Annons

Ixus 700 eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

stigge30

Medlem
Mitt fotointresse är extremt dåligt men då tjejen är intresserad så har jag blivit smittad.
Har fastnat för en kompakt digitalkamera men undrar då såklart vilken modell jag ska välja?
Har tittat på:
Canon Ixus 700
Nikon Coolpix 7900
Sony DCS-P200

Men vilken av dessa är "bäst"?
Med tanke på mitt fotointresse (obefintligt..) så kommer den att användas till de vanliga semesterbilderna (men intresset kan ju växa!). De finns dock en stor risk att tjejen kommer att sno den när den analoga systemkamerarn är för tung att bära med sig. Mao så måste de vara en kamerara som även en "kräsen" person tycker är bra...

Tacksam för hjälp med kameraval

Jag ska egentligen inte göra reklam, men i det senaste numret av Allt om Digitalfoto (5-2005) testar Jesper Ekvall fyra olika 7 megapixelkameror i frickformat. Dessa är Ixus 700, Sony P-200, Casio Z-750 och Nikon 7900. Tidningen är redan ute hos prenumeranterna men komma i butik den 10:e.

Bäst blev Ixus 700, men man bör läsa testet eftersom det finns många aspekter på ett kameraval.

/magnus

Tackar!

De blir till att köpa den tidningen och läsa testet. Med tanke på mitt dåliga fotointresse så vet jag ju egentligen inte vad jag vill/behöver ha. Tanken med kameran är ju även att påbörja mitt fotointresse.

stigge30 skrev:
Tackar!

De blir till att köpa den tidningen och läsa testet. Med tanke på mitt dåliga fotointresse så vet jag ju egentligen inte vad jag vill/behöver ha. Tanken med kameran är ju även att påbörja mitt fotointresse.

Det kan också vara värt att titta på Samsung V700 som tycks vara en kompetent kamera. Den testar vi nu.

Samsung..visste inte ens att de tillverkade kameror. Verkar som att jag har en del att lära om kameravärlden.

Några andra tips på bra modeller? Fast de kanske rör till de ännu mer mig i valet av kamera.

stigge30 skrev:
Samsung..visste inte ens att de tillverkade kameror. Verkar som att jag har en del att lära om kameravärlden.

Några andra tips på bra modeller? Fast de kanske rör till de ännu mer mig i valet av kamera.

Jodå Samsung gör kameror. Jag testade V70 för några nummer sedan som hade fin bildkvalitet och vettiga funktioner men hopplöst ogenomtänkt kamerahus. Jag hoppas att V700 är bättre på den punkten, den är i alla fall snyggare.

Generellt är 7 megapixelkamerorna bra val med lägre brus än de med 5 megapixel. De har alla samma sensor från Sony som är fin, men sen sker bildprocessningen mer eller mindre bra på olika modeller.

Många modeller finns med 4 eller 5 megapixel och då är 4 megapixelmodellerna genomgående bättre med märkbart lägre brus. Desutom billigare. Panasonic FX2 är en bra 4 megapixelmodell som har skakstabilisering, vilket är en superbra finess.

Gör inte om mitt misstag och beställ från Technikdirekt bara. Jag har snart väntat en månad på min Ixus 700 utan något besked. Undrar om det är Skatteverket eller Canons leveranser som spökar.

Det är stort tryck på Ixus 700 och leveranserna har precis börjat. Vi fick ett testex mycket kort innan tryckning som var ett av de första, det var väl två veckor sedan typ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar