Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ixus 950 is mot fuji f31fd?

Produkter
(logga in för att koppla)

jopl

Medlem
Hej!

Jag står och väger mellan en ixus 950 is och en fuji f31fd. Fujin kostar med minneskort ungefär 2300:-, ixusen kostar 3300:-.

Jag ska fotografera utomhusplatsfoton och byggnadsmodeller. Anledningen till att det blir en kompakt är att jag inte vill släpa på en större kamera.

Några idéer?

- Ixusen har bildstabilisering, det saknas pa Fujin.
- Fujin har mojlighet till manuell installning av blandare eller slutartid, ixusen har bara programautomatik.
- Fujin ger antagligen battre bildkvalitet. Men ixusen ar sakert inte sarskilt dalig den heller.

Den perfekta kompaktkameran finns nog inte, så då blir det kompromisser och prioritering av det som är viktigast, är det lågt brus, snabbhet, bildstabilisering, vidvinkel, minneskort, menyerna eller ... ?

Eftersom du nämner "byggnadsmodeller" antar jag det är inomhus som sådana bilder tas och då är det nog viktigt med lågt brus, bland kompaktkameror är Fuji i princip ensamma om att ha nästan lika lågt brus som sytemkameror.

En bild säger mer än tusen ord, se länk nedan...
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page13.asp

Bildstabilisering finns även på Fuji F50fd
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F50fd

MVH
.

Fast det blir ju väldigt smetigt hur som helst. Man får också tänka på att det är bra belyst å då syns brus mindre.

Jag har själv en Fuji F31fd som jag är mycket nöjd med. Bildkvalitén är minst sagt mycket bra. Jag var i samma sits som du men valde till sist den i mitt tycke lite större Fujin tackvare bättre brusegenskaper, bildkvalitén samt de manuella inställningarna. Bör tilläggas att den har bra batterilivslängd och är billigare. Den har dock lite klen blixt kan jag tycka ibland.

Men "smaken är som baken" som det så vackert heter :) Kanske passar Ixusen dig bättre, det vet bara du. Men om du köper Fujin lär du inte bli missnöjd, det blev i varje fall inte jag.

Lycka till!

Mvh/Pär

Jag skall snart försöka köpa en fuji f31fd för att ha som en liten extra kamera som jag kan ha med sig på festligheter och högtider (som t.ex julafton) och som passar i innerfickan.

Bildstabilisering kan vara bra, men för en pocket kamera som är ganska bra även på ISO 800 så är det frågan om hur nödvändigt detta är. Då f31fd klarar manuella lägen så kan ett litet hopfällbart stativ vara ett bättre alternativ än bildstabilisering då bildstabilisering bara hjälper till en viss grad.

Som sagt är dpreview.com ett bra ställe att titta på då han oftast tar bilderna direkt från kameran och man även kan se dessa bilder i full storlek:
http://www.dpreview.com/gallery/fujif31fd_samples/
Där kan du även se en bild som är tagen med ISO 1600 och även den är mycket brusig är det en bild som är helt okay med tanke på CCD's storlek och med tanke på vad kameran kostar samt att ISO 1600 bara är där för nödfall eller för att locka kunder med lite högre siffror :)

Jag hade redan innan i stort sett bestämt mig för fujin men sedan såg jag bilderna på dess lila kromatiska abberation vilket verkade klart irriterande. Ni som har kameran, hur vanligt är det egentligen att man får det fenomenet? Hake nummer två är att riktigt mörka bilder tas väl ändå med riktigt lång slutartid på relativt lågt iso? då kanske bildstabilisering är bättre? eller fungerar den också dåligt om exponeringstiden ligger över sekunden? i övrigt verkar fujin vara ideal och jag har i stort sett redan valt den.

Bildstabilisator börjar först göra riktig nytta vid 5 x zoom och vid 12 x zoom är det nästan ett måste utan stativ.

På en kopaktkamera med 3 x zoom är lågt brus klart mycket viktigare än bildstabilisator vid svagare ljus.

Jag har använt både Ixus och Fuji F11 och Fuji F30, men ixus ligger bara på hyllan för Fuji är så pass bra kompaktkamera.

Har inte upplevt några speciella problem med kromatisk abberation på Fuji.

Men är man riktigt nogrann så har alla kompakter små små tendenser till kromatisk abberation, även ixus, är du irriterad på det skall du köpa en dyr systemkamera istället.

MVH
.

Jo, en systemkamera ska jag också inhandla, antagligen en begagnad nikon d40, de är riktigt billiga nu, men det är ett lite senare projekt, jag har aldrig tidigare ägt en kamera, inte ens en analog, och vill komma in i fotandet genom att alltid ha med mig en smidig autokamera för att "tänka i bilder". Många foton kommer att bli referensfoton som inte skall användas som annat än inspiration och inomhus i studioljus tror jag (enligt de bilder jag sett) att fujin vinner lätt över ixusen (mycket mindre brus och mer detaljer, ixusen verkar köra rätt hård "noise reduction" även på låga isotal.

Hur som helst är jag orolig eftersom jag ofta kommer att fotografera interiörer och då kommer antagligen de lila blänken att vara störande vid t ex fönster. Men de verkar ju bara uppträda i extrema situationer (iaf på de testbilder de har på t ex dpreview).

Ixusen känns bättre i handen och är ju snyggare men mycket dyrare. Dessutom tar den korniga bilder i dåligt ljus (tyvärr).

Du säger att IS inte spelar någon roll utan lång zoom? Men om man har lång slutartid då? t ex vid halvmörka foton på lågt isp?

Men om du säger att kromatisk abberation inte är något stort problem så blir det nog en fuji ändå. Den verkar smidigare.

jopl skrev:
Hake nummer två är att riktigt mörka bilder tas väl ändå med riktigt lång slutartid på relativt lågt iso? då kanske bildstabilisering är bättre? eller fungerar den också dåligt om exponeringstiden ligger över sekunden?

Ingen bildstabilisering kan hjalpa dig att ta bilder med slutartider pa en sekund handhallet. Da far du ha stativ istallet. Och det ar faktiskt ingen dum ide, det finns sma kompakta stativ till kompaktkameror som du kan stalla pa ett bord eller nat, och det kommer isf att funka jattebra om du behover sa langa slutartider.

Vad galler CA, jag har en Fuji F30 (foregangaren till F31fd, i stort sett samma kamera men utan ansiktsigenkanningen), och jag har inte haft nagra stora problem med det.

/Pia

Att bildstabilisering först börjar göra nytta vid 5X zoom och högre innebär att den även kan hjälpa till LITE vid 3X zoom, men ju mer zoom desto större nytta gör den vid handhållen kamera.

Vad jag menade är att man inte skall ha övertro på IS och tro att den gör underverk vid 3X zoom.

Om man köper en Ixus och hoppas kunna ta skarpa bilder med slutartid på 1 sekund (handhållen), då kommer man att bli besviken över resultatet.

Stativ bör användas vid lite längre slutartider.

MVH
.

stativ är verkligen ingen dum idé, kan ligga i väskan utan problem. Du som hade en f30, hur bra tycker du att den presterar överlag? makro, festbilder, landskap etc? har hört att makrofokusen är otroligt långsam t ex.

Det jag är mest intresserad av är att få bra kontrast och bildkvalitet överlag. är inte så intresserad av att fota objekt i rörelse.

Jag har en Fuji F30 som får följa med i fickan när D2x blir för klumpig. Jag valde mellan ixus 850 IS och Fuji F30 m.fl men efter att ha sett testbilder så valde jag Fujin. Ixus:arna är snygga och bra på det mesta men bildkvaliteten från F30 är i en annan klass.

F30 har bra skärpa och neutrala färger, särskilt hudtoner blir väldigt bra. F30 har mindre bra exponeringsmätare, i solljus brukar jag ställa -2/3EV i kompensation och då blir det bra. Mest imponerande är ändå att man kan använda iso 800-1600 och få vettiga bilder! De andra kompakterna brukar brusa och bli smetiga redan vid iso 400.

Om det är bildkvalitet som är högsta prioritet: satsa på Fuji F30/F31 du kommer inte att ångra dig :)

Det låter ju excellent! Hur upplever du kromatisk abberation då? Har du tagit nattfoton med gott resultat? makrofoton? ursäkta att jag är petig med detaljerna men det känns viktigt. Har lagt en order på webhallen nu men kan ändra mig till jag ska hämta ut den (fujin alltså) nästa vecka.

jopl skrev:
Det låter ju excellent! Hur upplever du kromatisk abberation då? Har du tagit nattfoton med gott resultat? makrofoton? ursäkta att jag är petig med detaljerna men det känns viktigt. Har lagt en order på webhallen nu men kan ändra mig till jag ska hämta ut den (fujin alltså) nästa vecka.

Jag har inte lidit av någon CA. Den finns väl där om du fotar i starkt solljus men inte så att jag störts av det. Vi snackar kompaktkamera va ;)

Nattfoto blir väl sådär, den lilla sensorn och enkla optiken klarar inte starka ljuspunkter i det mörka så bra. Det blir en del flare, ghosting och blooming. Kolla på min sida, laddade upp en F30-bild i albumet "snapshots" tagen genom ett fönster på iso 1600, glödlampsljus, slutartid runt 1/10s. Jag tycker det blev oväntat bra.

Makro funkar också, F30 har riktigt bra skärpa, bilderna liknar bra DSLR-bilder. Fina detaljer även vid 100% visning på skärmen.

Jag är själv rätt kräsen med fotoprylar, kör med Nikons proffsgrejor och en del fasta gluggar för att få ut max kvalitet. Fujin är bra :)

jopl skrev:
Du som hade en f30, hur bra tycker du att den presterar överlag? makro, festbilder, landskap etc? har hört att makrofokusen är otroligt långsam t ex.
Hej igen,

Överlag är jag supernöjd! Faktiskt, verkligen. Den är långt över vad jag förväntade mig att få ut ur en kompakt. Jag har några bilder från den här på sidan:

Makro
landskap
snorkling

Makrofokusen -- tja, jag vet inte så noga hur snabb/långsam den är i jämförelse med andra kompakter, men den är snabb nog för nyckelpigor i alla fall :) Faktum är att jag har aldrig tänkt att den är särskilt långsam, mitt makroobjektiv till systemkameran är inte direkt som en oljad blixt heller.

/Pia

jopl skrev:
stativ är verkligen ingen dum idé

Att ta fina bilder på frihand under 1/20 sekund är inte så enkelt, i alla fall om de skall vara skarpa.

Används stativ så har man ingen nytta av bildstabilisering, då är det klart viktigare att ha en kamera med lågt brus för att få fina bilder.

MVH
.

ANNONS