Annons

Ixus 430 vs. Ixus 750

Produkter
(logga in för att koppla)

DekoR

Aktiv medlem
Jag har tidigare haft en Ixus430 (3,9MP) som jag varit väldigt nöjd med. Nu skulle farsan köpa ny kamera och när vi såg en Ixus750 (7,1MP) för endast 2490kr slog vi till på den. (Väl medvetna om att det är en utgående modell, därav lågt pris.)

Nu har jag testat både dessa kameror och tagit bilder på identiska motiv med identiska inställningar i båda kamerorna.

Mina slutsatser av dessa test är följande, och jag skulle gärna se lite kommentarer och erfarenheter från annat folk:

1. Ixus750 verkar ha en förmåga att så gott som alltid välja en längre slutartid än Ixus430. Med detta menar jag att risken för att man ska få skakningsoskärpa börjar mycket tidigare med Ixus750 än med Ixus430.

Vad beror detta på?
F = 2.8-4.9 på båda.
Har det något att göra med att det är fler megapixlar, trots samma optik(?) och samma CCD-platta på 1/1,8"?

2. Ljusa områden blir mycket lättare utfrätta på Ixus750 än på Ixus430 trots att de mörkare områdena är i princip samma ljusstyrka. Jag har testat att köra med -0,33eV för att kompensera men då blir bilderna oftast lite väl mörka.

3. Ixus750 har vääääldigt varma färger jämfört med Ixus430. Men det kanske är för jag är van vid Ixus430 som drar åt det kalla hållet.

Det är just dessa punkter som gör att jag inte är helt nöjd med köpet.

Som sagt, jag blir väldigt glad om andra skriver erfarenheter ang. detta eller ev. tips o tricks för om man med fördel kör med någon särskild inställning i kameran för att få bättre resultat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.