Jo, en systemkamera ska jag också inhandla, antagligen en begagnad nikon d40, de är riktigt billiga nu, men det är ett lite senare projekt, jag har aldrig tidigare ägt en kamera, inte ens en analog, och vill komma in i fotandet genom att alltid ha med mig en smidig autokamera för att "tänka i bilder". Många foton kommer att bli referensfoton som inte skall användas som annat än inspiration och inomhus i studioljus tror jag (enligt de bilder jag sett) att fujin vinner lätt över ixusen (mycket mindre brus och mer detaljer, ixusen verkar köra rätt hård "noise reduction" även på låga isotal.
Hur som helst är jag orolig eftersom jag ofta kommer att fotografera interiörer och då kommer antagligen de lila blänken att vara störande vid t ex fönster. Men de verkar ju bara uppträda i extrema situationer (iaf på de testbilder de har på t ex dpreview).
Ixusen känns bättre i handen och är ju snyggare men mycket dyrare. Dessutom tar den korniga bilder i dåligt ljus (tyvärr).
Du säger att IS inte spelar någon roll utan lång zoom? Men om man har lång slutartid då? t ex vid halvmörka foton på lågt isp?
Men om du säger att kromatisk abberation inte är något stort problem så blir det nog en fuji ändå. Den verkar smidigare.