Annons

Jämförelse mellan K10D och *istDS

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag har tagit en massa bilder som jämför K10D vid olika ISO samt med och utan SR, samt med istDS.

Den är tyvärr inte helt vetenskaplig, men tog en del tid ändå...

Bygger på JPG från kameran.
Ingen justering har gjorts av bilderna.
De två högre kolumnerna tog senare på dagen då dagsljuset inte fanns längre så de är alltså tagna under sämre förutsättningar endast i rumsbelysning.
Jag ser också att jag lyckats luta DS något, vilket ju inte är så snällt.

Jag upplever att DS levererar mer skärpta bilder, men har jo givetvis sämre upplösning. I övrigt överlåter jag till forumet att kommentera och tolka resultatet.

http://87.227.32.140/Camera_tests/Comparaison.jpg

Stor skillnad i upplösning K10 och DS.

Bilderna med SR ser skarpare ut än de med stativ.

Skall man försöka sig på nån slutsats så måste den väl bli att bildstabiliseringen i vart fall inte gör bilderna oskarpa.

Precis, idag har kameran uppfört sig som den skall, i alla fall på eftermiddagen. Fotograferingen imorse levererade usla bilder...ofta inte fokus. Så jag börjar fundera i de banorna...ifall autofokusen slarvar på stora avstånd, eller om det helt enkelt är mitt 85/1.4 som har något fel. Skall fota lita dagsljus och varierande avstånd imorgon tänkte jag.

quarc skrev:

Bygger på JPG från kameran.
Ingen justering har gjorts av bilderna.
Jag upplever att DS levererar mer skärpta bilder, men har jo givetvis sämre upplösning.

DS är mer en traditionell konsumentkamera och som sådan har den en högre uppskärpning i kameran. Det är vanligt att proffsmodeller har en lägre nivå av uppskärpning i kameran än konsumentkameror, därför att det ger möjlighet till snyggare skärpning när fotografen jobbar med bilden i ett bildredigeringsprogram.

Hälsar
R

Fotade i Globen ikväll igen. Och ett annat skumt fel inträffar. Körde Manuellt, och kameran ställde om tiden av sig själv efter varje tagen bild, och till ett helt felaktigt värde dessutom (Nej, jag tryckte inte på gröna knappen). Jag fick ju kameran på en måndag....så det är väl ett äkta måndagsexemplar helt enkelt.

quarc skrev:
så det är väl ett äkta måndagsexemplar helt enkelt.

Tråkigt, ja det låter som det måste vara fel på kameran. Försök se det som ett av de bättre alternativen och så fick vi en intressant upplösningsjämförelse!

Jag testade att ta lite bilder i manuellt läge och kameran behåller inställningen efter varje bild. Även om jag byter program eller stänger av den så minns den senaste inställningen när jag går tillbaka till M.

papi skrev:
Tråkigt, ja det låter som det måste vara fel på kameran. Försök se det som ett av de bättre alternativen och så fick vi en intressant upplösningsjämförelse!

Jag testade att ta lite bilder i manuellt läge och kameran behåller inställningen efter varje bild. Även om jag byter program eller stänger av den så minns den senaste inställningen när jag går tillbaka till M.
Skall se om jag kan upprepa probelemt i testmiljö imorgon.

Tills dess, här är en av få lyckade bilder så här långt.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=860182

quarc skrev:
Jag har tagit en massa bilder som jämför K10D vid olika ISO samt med och utan SR, samt med istDS.........
K10D på stativ och utan SR blir skarpare är inte så förvånande. Gämförelsen med DS haltar lite pga att DS bilderna är mindre.

Tolkar jag det rätt som att DS-bilderna är utan stativ och motsvarande K10D-bilder är med SR påslaget? Känns som en uppgjord match i så fall:)

Det enda rätta om man vill göra en ärlig jämförelse vore att ha båda kamerorna på stativ och SR avslaget. Helst så bör man väl interpolera upp DS-bilden till 10MP så att de blir lika stora på skärmen.

makari skrev:
Tolkar jag det rätt som att DS-bilderna är utan stativ och motsvarande K10D-bilder är med SR påslaget? Känns som en uppgjord match i så fall:)

Det enda rätta om man vill göra en ärlig jämförelse vore att ha båda kamerorna på stativ och SR avslaget. Helst så bör man väl interpolera upp DS-bilden till 10MP så att de blir lika stora på skärmen.
Jag ville bara ha med DS som en referens, och eftersom den har lägre upplösning tyckte jag det var ärligast att lägga ut bilderna i den storlek de har. Skulle jag interpolerat hade jag sabbat skärpan, om jag skärpt bilderna hade jag manipulerat dem så mycket att man inte längre kan jämföra dem.

DS bilderna togs utan stativ eftersom det var en normal fotosituation jag ville jämföra, enda anledningen att jag även tog K10-bilder med stativ var att jag tror att det eventuellt kan vara något fel på min SR-funktion. Så jämförelsen är helt gjord för mig och för att kolla om det är något fel på kameran, men tänkte ändå jag skulle dela med mig av den.

Testerna hitade inga fel, ändå klarar den inte av att ta vettiga bilder i verkliga situationer. Skall testa i dagsljus för första gången idag så får vi se om den behöver skicaks tillbaka eller inte. Senaste konsigheten var igår då de manuella tiderna ändrades till helt sjuka tider efter varje exponerad bild !!!!

Av hittills 1500 tagna bilder har kanske 10 varit användbara och då efter mycket jobb i PS. OK att det varit svåra situationer (scenmiljöer) hela tiden, men jag har fotat mycket sånt förr och det har funkat bra. Det kan vara fel på mig, och det finns fortfarande en liten chans att jag änu inte lärt mig kameran, men har till och med fotat några bilder på gröna programmet (som jämförelse) i rum med normal lysrörsbelysning, och de har också blivit keff.

Senast ändrad:
Nu har jag varit ute och fotat i riktig belysning. Kameran fungerar utmärkt, bilderna blir mycket bra, även alla bilder med 3 steg fel slutartid och SR inkopplat blir perfeka, ALLA sådana bilder blir bra. Det verkar som om det var som jag och några fler föreaslog, mig det var fel på.

Det enda felet jag tror kameran har är att om man kör Manuellt och med bracketing påslaget så ändras faktiskt inställningarna. Så vilken tid kameran får inställd beror på när du släpper knappen. Det ser jag inte som ett stort problem, och säkert något en framtida uppdatering fixar.

De övriga problemen jag haft tror jag kan förklaras av att 10MP är väldigt mycket upplösning, och fotar man då i dålig belysning så blir det dålig kontrast, dels därför att det endast är några få fotoner som träffar sensorn per pixel, dels därför att även mycket bra objektiv inte har superskärpa vid bländare 1.4 och upplösningen 10MP, dessutom i APS storlek. Jag upplever fortfarande att jag lyckats ta mycket bättre bilder i lågt ljus med min DS, men det är ju naturligt eftersom det blir fler fotoner per pixel, och alltså borde bli större kontrast/skärpa. Men jag skall testa det närmare för att avgöra om jag skall ha kvar min DS också, eller om jag klarar mig med bara K10D när jag lärt mig använda den.

papi skrev:
Det ser hel OK ut tycker jag. Det hela påminner om när jag fick för mig att testa för back/front-fokus på alla linser. Ibland var det bra, nästa gång inte osv. Till slut litade jag varken på mig själv eller kameran längre.
Tack för den kommentaren. Efter denna övning känner jag precis så. Skall jag lita på kameran eller på mig. Men nu litar jag på dig istället, och du säger att det ser ok ut :) Bra, då får jag behålla kameran :)))

quarc skrev:
Det enda felet jag tror kameran har är att om man kör Manuellt och med bracketing påslaget så ändras faktiskt inställningarna. Så vilken tid kameran får inställd beror på när du släpper knappen. Det ser jag inte som ett stort problem, och säkert något en framtida uppdatering fixar.

Hur menar du, är det inte själva poängen med bracketing att den tar olika exponeringar?

Punkk skrev:
Hur menar du, är det inte själva poängen med bracketing att den tar olika exponeringar?
Jo absolut, men den bör ju komma ihåg ursprungsinställningen åt återgå till dem när man slutar fota, eller stänger av bracketing. I mitt test gjorde kameran inte det, men jag har inte testat så noggrant, det är möjligt att det går tillbaka efter ett tag, men då lir det rätt förvirrande om man vill ändra tid eller bländare för då utgår man från fel värden...

quarc skrev:
Jo absolut, men den bör ju komma ihåg ursprungsinställningen åt återgå till dem när man slutar fota, eller stänger av bracketing. I mitt test gjorde kameran inte det, men jag har inte testat så noggrant, det är möjligt att det går tillbaka efter ett tag, men då lir det rätt förvirrande om man vill ändra tid eller bländare för då utgår man från fel värden...

Då förstår jag vad du menar!
Men sidan 164 förklarar beteendet, den behåller värdena från senaste exponeringen i 20 sekunder (default). Men som mycket annat med kameran (och som är himla bra), så kan man ändra denna till ett eget värde.

Sans skrev:
Vad innebär "bracketing"?

Det är alternativtagning, kameran tar flera exponeringar med olika exponeringskompensation. Så kan man i efterhand välja vilket man tycker är bästa exponeringen. Perfekt för digitalt, men funktionen finns även på analoga hus.

I k10d kan man dessutom göra alternativexponering med vitbalans, färgmättnad, skärpa och kontrast upptäckte jag just i manualen :)

Punkk skrev:
Det är alternativtagning, kameran tar flera exponeringar med olika exponeringskompensation. Så kan man i efterhand välja vilket man tycker är bästa exponeringen. Perfekt för digitalt, men funktionen finns även på analoga hus.

I k10d kan man dessutom göra alternativexponering med vitbalans, färgmättnad, skärpa och kontrast upptäckte jag just i manualen :)

Hmm, jag är en sån där som aldrig läser manualer så noga och det brukar funka bra...men denna kameran är så avancerad att man nog måste läsa lite mer :))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar