Annons

Ixux II eller 400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbob

Medlem
Jag behöver köpråd.
Jag har bestämt mig för att köpa en av följande kameror. Ixus II eller Ixus 400.
Hur stor betydelse har den extra miljonen pixlar?
Den lägre zoomen på II:an tror jag att jag kan leva med.
Priset skiljer ungeför 1000 kr mellan kamerorna, är 400:an värd så pass mycket mer?

Hur fort går digitalkamerautvecklingen?
Är den lik datorutvecklingen så lär man ju vilja ha en ny om ett par - tre år. Då kanske det är bättre att satsa på en billigare kamera?
Om inte är det ju bättre att köpa en dyr som man är riktigt näjd med.

Mvh
Robert

Jag skulle absolut välja IXUS 400..den tar CF till skillnad mot IXUS II som tar SD-kort..vilket gör att prisskillnaden är försumbar, då CF är betydligt billigare.

Dessutom har du betydligt bättre detaljskärpa med Ixus 400. Enligt mig den klart bästa dig.kameran i den prisklassen.

det är andra ixus som jag har.. och 400 är definitivt den besta! skärpa, färgar.. etc... så jag rekomenderar 400 :D

400

Kan bara instämma i kören. Ixus 400 är en makalös manick! Mycket bra bilder. Den kommer jag att använda i många år framöver, även efter köp av DSLR.

Köpte en 400 efter min 10D. Helt perfekt kamera. Inte för liten, inte för stor och den tar samma minneskort som 10D. Den kommer att duga fint i många år.

Kan du leva med något större kamera så köp Canon A80 istället.

Delar objektiv, sensor och mycket annat med Ixus 400.

Men möjlighet till fler inställningar, vridbar LCD och en tusenlapp billigare!

Canon A80 är bra, men en helt annan planet eftersom den är dubbelt så stor. Manuella inställningar är också ganska meningslöst på kameror med liten sensor (icke-DLSR) säger jag av egen erfarenhet...

Jag håller inte alls med dig om att det är meningslösa..tvärtom..mycket värdefulla, precis som med en D-SLR.

Linmajon skrev:
Manuella inställningar är också ganska meningslöst på kameror med liten sensor (icke-DLSR) säger jag av egen erfarenhet...

eh!?

Bortsett från det instämmer jag helt med 400-kören, brorsan har en o den producerar mycket bra bilder, o du kommer att uppskatta den längre zoomen o säkert de där extra pixlarna med... go for it!

Mats: jag räknade lite på det och det ligger en del i det du skriver...

Ixus 400 väger 53% av A80 och volymmässigt är den ca 59% av A80!

Ser man på bredd, höjd och djup så är det inte så många millimeter men räknar man volym och gram så skiljer det en del!

Cirkus dubbelt så stor ja...dessutom har 400 en helt annan formfaktor, typ 'tvålkopp' och glider enkelt i och ur fickor.
Manuella inställningar ja...
Inställbar bländare=menlöst eftersom skärpedjupet alltid är stort...typ.
Ställbar tid...hur ofta behöver man det? Dessutom är man begränsad till f2-f8 ungefär. Tror aldrig jag lyckades hitta fungerande kombination med min Sony S-75. Nä, P-läget kombinerat med exp.lås och/eller kompensation räcker till nästan allt, och det har S400.

A80 är en sk "jackfickekamera" och Ixus en "innerfickskamera".

Ville bara visa att man får en "bättre" kamera för mindre pengar om man kan leva med det större yttre formatet.

Du har HELT rätt KG!
Även om skärpedjupet alltid är långt jämfört med en större sensor så finns det en KLAR skillnad mellan liten och stor bländare.

Manuella inställningsmöjligheter är viktigt även på kameror med liten sensor!

Jodå..oftare än du vågar erkänna.
/Kim som nästan alltid är på KG:s sida ;-)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar