Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jättekonstigt..linsfel??

Produkter
(logga in för att koppla)

Isakisak

Aktiv medlem
Hejsan. jag fotade hästar för ett tag sedan.
när jag framkallat och scannat in bilderna märkte jag att två av bilderna har ett ett jättekonstigt... vet inte vad man ska kalla det... reflektion någonstans i objektivet kanske??
anväde en pentax isd* med sigma 70-300DL Makro med ett skylight filter.

inställningarna var f4,5 och slutartiden ungefär 60. vad kan ha orsakat detta?

större bild finns på
http://ior-online.mine.nu/iisakii/W2.jpg

/Isak
 

Bilagor

  • w1.jpg
    w1.jpg
    26.6 KB · Visningar: 298
Är det bara jag som tycker att det där ser ut som ett segment till en sån där grov kabel/rör/manhålstrumma i betong som helt enkelt ligger där i terrängen?
 
Måste säga att bilden som så...tekniskt alltså, är rätt risig. Kan det vara en rökring framkallad av att kusen släpper sig?
 
Isakisak skrev:
Hejsan. jag fotade hästar för ett tag sedan.
när jag framkallat och scannat in bilderna
anväde en pentax isd* med sigma 70-300DL Makro med ett skylight filter.
/Isak

Ge tusan i att stoppa minneskortet i D76 så slipper du sådana "konstigheter"

Förslaget här ovan är helt riktigt, det är en sektion till en dräneringsbrunn.
 
Senast ändrad:
Ufo..

Kollade in din stora bild. Ser ju asskumt ut. Deffenitivt inget linsfel, eller intern reflex i gluggen.

Rökring är det inte heller även om det var en dagens bästa förklaring...:)
 
betångtrumma lät bra.
ibland ska man kanske tänka lite själv oxå...
aja mindes inte att det fanns en sådan där.
sen såg den lite genomskinlig ut. men det beror säkert på den risiga kvalitén.. aja. nu känns det ganska självklart (=

minneskort har jag inte så det misstaget slipper jag.
tack/ Isak
 
det där är ett rör, inget snack om saken. När objektiven börjar visa såna fel är jordens undergång nära.
 
Glömde! Först trodde jag att det var en "torkfläck" dvs det har legat en vattendroppe som har torkat och blivit en "kalkfläck". Använde du vätare i sista skjöljen?
/tj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.