Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ivrig nybörjare söker svar

Produkter
(logga in för att koppla)
edovan skrev:
Sedan vad en 28-105 mm zoom innebär i praktiken återstår väl att se den dagen jag får för mig att skaffa en sådan.

Här får du en "hint" om hur olika brännvidder fungerar:

http//:www.usa.canon.com/eflenses/lens101/focallength/

Med ett sk fast objektiv, tex 24/2.8 kan du ENBART använda dig av 24mm brännvidd.

Med ett zoomobjektiv, tex 28-105/3.5-4.5 kan du använda brännvidderna 28mm, 29mm, 30mm, 31mm, 32mm, 33mm. 34mm osv ända upp till 105mm. Man kan säga att du får flera objektiv i ett enda.

I grova drag brukar man säga att en brännvidd på 50mm motsvarar det som våra egna ögon ser. Bilden förvrängs alltså inte nämnvärt. Ett objektiv med 50mm brännvidd benämns därför ofta med "normalen".

Objektiv under 50mm (som tex 20mm, 24mm, 35mm) kallas för vidvinkelobjektiv. Med sådana objektiv kan man få med mer av omgivningen än vad man kan få med den sk normalen. Ett 20mm objektiv är mer vidvinkligt än ett 35mm och kan följdaktligen få med mer av omgivningen i bild. En bild tagen med en vidvinkel förvränger perspektivet på så sätt att det "dras ut". Närliggande föremål i motivet kommer upplevas ännu närmare på bild, och föremål som i motivet är längre bort kommer på bild kännas ännu avlägsnare. Här kan man skapa stora effekter genom att gå nära motivet.

Objektiv över 50mm (som tex 90mm, 135mm, 200mm) kallas för teleobjektiv. Dessa tar med mindre av omgivningen än vad normalen gör och är därför lämpliga att använda då man vill isolera sitt motiv från omgivningen. Ett tele "trycker ihop" perspektivet så att förgrund och bakgrund kommer att verka vara närmare varandra på bild än vad som var fallet i verkligheten.

Men titta på länken jag hänvisade dig till. Där kan du få en viss uppfattning om hur olika brännvidder fungerar (du får klicka på respektive brännvidd för att det ska hända något).

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto