Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag är förälskad i batterigrepp men ska jag byta?

Produkter
(logga in för att koppla)

rob.

Medlem
Hej!

Har ett svårt dilemma. Sitter på en D70 med kitoptik i nuläget men har i dagarna börjat snegla på Canons nya barn.

20D:n verkar ju vara en underbar kamera, stabil och fin - men lite i överkant i prisläget.

350D verkar ju inte vara riktigt samma kamera, men har ändå det jag trängtar mest efter - ett batterigrepp... Har läst igenom tråden om 20d vs 350d men det som sägs där tycks egentligen bara vara tre saker: att 350d blir framtung med stor optik, att den inte känns lika bra i handen och att den inte är lika logiskt uppbyggd i menysystemet. Dessa saker gör mig faktiskt inte lika mycket... tror jag. Hur är det i jämförelse med D70:n till exempel?

OCH: Hur är det med 350D när det gäller brusnivåer och snabbhet vid handhavande? Gärna i relation till D70...

Så vad är mest taktiskt? Att vänta och se eller att köpa?

Råddigt, ursäkta mig, men detta var den ordningen mina tankar kom i

Hälsn
/robin
 
Senast ändrad:
Svårt att förstå det där med framtung, du håller ju i objektivet med vänster hand?!

Canonens brusnivå är historiskt sett (ngt år el så!) obefintliga på 100–200ISO. Bättre än D70 m a o.
 
Jag planerar själv att byta till Canon, fast jag satsar på 20D. Jag har inte sett några test av 350D men om den är någorlunda lik 20D (det är ju i och för sig inte samma sensor men ändå) så borde inte bruset vara något problem.

Vad gäller jämförelse med D70 tror jag att du själv är bäste man till det -gå iväg till en affär och känn efter. Tittar man på specsen som står har ju 350D bättre serietagning och upplösning i alla fall -mer är svårt att säga

350D är ju rätt liten så det känns antagligen annorlunda mot D70 -men så har du ju möjligheten att använda batterigrepp:D

Mitt råd blir: känn på kameran, ta lite bilder med den och kolla brusnivåerna och om det känns bra och du har möjlighet så är det ju bara att byta:)
 
Om batterigreppet är så viktigt att det är främsta anledningen att byta kamera, så bör du kolla upp att greppet har alla knappar som behövs i vertikalgreppet.

Det har greppet till 20D. Till min gamla analoga 30 saknades bland annat inmatningshjulet vilket gjorde att jag ändå höll kameran i vanliga greppet i även i vertikalläge. Greppet till EOS30 var dock tämligne ergonomiskt och gav bra stöd, greppet till 20D tyckte jag mest var klumpigt och ivägen 8så det sålde jag).

Mitt tips är alltså att testa och utvärdera greppens funktion väl innnan du byter kamera, det är ju itne säkert att greppet passar din hand....

/Tobias
 
Tack för fina svar. Det tycks som om enda lösningen är att jag springer iväg till affären och testar ordentligt ;-)
 
Du kan också läsa i vs. forumet.
Där finns en diskussion om 350D vs D70.

Mvh Hampus Lundgren
 
Ska du byta system är det väl lika bra du gör det nu innan du köper på dig en massa tillbehör som bara funkar på Nikon. Dessutom har du fortfarande ett andrahandsvärde på D70 som är borta när nästa modell kommer. fråga mig som äger en 2 månader gammal 300D köpt för 11500:- med minneskort, kitobjektiv och väska. Blev erbjuden 2000:- i inbyte då jag förhörde mig om uppgradering till 350D. DVS 9500:- eller 80% värdeminskning på 2 månader. Ska du sälja så sälj medan den är säljbar och bestäm dig innan du köper tillbehör.
Själv behåller jag min 300D ett tag till och väntar på nästa generation av Canon. Under tiden går sparpengarna till tillbehör som (förhoppningsvis) kommer att vara gångbara till min 30D mkII också.
 
rob. skrev:
OCH: Hur är det med 350D när det gäller brusnivåer och snabbhet vid handhavande? Gärna i relation till D70...
350D ger klart mindre brus, båda är ungefär lika snabba, 350D har dock snabbare AF.
 
20Ds batterigrepp är inte bra kan jag säga. Otroligt många (inklusive jag) som vart tvungen att skicka in det på reparation pga att batteritiden halveras och att det inte ens tar AA-batterier. Men det är snyggt och sitter någorlunda ok, dock har vissa även problem med att det inte sitter bra nog och knakar, men det slapp jag iaf! =)

MVH
Jimmy
 
rob. skrev:
Hej!

Har ett svårt dilemma. Sitter på en D70 med kitoptik i nuläget men har i dagarna börjat snegla på Canons nya barn.


Hälsn
/robin

Hej Robin!

Har du behov av att byta, räcker inte D70´n för ditt fotograferande? Jag skickade efter en förstoring på 50 x 70 cm och den blev hur bra som helst så de extra MP i 350´n är väl kanske också en fråga om vad man behöver.

Jag har haft min D70 i snart ett år och är väldigt nöjd med den, ska man ha en bättre kamera så är det väl D2H,D2X eller nån av Canons värstingar.

Hade det funnits ett vettigt batterigrepp till D70 så hade jag kanske skaffat ett för stabilitetens skull, batteritiden är ju hur bra som helst i original.

Angående brus så tycker jag inte det är några som helst problem med D70.

Ditt problem är väl i första hand vilket system du skall ha, du kommer väl antagligen att köpa några objektiv till och då blir det lite jobbigare att byta system.

Vänta och fota på ett tag sen bestämmer du dig är mitt råd!

Mvh Göran
 
Tack alla för givande svar och särskilt Göran.

Du får mig att åter inse att det inte är kameran det hänger på i första hand utan snarare *att* man fotograferar.

Jag tror att D70 räcker långt för de behov jag har och jag tror nog att det finns plats att växa i så det både räcker och blir över.

Jag tror att den upptrissade jakten på nya kameror gör att man glömmer bort vad fotografi egentligen handlar om.

Jag säger som Candide: Nu måste vi odla vår trädgård ;)
 
rob. skrev:
Tack alla för givande svar och särskilt Göran.

Du får mig att åter inse att det inte är kameran det hänger på i första hand utan snarare *att* man fotograferar.

Jag tror att D70 räcker långt för de behov jag har och jag tror nog att det finns plats att växa i så det både räcker och blir över.

Jag tror att den upptrissade jakten på nya kameror gör att man glömmer bort vad fotografi egentligen handlar om.

Jag säger som Candide: Nu måste vi odla vår trädgård ;)

Bra citat!
:) Helt rätt om du stannar upp tänker mer på själva fotandet, jag var inne i objektivhysterin ett tag och tyckte inte jag kunde fota om jag inte hade det eller det objektivet, det handlar mer om att tänka till före och försöka se bilden innan man tar den, eller bara vänta in rätt tillfälle.

Lycka till med fotandet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.