Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus 60 gryniga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Casey Falk

Ny medlem
Hejsan.
jag köpte nyligen en Ixus 60, jag skulle köpa en Ixus 50, men, tja jag kanske blev lurad eller nått, men han sa att en Ixus 60 var ~100 kronor billigare och det var den ju med, fast, alla mina bilder blir så gryniga. Vad kan detta bero på? Jag har en gammal kamera, alltså, en väldigt gammal kompakt från ~2001 eller så, den ger mycket bättre bilder alla bilder jag tar med denna blir så gryniga och ser skitdåliga ut, inte alls kul då kameran på pappret är så sjukt mycket bättre på allt och hus och displaykvaliten käns så bra. Surt, någon som vet något om detta?
 
Fixa fram lite testbilder. Det låter lite märkligt att det skulle bli så dåliga bilder på den kameran.
 
Den står säkert på AutoISO vilket gör det lite grynigt. Följ Andreas råd och sätt ISO-värdet fast.

// Johan
 
Sorry, jag har inte möjlighet att ta en bild idag, eller testa ISOn, jag skall så klart göra det direkt i morgon kväll när jag kommer hem!

(Och jag menade så klart 100kr dyrare inte billigare! ;))
 
Som sagt så står den nog på auto ISO, sen har du troligen tagit dom brusiga bilderna i dåligt ljus, då har kameran ökat ISO inställningen vilket ger brus på din kamera om den ökar för mycket.

Ställ värdet fast på 200 inte på 50 !

På 50 lär du inte kunna ta många bilder utan blixt, på 200 bör den därimot ge brusfria bilder samt att den klarar att ta bilder utan blixt om det är mulet ute också.

mvh kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.