Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jämförelse mellan K10D och *istDS

Produkter
(logga in för att koppla)
Punkk skrev:
Det är alternativtagning, kameran tar flera exponeringar med olika exponeringskompensation. Så kan man i efterhand välja vilket man tycker är bästa exponeringen. Perfekt för digitalt, men funktionen finns även på analoga hus.

I k10d kan man dessutom göra alternativexponering med vitbalans, färgmättnad, skärpa och kontrast upptäckte jag just i manualen :)
Det låter som något som är användbart när man vill göra HDR-bilder.

quarc skrev:
Hmm, jag är en sån där som aldrig läser manualer så noga och det brukar funka bra...men denna kameran är så avancerad att man nog måste läsa lite mer :))

Hehe jag slutade läsa på sidan två där det står att om man svalt ett minneskort bör man uppsöka läkare :) Misstänker att det dock kan finnas vettigare information längre fram....

quarc skrev:
Hmm, jag är en sån där som aldrig läser manualer så noga och det brukar funka bra...men denna kameran är så avancerad att man nog måste läsa lite mer :))

Manualen till k10d är rätt ok, faktiskt.
Bl.a står en bra funktion som man kanske inte hittar annars, man kan trycka Ok-knappen för att få ISO i sökarinfot på alla program!

papi skrev:
Hehe jag slutade läsa på sidan två där det står att om man svalt ett minneskort bör man uppsöka läkare :) Misstänker att det dock kan finnas vettigare information längre fram....

:)
Undrar hur läkaren skulle reagera på det!

"Mitt bästa kort, Sandisk Extreme 4 GB har råkat hamna i magen..."

Jag lovar att läsa hela manualen från pärm till pärm ikväll. (om jag inte somnar innan jag blir klar).

I allra högsta grad det bästa sättet att ha bilder till HDR. Att köra RAW och "fejka" 3 exponeringar gör man ju bara med rörliga objekt, men blir inte alls lika bra, av logiska skäl.

Läsa

Punkk skrev:
Manualen till k10d är rätt ok, faktiskt.
Bl.a står en bra funktion som man kanske inte hittar annars, man kan trycka Ok-knappen för att få ISO i sökarinfot på alla program!
!!!Det har klagats på att man inte ser iso i sökaren på nåt(några) forum eller test!!!!
Susanne, "bracketing" heter gaffling på Svenska, och tänker man på en högaffel med 3 spetsar och med kameran kan man justera avståndet mellan spetsarna...

Re: Läsa

Bofoto2 skrev:
!!!Det har klagats på att man inte ser iso i sökaren på nåt(några) forum eller test!!!!

ISO syns hela tiden i Sv och TAv.
På dom andra så får man trycka Ok för att se ISO.
Sen kan man få ISO-varning om man vill och vid ställbart ISO.

Det räcker för mig iaf :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar