Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag är dum, hjälp mig...

Produkter
(logga in för att koppla)

rymdrattan

Aktiv medlem
Jag har väldigt svårt för att greppa konceptet om färghantering och ber om lite lätta råd till en möjligen lätt uppgift.

Jag har en arbetskärm inte speciellt lämpad för fotohantering. MEN! Jag tycker att den visar bra färger med den färgprofilen jag har nu. Den kapar inte några kanter i rött eller grått. Dvs visar en bra mängd färger och ger naturliga färger på de foton jag tagigt (när man kollar på dom i photo and fax viewer win xp). Färgerna som skärmen visar i windows och jpg filer i windows överensstämmer bra med mängden andra skärmar.

MEN!

När den ska visa med en annan färgrymd t.ex. sRGB eller adobe RGB så blir det helt åt helvete. Färgerna blir aningen utfrätta och alldeles för rödgula.

Jag vill ju ha kvar den fina färgen jag har med skärmens färgrymd (eller färgprofil eller vad det nu är), men i camera raw t.ex. så kan jag inte använda min egna skärms profil som färgrymd tyvärr.

Hur löser jag detta på lättast sätt? Måste jag börja kaliberara och i så "förstöra" mina braiga färger som jag redan har?

Tackar på förhand om nån förstog och ville svara.

/mvh räven

Kort sagt en profilering av skärmen förstör ingenting. Det är det enklaste sättet att få rätt färger på skärmen.

Photo & fax viewer i XP hanterar inte färger så man kan inte bedöma en bild eller bildskärm utifrån hur den visas i det programmet.

I PS, PSE, ACR mfl bildbehandlingsprogram som kan hantera färger visas bilden med "rätt" färger om du har en profilerad/kalibrerad skärm.

Betala gärna en liten slant till fotosidan och läs Stefan Ohlsson bra artiklar i ämnet färghantering.

När den ska visa med en annan färgrymd t.ex. sRGB eller adobe RGB så blir det helt åt helvete. Färgerna blir aningen utfrätta och alldeles för rödgula.

Eftersom de program som ger dig en bra färgvisning inte använder skärmprofilen och de som gör det ger dig en dålig färgvisning tyder det ju på att din skärmprofil är dålig.

Stefan

Tackar för era svar. Mina erfarenheter är dock att att profilering oftast på arbetsskärmar gör att färgerna spricker upp; framförallt röda och grå. Samt att skärmen alltid blir för mörk. Ljusar man sedan upp den så har grå och rödskalorna spruckit ännu mera. :\

Men min fader har en spyder 2 så ska testa med den. Tack hursomhelst. :)

Tackar för era svar. Mina erfarenheter är dock att att profilering oftast på arbetsskärmar gör att färgerna spricker upp; framförallt röda och grå. Samt att skärmen alltid blir för mörk. Ljusar man sedan upp den så har grå och rödskalorna spruckit ännu mera. :\

Men min fader har en spyder 2 så ska testa med den. Tack hursomhelst. :)

När du profilerar en skärm förändrar du ingenting alls. Du bara tar fram information om hur din skärm fungerar. Däremot om du kalibrerar en skärm, dvs ställer om skärmen så att den visar vissa bestämda värden på ljusstyrka, gamma och färgtemperatur, då kan du få sådana effekter som du beskriver om du har en relativt dålig skärm. Använd Native whitepoint och max ljusstyrka, så görs bara en profilering.

Stefan

När du profilerar en skärm förändrar du ingenting alls. Du bara tar fram information om hur din skärm fungerar. Däremot om du kalibrerar en skärm, dvs ställer om skärmen så att den visar vissa bestämda värden på ljusstyrka, gamma och färgtemperatur, då kan du få sådana effekter som du beskriver om du har en relativt dålig skärm. Använd Native whitepoint och max ljusstyrka, så görs bara en profilering.

Stefan

Tackar för svaret. Men nu har jag testat med adobe gamma och det ser fortfarande förjävligt ut i camera raw. Kanske är det så att det inte går att få det bra helt enkelt?

Tackar för svaret. Men nu har jag testat med adobe gamma och det ser fortfarande förjävligt ut i camera raw. Kanske är det så att det inte går att få det bra helt enkelt?

Adobe Gamma är idag, med platta skärmar, en rätt oanvändbar produkt. Skaffa dig en skärmkalibrator istället.

Stefan

Adobe Gamma är idag, med platta skärmar, en rätt oanvändbar produkt. Skaffa dig en skärmkalibrator istället.

Stefan

Du menar som just en Spyder3? Vi va osäkra på om man fick använda den på fler datorer nämligen, den kopplar uppenbarligen upp mot nätet vid registrering av programvaran.

Jag menar just som en Spyder 3. Licensreglerna för den programvaran kan jag inte, men det bör vara lätt att kolla på www.datacolor.com.

Stefan

Jag satt uppe i nattas och slängde iväg ett mail till dom och frågade :D . Dom sa att det skulle vara helt okej att lägga in programvaran på fler än en dator. :)

Tackar för hjälpen återigen, Jag ska hämta den lite senare så får vi se hur det blir!

/Mvh Dennis

Nu är jag aningen förbryllad. Jag har kalibrerat skärmen, samt profilerat skärmen. Det blev mycket bättre färger och närmare verklighetstrogna färger på skärmen. Men problemet kvarstår, det är fortfarande gigantisk skillnad mellan camera raw och photoshop cs 3.

http://img38.imageshack.us/img38/8262/konstigt.jpg

Kameran är inte inställd på att göra nått speciellt med jpg-bilderna, men den kanske gör det automatiskt? Dock så ser jpg-bilderna bättre ut än raw-bilderna. Är camera raw en kass raw-konverterare?

Please help. :(

Nu är jag aningen förbryllad. Jag har kalibrerat skärmen, samt profilerat skärmen. Det blev mycket bättre färger och närmare verklighetstrogna färger på skärmen. Men problemet kvarstår, det är fortfarande gigantisk skillnad mellan camera raw och photoshop cs 3.

http://img38.imageshack.us/img38/8262/konstigt.jpg

Kameran är inte inställd på att göra nått speciellt med jpg-bilderna, men den kanske gör det automatiskt? Dock så ser jpg-bilderna bättre ut än raw-bilderna. Är camera raw en kass raw-konverterare?

Please help. :(

När du tar ut en jpeg är det en bild som är bearbetad efter de inställningar som du har i kameran, de inställningar som någon kameraingenjör anser ger de bästa bilderna. En råfil är det som kameran registrerat, helt utan bearbetning. I vissa råkonverterare är grundinställningen sådan att du ska få en bild som ligger rätt nära jpeg-bilden, i CameraRaw är grundinställningarna så att du får en rätt grå och platt bild, men ser alla valörer som finns i bilden. Sedan är det upp till dig att ställa in råkonverteraren så att du får ut den bild du vill ha.

Stefan

P.S På min hemsida har jag ett kompendium om hur man arbetar med råkonverteraren. Du hittar den på http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/

Hur ser bilden från CameraRAW ut när du öppnar den i PS? Den bör se likadan ut. Att jpegen upplevs som bättre beror sannolikt på att din kamera har bearbetat den filen. Kör du då med grundinställningar i ACR för din RAW-bild kan den se rätt dassig ut. Här måste du själv hitta ett bra "recept" för just din kamera och bildsmak. Du måste lära dig laborera med färgtemp/ljus/kontrast mättnad osv. Först när du väl hittat rätt kommer du att upptäcka de verkliga fördelarna RAW. Vägen dit kan va lång och snårig men ge inte upp!

(Stefan hann visst före med ungefär samma budskap)

Tackar alla som hjälpt mig. Speciellt Stefan som tålmodig med mig! Jag tog lite nya prints på hur det ser ut. Jag har iaf pga denna tråden lärt mig förstå bättre hur färgrymder, profiler, kalibreringar och annat fungerat. :D

Dock! Så laddade jag hem capture one, vilket till min förvåning gav (enligt mig) mycket bättre (mer jpg lika) bilder. Det har nog varit så att jag fått ut lite väl mättade bilder samtidigt som Camera Raw kanske ger lite väl omättade och grumliga bilder (för min smak) med grundiställningen.

js1: Den ser likadan ut som i camera raw. Innan så bytte den färg om jag omsignade profilen till bildskärmsprofilen. Då blev den lik picturefax bilden. Nu har jag kalibrerat och profilerat skärmen, samt ändrat färginställningar i photoshop så det är inte möjligt att återskapa det "fenomenet" om jag skulle vilja. :)

Bilderna är sparade i adobe rgb som numera efter denna tråden även är min färgrymd i photoshop (vet ej om det är bättre eller sämre att ha än min skärmprofil).Jpg filen (eller jpe filen) som kommer från kameran har adobe rgb som profil och profilen bevarades när den öppnades i photoshop.

http://yfrog.com/0kjpgphotoshopjx

Tackar återigen för svar, tips och råd. Det är tur att det finns hjälpsamma själar kvar i världen! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar