tycks det som att de är tagna med Canon 400D och 17-50/2.8 el dyl. Men som sagt, vilken systemkamera somhelst med ett någolunda objektiv och mycket efterbehandling.

Priset är inte så viktigt Men har inte tänkt att betala mer än ca ca 15.000kr.

Som sagt, du behöver ingen märkvärdig kamera för att fixa den här typen av bilder, egentligen funkar det bra med en hyfsad kompakt (kolla in Bernt Carlzon här på FS, han kör med en Panasonic LX3). Det som är grejen är efterbehandlingen, en programvara som är bra för den där typen av bilder är :
http://www.topazlabs.com/adjust/
-affe

Bild exempel på såna bilder jag vill kunna fota och få som slutresultat:Multiple Owners
Och sedan om det är någon speciell effekt på bilderna så skulle jag vilja veta det också.
Länka gärna till allt.
Självklart ligger det träning bakom bilderna också men det får man ju träna sig till.
Sjukt bra fotat tycker jag :)

Hej,
Jag kommer säker att få mothugg. Men jag påstår att det är inte kameran som gör dina bilder utan du själv. Att man "tänker" bilder. Att du som i detta fall vissar porträtt bilder på barn från en annan kultur förutsätter också att du kanske behöver ta dig dit. Så du kan ha vilken värsting kamera som helst och vilket program för efterarbete det blir inget reslutat ändå. En bild skall vara så att när man ser på den första gången så skall man upptäcka något nytt varje gång man återkommer till den. Och möjligen finns den en given sanning, alla fotografer har sin egen still. Att låna någon annas känns för mig lite väl enkelt. Detta hindrar inte att man kan se på andra fotografers bilder och få ny idéer om hur en bild skulle vara.
En av dom stora svenska fotograferna som fotograferat människor är Anders Petersen. Du kan inte gissa vilken utrustning han använder för att ta sina bilder ? Nej, det kan du få söka själv. Men någon värsting kamera är det inte.
Lycka till.

Hej,
Jag kommer säker att få mothugg. Men jag påstår att det är inte kameran som gör dina bilder utan du själv. Att man "tänker" bilder. Att du som i detta fall vissar porträtt bilder på barn från en annan kultur förutsätter också att du kanske behöver ta dig dit. Så du kan ha vilken värsting kamera som helst och vilket program för efterarbete det blir inget reslutat ändå. En bild skall vara så att när man ser på den första gången så skall man upptäcka något nytt varje gång man återkommer till den. Och möjligen finns den en given sanning, alla fotografer har sin egen still. Att låna någon annas känns för mig lite väl enkelt. Detta hindrar inte att man kan se på andra fotografers bilder och få ny idéer om hur en bild skulle vara.
En av dom stora svenska fotograferna som fotograferat människor är Anders Petersen. Du kan inte gissa vilken utrustning han använder för att ta sina bilder ? Nej, det kan du få söka själv. Men någon värsting kamera är det inte.
Lycka till.

Nu är jag ju ganska övertygad om att trådskaparen syftade på det speciella utseendet i bilderna han hänvisade till och inte innehållet i sig. Annars skulle det till exempel vara lite som att fråga vilken kamera som ger bilder av svältkatastrofer? Och så korkad är knappast någon skulle jag tro ;)

Petersen kör mycket med en Contax T3 som faktiskt är en värstingkamera för film bland annat för den fina optiken, fullt jämförbar med Leicas 35:eek:r till exempel.

När det gäller detta att "låna" någon annans stil, eller "kopiera" sådant man ser, så tror jag att det är just så vi i slutändan förhoppningsvis hittar "vår egen" stil. Jag tror knappast någon är opåverkad av vad de sett tidigare när de fotograferar.

Nu är jag ju ganska övertygad om att trådskaparen syftade på det speciella utseendet i bilderna han hänvisade till och inte innehållet i sig. Annars skulle det till exempel vara lite som att fråga vilken kamera som ger bilder av svältkatastrofer? Och så korkad är knappast någon skulle jag tro ;)
Petersen kör mycket med en Contax T3 som faktiskt är en värstingkamera för film bland annat för den fina optiken, fullt jämförbar med Leicas 35:eek:r till exempel.
När det gäller detta att "låna" någon annans stil, eller "kopiera" sådant man ser, så tror jag att det är just så vi i slutändan förhoppningsvis hittar "vår egen" stil. Jag tror knappast någon är opåverkad av vad de sett tidigare när de fotograferar.

Hej Alf.
Det var så här han skrev, trådskaparen:
"Jag är nybörjare och behöver hjälp!
Länka gärna till allt.
Sjukt bra fotat tycker jag :) "
Möjligen att jag inte förstår att han menar något annat. Men vad jag vill säga är att utrustningen-kameran är inte det viktiga. Men som jag skriver jag får säkert mothugg. Jag nämner Anders därför att jag känner mer än väl JH och då vet jag att han (Anders) har åsikten att verktyget /kameran inte betyder allt utan det är din egen tanke att skapa bilder. Anders första bilder på Caf'é Lehmitz var enkel. Jag lever dumnt nog med uppfattningen att kameran helt oberoende vilken typ, jag tar inga bilder åt mig. Det jobbet får jag göra själv.

Vi har nog samma uppfattning när det gäller prylarnas betydelse för bilden. Däremot de effekter som framgår av bilderna trådskaparen länkade till kräver en hel del efterbearbetning och är inget man får direkt ur kameran oavsett kamera.

Hej,
jag antar att vi har samma syn på dennna om fråga kamera vs. bildskapandet. Men jag vill påstå att det finns fotografer som inte har behovet eller vad du vill att efterbearbetat, Dom" sätter" bilden vi första tryck. Eller så är det så att man tar en massa rutor och väljer bland det som man känner som det man tycker stämmer med vad man tänkt sig med bilden. Jag tillhör dom som inte sitter i någon dator och ändrar. Tro mig. Jag tar också en massa rutor och är jag nöjd så är jag det.
Men å andra sidan så "svär jag i kyrkan (FS) och säger att jag fotograferar analogt". Oj gisses tänker säker många- vad efter han är. Men det bjuder jag på.
Min "värsting" utrustning är några stycken proffs varianter av dom sista analoga som mitt kameramärke tillverkade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar