Annons

Ixus 50 -> Diffusa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Magical

Ny medlem
Hej,

När jag tar bilder på konserter och i allmänt ljusfattiga miljöer blir bilderna väldigt diffusa. Antar att det beror på kamerans automatiska inställningar för slutartid.

Frågan: Vilka inställningar, eller på vilket annat sätt, ska jag ha för att få skarpa bilder även vid dåligt ljus? Jag vill såklart fota utan blixt vid konserter och dylikt. Stativ är inget alternativ.

Om jag köper en dyrare kamera, exempelvis EOS 350d, kommer jag ändå ha kvar dett problem?

MVH
Magical
 
Detta är ett problem med de flesta kompaktkameror. De har, trots att de ofta har relativt ljusstarka objektiv, inte så bra ljuskänslighet. Tack vare den lilla sensorn kan man inte använda höga ISO-tal utan att bilderna blir väldigt gryniga.
Det är alltså mycket svårt att ta bra bilder på konserter med kompaktkameror.

Med tex en 350D, eller annan digital systemkamera så blir det lättare. Man får tillgång till högre ISO-tal och därför blir kameran känsligare för ljus. Då kan man använda kortare slutartider och få skarpa bilder.
Man bör dock ändå ha ett ljusstarkt objektiv till kameran och det är inte alls säkert att kitobjektivet räcker till. Det beror lite på hur ljust det är på konserten ifråga. Om du är tillräckligt nära för att kunna använda en IXUS 50 bör du exempelvis kunna skaffa en 50/1.8 till en digital systemkamera. Då kommer både objektivets och sensorns ljuskänslighet att vara överlägsen det som sitter i IXUS 50, så då finns det goda möjligheter att med lite övning och kunskap ta fina bilder.

Vill du ta så bra bilder som möjligt med din IXUS så ställ kameran på ISO400 (bilderna kommer att bi väldigt gryniga) och använd kameran i utzoomat läge, så att optiken blir så ljusstark som möjligt.
 
mitt tips är också som föregående medlem skrev, att du ökar iso värdet. 400 är max på ixus 50.
det du mer kan göra är att prova ställa in kamera på motivprogrammet barn eller djur, dessa borde vara för snabbare slutartider. om det finns sport ska du ta det fast om ja inte minns helt fel så tror inte ja det finns på den modellen. så försöker kameran ställa in så snabba tider som möjligt, och risk för skakningsoskärpa minskar.
 
Suddiga bilder kan bero på att skärpan hamnat på fel ställe i bilden, motivet rör sig mer än vad slutartiden medger eller filmens/sensorn känslighet (ISO-tal) när den är hög ger grynigare bilder än vid de lägsta känsligheterna. Kombineras så att alla yterligheter används blir resultate oftast suddigt och grynigt.

Vissa situationer är inte möjliga att fotografera utan att tillföra eget ljus oavsett kamera och normalt förekommande känsligheter. Om inte eget ljus kan tillföras får man vara kreativ för att få det bästa av ut av situationen. Behöver bilderna vara skarpa?

Genom att ha en kamera där automatiken kan kopplas bort helt stållas in manuellt, samt baskunskap om relationen mellan slutartid, bländare och känslighet, samt hur den egna kameran fungerar kommer man långt. Med manuellt inställd kamera, är det lättare att få ett resultat som repeteras bild för bild, när ljusförhållanderna är likartade. Oftast är en scen välupplyst, medans allt runt omkring ligger i mörker.


Rent allmänt är Canon EOS 350D en bättre kamera än Canon IXUS i alla avseenden, förutom storleken. En systemkamera är ingen undermedicin som löser allt. EOS 350D fungerar väl upp till ISO 800. Varje fördubbling av ISO-talet medger en halvering av ljusbehovet. Andra aspekter som spelar in är ljusstyrkan och kvalitén på objektiven. Ett lågpressterande objektiv på ett EOS 350D kan ge sämre fotograferingsmöjligheter än IXUS. Det relativt billiga Canon EF 50/1,8 och kameran ställd på ISO 800 ger goda möjligheter till att få bilder, men dock inte superduper kvalité.

Kameror med bildstabilisering kan hjälpa dig att förlänga slutartiden något, i och med att dina egna skakningar motverkas av kameran. Sådant som rör sig på scen kommer fortfarande att rörara på sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.