Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus 65/800IS vs Finepix F11/F30

Produkter
(logga in för att koppla)

MatHop

Avslutat medlemskap
Hej,
Nu känner jag att jag snart hittat rätt i djungeln av digitala kompaktkameror, men sitter fortfarande och nattsuddar i valet och kvalet mellan ett par alternativ. Antingen blir det en Canon Ixus 65 eller en Fujifilm Finepix F11. Alternativtet finn också att satsa en aning högre, 800IS eller F30.

Eftersom jag fortfarande är amatör behöver jag en lättanvänd kamera för ögonblicksbilder som utan större ansträngning blir riktigt bra i mörker och rörelse. Den får gärna hålla måttet ett tag framöver.

Skulle vara väldigt tacksam om någon vill vara min vardagshjälte och hjälpa mig att motivera mitt kommande val.

Fujifilm vs Canon
Ixus 65 vs Finepix F11
Ixus 800 IS vs Finepix F30
F11 vs F30
65 vs 800 IS

.... :eek:/

Mvh
 
Jag stod inför samma probem för en månad sen.
Skulle köpa nån av dessa till min mor.

Efter mycket testande och läsande blev det en F30 till henne. Jag gillade den så mycket att jag själv köpte en F11 veckan efter.

Kan säga att båda dessa är suveräna kameror, med mindre skillnader, F30 är något mindre än F11 och har en en bättre kabellösning. Dock är det ingen bildkvalitetsskillnad på dessa (förutom över ISO 1600 såklart). Nu kommer det visst en F20 också, som är ett mellanting (ISO 2000 max).

Kamerorna (F30, F11) ger mycket skarpa och välexponerade bilder, med fina färger. Väldigt lite brus, jag använder ISO800 utan problem. Batteritiden är helt suverän (ca 400-450 bilder)!!! Mycket snabba i hanteringen. Lite långsam blixtladdning, men det gör inget när man kan köra så höga ISO-tal. Kul att de har både bländar och tidsinställning. F11 har skyddsglas framför LCDn.

Enda fördelarna jag kunde hitta på Ixusarna var svenska i menyerna och bättre usb-kabel. IS på 800an är väl bra, men jag värderar höga ISO mer. Dessutom är IS känslig och kan gå sönder vid stötar.

Nackdelar ixus 800 och 65: De är mycket brusigare på höga ISO (över 200). Båda har sisådär kantskärpa, dock är 800an bättre än 65an. Ixus 65 har värdelös batteritid (typ 150 bilder). Båda ger mycket röda ögon. Båda saknar manuella inställningar. Båda är för dyra för det man får.

Sammanfattning: Köp F30 i första hand, vill du ha en något billigare kamera men med samma kvalitet, köp F11.

/D
 
Tack för hjälpen Dan! Du bekräftar det jag varit inne på. Även om dom flesta Ixus-ägare (60, 65, 750 osv) verkar väldigt nöjda så är nog F11/F30 ett ännu bättre val trots allt.

Tyvärr är det svårt att hitta Fujifilms kameror i vanliga butiker för att kunna pilla på dom själv. Dom hade förmodligen ökat sina marknadsandelar i lilla Sverige rätt mycket om dom blev mer tillgängliga. Ixus-kameror finns ju i princip överallt, snart säkert på Ica Maxi också.

Även om jag kommer att beställa kameran på internet så undrar man ju varför inte fler handlare tar in Fujifilms sortiment om det nu är så bra.

Hade F20 funnits idag hade jag varit sådär "svenskt lagom" och slagit till direkt, men jag har inte tålamod att vänta.

//G
 
Härligt med en tråd, även om den är kort, som handlar precis om mitt bekymmer. Det har lutat åt F11 länge nu men jag kom att tänka på en sak.

Jag är inte så bra vad gäller ISO, det jag vet är att man använder olika ISO vid mörkare situationer där man inte använder blixt. Stämmer det?


Jag ska till Asien och massa storstäder så jag tänker ta nattbilder med Skylines och sånt på städerna. Använder man hög ISO då eller hur ska man veta vilken kamera som passar bäst då? Man ska ju inte ljus-upp bilderna när man fotar Hongkong på natten, eller?

Räta ut mina frågetecken :)
 
bengdoktor skrev:
Härligt med en tråd, även om den är kort, som handlar precis om mitt bekymmer. Det har lutat åt F11 länge nu men jag kom att tänka på en sak.

Jag är inte så bra vad gäller ISO, det jag vet är att man använder olika ISO vid mörkare situationer där man inte använder blixt. Stämmer det?


Jag ska till Asien och massa storstäder så jag tänker ta nattbilder med Skylines och sånt på städerna. Använder man hög ISO då eller hur ska man veta vilken kamera som passar bäst då? Man ska ju inte ljus-upp bilderna när man fotar Hongkong på natten, eller?

Räta ut mina frågetecken :)

Ska du fotografera städer på natten är ett stativ och ett lågt iso att föredra. Högt iso = brus men snabb slutartid. Med systemkameror kan man använda litet högre iso, men inte mycket mer om man vill ha bra bilder.
 
MatHop skrev:
...bra i mörker och rörelse.


Systemkameror är ju bäst vid "mörker och rörelse" men önskas en kompaktkamera så är nog Fuji F11/F30 bra i sådana situationer eftersom den har lågt brus vid högre ISO.


Funderar man på Fuji F30 vs Ixus 800 IS så jämför själv brus i testet.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp


Det är små skillnader på F11 och F30 så oavsett val blir nog köparen nöjd.


Om nattbilder skall tas när man är ute och reser så rekommenderas ett ministativ som får plats i fickan.

Nyss kom det ut ett ministativ som även kan klämmas fast på grenar och räcken och det heter "Joby Gorilla.."


MVH
.
 
Jag har sett stativet du pratar om, men det köper jag när jag är i Singapore.

Men jag vet fortfarande inte NÄR man använder högt ISO, för om bilden är mörk använder man väl blixt? Beror det på om bilderna är på långt avstånd osv där blixten inte hjälper då?

Bäst kamera för en skyline, Ixus 800 eller F11? (http://www.wirednewyork.com/manhattan/skyline/new_york_skyline1.jpg)
Jag vill ju ha en bättre bild än länken, klara ljusa punkter och mörkare bakgrund. Då används väl ett lågt ISO så då kan väl Ixusen vara lika bra - eller?


Jag kan verkligen inte mkt om det här, men det är kul!
 
Brus och ISO

Om kamerans sensor tycker det är för lite ljus så höjer den ISO värdet = ökar känsligheten, men räcker inte det vill den gärna att blixt används vilket ofta resulterar i röda ögon och att bakgrunden blir för mörk.

Om inte ISO talet höjts hade bilden blivit för mörk vilket gör den oanvändbar.

Men när ISO talet ökar så ökar även bruset i bilden, därför är det viktigt att ha en kamera med så lågt brus som möjligt.

Alternativt hade man kunnat öka tiden (hur lång tid sensorn tar emot ljus) men det ökar också bruset i bilden.


Desto större sensor i kameran desto mindre brus vilket gjort att systemkameror är bättre i svagt ljus.


Men Fuji har lyckats göra en sensor med lågt brus i en kompaktkamera, kortfattat har deras 6 megapixel F11/F30 en sensor med 12 megapixel varav 6 megapixel används för färg och ytterligare 6 megapixel för att läsa ljuset i gråskala, sen överförs värdet från ljuspixlarna till färgpixlarna och det blir då 6 megapixel vilket gjort den mer ljuskänslig i svagare ljus.

Eftersom Fuji har patent på detta så är de ganska ensamma om att ha nästan lika lågt brus i kompaktkamerorna F11/F30 som i vanliga digitala systemkameror.


Därför bör man satsa på en kamera med lågt brus oavsett märket för det påverkar bruset = bildkvaliteten, speciellt vid svagare ljus.


Nedan är länkar till utförliga ISO förklaringar.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

http://fotowiki.djingis.se/index.php/ISO_ASA_DIN


MVH
.
 
bengdoktor skrev:
Men jag vet fortfarande inte NÄR man använder högt ISO, för om bilden är mörk använder man väl blixt? Beror det på om bilderna är på långt avstånd osv där blixten inte hjälper då?

För att blixt från kompakter ger så tråkiga bilder, som att belysa objektet med en pannlampa.
 
Vilken kompakt har den bästa bildkvalliten i dagsläget, eller är det något annat på gång.
Då jag nu skall köpa något annat vet jag inte vad jag skall ta mig för....
//Björn
 
eldaren3 skrev:
Vilken kompakt har den bästa bildkvalliten i dagsläget, eller är det något annat på gång.
Då jag nu skall köpa något annat vet jag inte vad jag skall ta mig för....
//Björn

Kan tänka mig att det har att göra med vad du ska fota. Vanliga bilder, närbilder, nattbilder etc. Tror att F11 och Ixus 800/900 står sig väldigt bra i konkurrensen idag, till ett fördelaktigt pris eftersom de är utgående(iaf F11).
 
eldaren3 skrev:
Vilken kompakt har den bästa bildkvalliten...


Det beror på användningsområde, det finns ingen bil som är bäst utan det beror på vad man skall använda den till.


Ingen kamera är bäst på allt, granskar man många olika tester på kompaktkameror har de olika styrkor och svagheter.


Den bästa bildstabilistaorn har Pentax Optio A10 och efter det Sony

Den bästa zoomen på kompakt har Panasonic TZ1 med 10x

En av få som har optisk sökare är Ixus 800 och som även har bland de minsta färgförskjutningar.

Den som har lägst brus är Fuji F11/F30 och den är bland de snabbaste att ta bild när man tryckt på avtryckaren.


Alla nämnda faktorer påverkar bildkvaliteten.


Tas många bilder inomhus och i svagare ljus så är nog Fuji F11/F30 bland de bästa för de har lägst brus = bättre vildkvalitet.


TIPA utsåg Fuji F30 till bästa kompakta digitalkamera 2006

http://www.tipa.com/awa_detail_2006...-Table=web&-Database=awards_2006&-KeyValue=80



MVH
.
 
Jag var sugen på G7 ett tag men den har inte fått så mycket lovord än, samt att den saknar raw som är en stor nackdel för många....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.