Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jätteproblem med Canon RAW och Epson R300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helifoto

Medlem
Jag har nyligen köpt en Epson R300 som skriver fantastiskt fina bilder från min frus nya Canon S60 men urusla bilder från min Canon D60.

Jag tar bara RAW bilder och konverterar i C1 alt. PS CS2 till tiff eller jpeg. På skärmen ser man ingen direkt skillnad på bilderna från S60 kontre D60 - färger, kontrast, skärpa etc är helt OK.

Jag har försökt med olika inställningar i Epsons drivrutin men jag kan ha föt något om bakfoten.

Ni som fotar råbilder och skriver ut med en R300 kanske kan ge mig ett tips?

Tack
Christian
 
Helifoto skrev:
Jag har nyligen köpt en Epson R300 som skriver fantastiskt fina bilder från min frus nya Canon S60 men urusla bilder från min Canon D60.

Jag tar bara RAW bilder och konverterar i C1 alt. PS CS2 till tiff eller jpeg. På skärmen ser man ingen direkt skillnad på bilderna från S60 kontre D60 - färger, kontrast, skärpa etc är helt OK.

Vilken färgprofil konverterar du till i råkonverteraren?

Stefan
 
Helifoto skrev:
Jag konverterar till Adobe RGB 1998

Och jag antar att din frus kamera är inställd på sRGB. En lösning är att du skriver ut från Photoshops Skriv ut med förhandsvisning och där lägger in profilen i i Utskriftsrymd.

Sedan ser du till att avaktivera färghanteringen i Epsons drivrutin. Brukar ge mycket stabilare resultat än att fibbla runt med inställningarna i skrivardrivrutinen.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.