Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jacob Riis

Produkter
(logga in för att koppla)

D76

Aktiv medlem
Go' kväll gott folk!
Vill bara tipsa om en dokumentär om Jacob Riis som går på tvåan kl 20.00 ikväll (31/1). Kan vara värd att se...

Ring mig när BINGO RIMÈR kommer på tv och han berättar hur han tar bilder på flickor....

Har ALDRIG hört talas om Jacob Riis, vilket får mig att inse att han inte är direkt intressant/känd.

kermodei skrev:
Ring mig när BINGO RIMÈR kommer på tv och han berättar hur han tar bilder på flickor....

Har ALDRIG hört talas om Jacob Riis, vilket får mig att inse att han inte är direkt intressant/känd.

Den slutsatsen säger väl egentligen mer om dig Niklas...

Bingo Rules

Bildkreator skrev:
Den slutsatsen säger väl egentligen mer om dig Niklas...

Ja jag beundrar mer Bingo för hans verk än Jacob Riis.Varför skulle jag inte göra det? Bingo gör väldigt bra bilder,med mysitik,färger och känsla.

Varför är det alltid så att så fort någon tar svart-vita bilder som är korninga & oskarpa som fan, så är han plötsligt respekterad, men om en annan gör fina bilder i färg i studio med digital teknik och med alla tekniska hjälpmedel, så är han INGEN ?

Konstig värld vi lever i . . . . . .

Men för att direkt besvara din fråga/påstående Kennneth, så citerar jag Burt Reynold´s ifrån filmen STRIPTEASE:

"I love naked women",
(tycker iofs om dem påklädda oxå)

Niklas, som aldrig träffat Bingo

Svinhugg går igen

Tycker att fotosidan blivit lite av klubben för inbördes beundran. Varför dessa hugg mot människor som inte kände till Mr X. Vad var eniac tex. Skärpning på denna sajt så att den behåller både nybörjare och rutinerade nybörjare.

//Robban

Re: Bingo Rules

kermodei skrev:
Ja jag beundrar mer Bingo för hans verk än Jacob Riis.Varför skulle jag inte göra det? Bingo gör väldigt bra bilder,med mysitik,färger och känsla.

Varför är det alltid så att så fort någon tar svart-vita bilder som är korninga & oskarpa som fan, så är han plötsligt respekterad, men om en annan gör fina bilder i färg i studio med digital teknik och med alla tekniska hjälpmedel, så är han INGEN ?

Konstig värld vi lever i . . . . . .

Men för att direkt besvara din fråga/påstående Kennneth, så citerar jag Burt Reynold´s ifrån filmen STRIPTEASE:

"I love naked women",
(tycker iofs om dem påklädda oxå)

Niklas, som aldrig träffat Bingo

Du får vänta tills du är döer, då vet "alla" vem du är..hehe..
mvh/gunte..

Bingo

Niklas,
Hehe - bara för att tråka dig! :)

Jag såg Bingo på Lidingö Fotoklubb i höstas, där han pratade om hur det var att vara Bingo. Han bästa ljussättningstips var bland annat att ställa två st ljusrör på högkant framför modellen, alltså på vardera sidan. Helbra sa han!

Men Riis-programmet var bra!

-Christian :cool:

RIIS

Kollade lite på programmet och hade inte hellre hört hanses namn och sure inte helt fel bilder och kollar man in tidpunkten så FINE bra bilder med känsla men sådärjäklabra tyckte jag inte att hans bilder var men iallafall

ha en go kväll gott folk :)

Nejnej, jag ställer mig inte på någon sida här.

Riis var inte fotograf.
Men, Riis bilder (precis som Hine och Wegee) förändrade ett samhälle (lite grann i alla fall).

Titta gärna på webbversionen av hans bok:

http://www.yale.edu/amstud/inforev/riis/title.html

som gjorde att salongstanterna satte kaffet i vrångstrupen.

Min favorit av hans bilder är denna:

http://www.masters-of-photography.com/images/full/riis/riis_bandits_roost.jpg

Tänk tanken att gå in i denna gränd, full och gó, med guldklocka runt armen!

Senast ändrad:
Hej

Linjen och berättarstilen i programmet var väl avvägt och personlig.

Så det bidrar ju till att "sälja" in honom som person och hans gärningar.

Fick känslan av lite amerikans hjälteinsäljning, men att han faktiskt bidrog till att påverka de sociala normerna.

Så sammanfattningsvis så blev det en konflikt med Så skall det låta.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar