Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus 220HS skärmmaterial...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Okalettos

Ny medlem
Hej! Har fått en spricka i skärmen, men "pixlarna" är helt okej, än så länge ;). Undrar om någon vet om "glaset" är glas eller någon sorts plast? Om det är glas så ska en glasmästare prova att göra som de gör på bilrutor, men med ett lite annorlunda slags lim ;).
Mvh Johan.

Är du säker att det är displayen som gått sönder?
Denna är sannolikt av glas men spricker den då brukar panelen ej fungera längre.

Däremot brukar det finnas ett skydd framför LCDn av plast som sitter fast i kamerahuset.

Är du säker att det är displayen som gått sönder?
Denna är sannolikt av glas men spricker den då brukar panelen ej fungera längre.

Däremot brukar det finnas ett skydd framför LCDn av plast som sitter fast i kamerahuset.

Displayen funkar helt felfritt, än så länge. Så du menar att det troligen är glas med plast utanpå, hm ja då är ju frågan om glaset är helt, men hade det inte vart det så hade väl displayen sett knasig ut antar jag ja. Synd med plast ytterst isf, för då kan inte glasmästaren göra som de gör med bilrutor. Om plasten är sprucken, som den ju är nu, så spricker väl snart glaset också och då går det väl bara åt ett håll :(.

... Undrar om någon vet om "glaset" är glas eller någon sorts plast? ...
Mvh Johan.

När min nu urgamla Canon Powershot A40 hade tappats i en vattenpöl och blivit genomdränkt torkade jag den i låg temperatur i ugnen. Tyvärr smälte skydds-"glaset" framför displejen - "glaset" var gjort av lättsmält plast.

Nåväl, jag skar bort plastresterna och tog med kameran till en glasmästare, som klippte eller sågade till ett par tunna plexiglasrutor (en i reserv). Sen limmade jag fast rutan på sin plats med expoxilim av våtrumstyp.

Det fungar bra med den nya plexiglasrutan. Faktum är att hela kameran fungerar som den ska, trots allt den har fått stå ut med under 10 år.

Alltså: tala med en glasmästare, men glöm inte att det är du som ansvarar för riskerna ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar