Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jämförelse olika RAW program

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus A

Aktiv medlem
Hej !

Jag har precis blivigt frälst på att använda mig av RAW formatet i min kamera. I och med detta noterade jag att det var en viss skillnad i prestanda mellan olika program.
Detta ledde till att jag undersökte totalt 9 program. Jag tog en bild av ett test kort, konverterade med de olika programmen, och mätte sedan MTF.
Resultatet finns på
http://web.telia.com/~u87145914/MTF RAW programs/MTF_analysis_RAW_programs.html

för er som är intresserade.

/ Magnus
 
Det var intressant! Vid jämförande av C1 och Rawshooter tyckte jag att det var ett mycket svagt färgstick åt rött på RS. Jag har kommit fram till samma sak hemma. Doch väldigt, väldigt lite... Eller har jag fel?

//Peter
 
Du är nog mer skarpsynt än vad jag är. Jag har dock inte jobbat så mycket med C1, mest med UfRAW och Rawshooter. Jag skall ta en närmare titt och se om jag tycker att det är någon skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.