Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Jämföra före/efter redigering i LR4
- Trådstartare Jonson
- Start datum
Rosino
Aktiv medlem
Vart har det verktyget tagit vägen? Har något som heter YX men det letar efter kandidater till min valda bild.
under vilken modul och var hur får jag fram före/efter verktyget?
tacksam för hjälp
/Simon
Det finns under bilden i framkalla-modulen. Kanske har du dolt funktionen? Tryck på pilen nedåt under fotot och kryssa i "före och efter".
vaktmästaren
Aktiv medlem
Om du i Develop går till menyvalet View och sedan Before/After bör du se vilken tangent som ger dig dig en genväg till före/efter.
Eller så trycker du helt enkelt på C-tangenten.
AFJ
Aktiv medlem
Eller så trycker du helt enkelt på C-tangenten.
För mig så ger C compare-view i Library, dvs jämförelse mellan två olika bilder.
AFJ
Aktiv medlem
Dessutom, varför jag inte skrev vilken tangent som ger före/efter i develop beror på att jag tror det kan variera lite mellan språkversioner. Själv har jag redigerat en egen transaltion file så jag har lagt before/after på tangenten "<"
Har för mig att den default ligger på en tangent som inte är tillgänglig så enkelt på ettt svensk tangentbord.
Har för mig att den default ligger på en tangent som inte är tillgänglig så enkelt på ettt svensk tangentbord.
vaktmästaren
Aktiv medlem
För mig så ger C compare-view i Library, dvs jämförelse mellan två olika bilder.
Det funkar precis likadant i Develop. Om jag t.ex. markerar en bild i Develop och trycker "V" för att kolla hur den ser ut i s/v så kan jag direkt trycka "C" för att kolla före och efter, dvs jag ser både färgbilden och den s/v bredvid varandra. (Vill jag sedan inte ha bilden i s/v så är det väldigt praktiskt att "V" också är "reverserande" så att att nytt tryck återställer bilden till färg.)
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Vart har det verktyget tagit vägen? Har något som heter YX men det letar efter kandidater till min valda bild.
under vilken modul och var hur får jag fram före/efter verktyget?
tacksam för hjälp
/Simon
Stå i "Develop module" och tryck "T" så får du fram det verktygsfält där funktionen finns.
AFJ
Aktiv medlem
Det funkar precis likadant i Develop. Om jag t.ex. markerar en bild i Develop och trycker "V" för att kolla hur den ser ut i s/v så kan jag direkt trycka "C" för att kolla före och efter, dvs jag ser både färgbilden och den s/v bredvid varandra. (Vill jag sedan inte ha bilden i s/v så är det väldigt praktiskt att "V" också är "reverserande" så att att nytt tryck återställer bilden till färg.)
Då funkar ditt och mitt Lightroom olika. Om jag trycker "C" när jag är i Develop/Framkalla så tas jag över till Library och får du "Compare" view där den aktuella bilden jämförs med en annan bild.
vaktmästaren
Aktiv medlem
Då funkar ditt och mitt Lightroom olika. Om jag trycker "C" när jag är i Develop/Framkalla så tas jag över till Library och får du "Compare" view där den aktuella bilden jämförs med en annan bild.
Sorry, det blev lite fel där. Jag trycker "Y" när jag är i Develop för att åstadkomma det jag beskrev. Jag har ännu inte vant mig vid funktionen Shift+Tab för att ta bort alla paneler och se bilden i helskärmsläge och om jag behöver dem flytta markörkören till höger för att t.ex. göra fler justeringar på bilden.
AFJ
Aktiv medlem
Sorry, det blev lite fel där. Jag trycker "Y" när jag är i Develop för att åstadkomma det jag beskrev. Jag har ännu inte vant mig vid funktionen Shift+Tab för att ta bort alla paneler och se bilden i helskärmsläge och om jag behöver dem flytta markörkören till höger för att t.ex. göra fler justeringar på bilden.
Y eller C - who cares - huvudsaken är att det funkar!