Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus430 vs Pentax Optio S40 m.fl

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde_2

Ny medlem
Ska nu skaffa mig en digitalkamera men för att inte göra en tabbe så tänkte jag höra lite med er experter här ;-)...

Jag vill kunna ta ordentliga närbilder med kameran så dem inte blir så j***a suddiga som dem brukar bli med digital kameror.

Vill också kunna ställa in slutartiden så man kan ta lite effektfulla bilder också.

Nån som har nått annat bra förslag är det bara att komma fram med dem.

De kameror jag funderar på är:

* Ixus 430
*Olympus c-60 zoom
*Pentax optio S40
*Konica Minolta Dimage G400

Hej. Är tyvärr nog ingen av de experter du efterfrågar, men jag går med exakt samma tankar. Vill skaffa mig en liten och bra digitalkamera. Sätter själv 5 huvudkrav: Liten, snabb, bra vidvinkel, skarpa bilder och att man på något sätt skall kunna påverka slutartid/bländare. Efter att ha tittat efter på marknaden tror jag att jag kommer att landa i Richos nya kamera: Caplio GX, uppfyller tror jag någolunda ovanstående kriteria (dock något begr. manuella möjligheter, har bländarförval).

Har själv prövat 2 av de kameror du nämner.

IXUSen tar tycker jag skarpa bilder (tillräckligt iaf) och storkleken är tilltalande men den är som de flesta P&S digitalkameror trög från avtryck till bild. Man kan heller ej påverka slutartider (annat än tider över 1 sek.) och den har ingen bra vidvinkel.

Pentaxen är läckert liten och snygg för den delen men har enligt mitt tycke samma problem med tiden från avtryck till bild, avsaknad av manuella inställningar, otillräcklig vidvinkel och den har tycker jag sämre optik, bilderna blir lite suddiga i kanterna.

...nåja, det var mina åsikter och erfarenheter. Andra kan ju möjligtvis ha helt andra uppfattningar. Hoppas du blir lite hjälpt iaf.

mvh

hrolfur skrev:
Hej. Är tyvärr nog ingen av de experter du efterfrågar, men jag går med exakt samma tankar. Vill skaffa mig en liten och bra digitalkamera. Sätter själv 5 huvudkrav: Liten, snabb, bra vidvinkel, skarpa bilder och att man på något sätt skall kunna påverka slutartid/bländare. Efter att ha tittat efter på marknaden tror jag att jag kommer att landa i Richos nya kamera: Caplio GX, uppfyller tror jag någolunda ovanstående kriteria (dock något begr. manuella möjligheter, har bländarförval).

Har själv prövat 2 av de kameror du nämner.

IXUSen tar tycker jag skarpa bilder (tillräckligt iaf) och storkleken är tilltalande men den är som de flesta P&S digitalkameror trög från avtryck till bild. Man kan heller ej påverka slutartider (annat än tider över 1 sek.) och den har ingen bra vidvinkel.

Pentaxen är läckert liten och snygg för den delen men har enligt mitt tycke samma problem med tiden från avtryck till bild, avsaknad av manuella inställningar, otillräcklig vidvinkel och den har tycker jag sämre optik, bilderna blir lite suddiga i kanterna.

...nåja, det var mina åsikter och erfarenheter. Andra kan ju möjligtvis ha helt andra uppfattningar. Hoppas du blir lite hjälpt iaf.

mvh

Tack för ett bra svar...
Känns som om Pentaxen går bort om den nu ger lite suddiga bilder.

Är du säker på att man inte kan ställa in slutartiden på ixusen?
Det kunde man göra på föregångaren ixus 400 iaf.

Vore bra om du kunde skicka en länk till kameran du nämnde, så man kan kika på den också.

Hej. Jag är säker på att man inte kan ställa in slutartider (eller bländare) på IXUSEN (400, 430 och 500) annat än slutartider över 1 sekund (för tex nattfotografering). På huvudratten (på baksidan, uppe till vänster) finns dock en manuell inställning men det handlar då om att man kan välja fler blixtlägen, styra över vitbalans, Kontrollera ISO tal och några andra variabler, fast inte slutartid eller bländare.

2 länkar:

http://www.ricoh.com/r_dc/caplio/gx/

och

http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/20/page_1.html

Har själv inte hittat ngn försäljare i Sverige. Funderar beställa den från technikdirekt.de. Har tidigare bra erfarenhet av att handla från dom. Om du kommer att överväga denna kamera så observera att i priset ingår ej laddningsbart batteri eller laddare (och som vanligt inget minneskort).

:)

Men då kan man jhu ställa slutartiden på ixusen ;-)

Tror nämligen att det kommer bli en sån.
(Fortfarande inte säker)

Tack för hjälpen!

Jag behövde en liten minikamera, kan inte släpa på två D100, blixtar och otympliga ojektiv på fester och sådant. Så det blev en Canon 430. Främst för att alla jag känner som har en Ixus är nöjda, och jag sökte på nätet efter åsikter om den och det var övervägande positiva omdömmen. Sedan tar den Compact Flash, vilket var ett krav. Har rätt många kort och vill inte krångla med andra standarder. Nackdelen är att jag helst skulle vilja att den tog vanliga AA-batterier, det är enklast när man reser. Å andra sidan kanske batteriet håller länge, det återstår att se. Kamerans menyer är väldigt pilliga och lite omständiga, men det är nog för att jag är van vid DSLR.
Jag fick kameran idag, så jag har inte hunnit använda den så mycket, men första intrycket är mycket positivt; snygg, liten, smidig, även om det finns mindre och lättare. Men jag uppfattar Ixusen som en bra kombination av storlek kontra bildkvalitet.
Jag valde mellan 430 och 500, men bildkvaliten var nästan densamma. 500 brusar lite mer, och jag ska främst ha den som snapshot-kamera och max göra 15*20-printar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar