Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ivrig nybörjare söker svar

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Efter ett par år med en digital kompaktkamera har jag nu beställt en digital systemkamera (EOS 300D) och hade tänkt jag skulle läsa på lite om objektiv, filter och allt sånt där som hör till. Problemet är bara det att så fort jag börjar läsa någonstans som snubblar jag på saker som jag inte vet vad det är, allt ifrån "mellanformat" till "USM" till mystiska sifferkombinationer.
Jag tappar då hela sammanhanget och vitsen med att fortsätta läsa faller platt. Pang boom.

Min fråga är om ni har tips på någon bra sida på nätet eller någon bra bok på bibblan där man "lite snabbt" kan läsa in sig på vad de här sakerna är för något. Vore utmärkt om det fanns tillhörande bilder så man även kan SE vad det är för något.

Jag skulle i och för sig kunna ställa en fråga i forumet varenda gång jag fastnar, men det skulle förmodligen leda till att ni alla hatade mig efter en vecka ;-)

mvh
/smått förvirrad n00b

edovan skrev:
...Min fråga är om ni har tips på någon bra sida på nätet eller någon bra bok på bibblan där man "lite snabbt" kan läsa in sig på vad de här sakerna är för något. Vore utmärkt om det fanns tillhörande bilder så man även kan SE vad det är för något...

Vad du söker är en bok som tar upp allt men lite kortfattat, finns tyvärr inte.

Förutom att skaffa en vanlig grundbok i fotografering tycker jag du skall använda sökfunktionen på Fotosidan och om det inte hjälper fråga i forumet.

Mellanformat är ett större filmformat än det vanligaste som kallas småbild. När du använder en Canonkamera för film har negativen/diorna storleken 24x36 mm medan när du använder en Hasselbladare har negativen ett mått på cirka 6x6 cm.
Då använder du en mellanformatskamera.

USM är en engelsk förkortning för oskarp mask, (Unsharp mask=USM).
När du bearbetar en bild i datorn krävs det oftast att du lägger på lite skärpa efter att du skannat bilden eller ändrat storlek på den. Då använder du USM. Jag gillar inte den förkortningen...

Hmmm...

Trodde att USM betydde Ultra Silent Motor, eller nå´t, om objektiv?!*oxå nybörjare, men...*

Photoshop är jag väldigt van vid så unsharp mask känner jag till, men vad har då beteckningen USM att göra på tex ett objektiv? Verkar som att JJ:s förklaring stämmer in bättre.

Tack för länken Bernt! Jag har hittat de flesta sidor om EOS 300D tror jag, men inte just denna.

Men jag söker fortfarande tips på en bra bok. Jag tvivlar på att alla nybörjarböcker är bra (det brukar vara så), så därför vore några konkreta tips i form av författare och titel (ev ISBN) väldigt välkommet.

Jag rättar mig själv!

Efter några minuters surfande vet jag att "USM" betyder "Ultra Sonic Motor"!
Och att det handlar om objektivets fokusfunktion!
Tänk vad man lär sig på internet!:)

Re: Hmmm...

JJ. skrev:
Trodde att USM betydde Ultra Silent Motor, eller nå´t, om objektiv?!*oxå nybörjare, men...*

USM är en förkortning för "Ultrasonic Motor". Denna teknik återfinns i nyare och något mer påkostade objektiv från Canon. Objektiv med USM fokuserar snabbt och tyst.

Men precis som Mikael nämnde står förkortningen också för "Unsharp Mask" (dvs oskarp mask). Fast detta har ingenting att göra med det du har läst i samband med objektiven.

Kurs?

Själv hade jag tänkt att gå en kurs (el. 2) i foto!
Man måste ju för böveln lära sig att plåta med mer än autoläget nån gång?!:)
Finns säkert där du bor oxå!*idé*

Jag rekommenderar dig (eftersom du valt Canon) att införskaffa Canon Lens Work III, den har nyss kommit ut och det som inte står i den om Canons objektivsystem, det behöver du inte veta. Dock på engelska.

Varför vill man ha ett USM objektiv? hör knappt när mina sigma objektiv fokuserar, och hastigheten stör mig inte direkt. Klart, det är ju inte fel om det är lite tystare och snabbare, men varför betala mer för det?

Mystiska sifferkombinationer förresten..

Om du ser dessa beteckningarna (som exempel):

24/2.8 betyder att objektivet har 24mm brännvidd och har 2.8 som största bländare. Att ha tillgång till så stora bländare som möjligt är en bra grej. Observera att en bländare på 2 är större än en bländare på exempelvis 4. Stora bländare = låga f-tal..och små bländare = höga f-tal.

28-105/3.5-4.5 innebär att objektivet är ett zoomobjektiv med brännvidder från 28mm ända upp till 105mm. Största bländare du kan använda dig av här beror på i vilket zoomläge objektivet är inställt på. Vid 28mm kan du ha en största bländare på 3.5...och vid 105mm kan du max få tillgång till 4.5 som största bländare.

17-40/4L betyder att det är ett zoomobjektiv med brännvidder från 17-40mm med en största bländare på 4..oavsett hur zoomen är inställd. L står för "Luxury" och tillhör den "finare optikfamiljen" i Canons sortiment.

Ja, det var en liten snabblektion.. :=)

Det bästa du kan göra är att söka information här på fotosidan (finns en hel del), söka på nätet och låna diverse olika böcker om fototeknik på biblioteket. Passa också på att låna några "mjuka" dito om komposition samt rena bilderböcker för inspiration.

Forumet är bland annat till för att fråga saker i..så fråga på! :=)

Ok, tack så jättemycket Jonas! Jag har haft mina aningar om de där siffrorna (de är ju trots allt inte totalt ologiska), men det var bra att få det lite mer svart på vitt. Sedan vad en 28-105 mm zoom innebär i praktiken återstår väl att se den dagen jag får för mig att skaffa en sådan.

Förresten: Jag får inte Bibers länk att fungera (dvs www.photo.net). Det händer ingenting alls, inte ens 404-error. Är det bara min browser som jäklas med mig eller är siten helt nere?

Senast ändrad:
Photo.net brukar ha problem med sin server, det är bara att prova igen ett par minuter senare. Inget ovanligt, bara irriterande. :)

En bra ide är att köpa Canons egna läroböcker suveränt att börja lära sig utav sedan är det bara att fortsätta har Canons ABC själv säljs dock inte längre utan finns nog i en ny upplaga. den tar upp igentligen allt du behöver veta som nybörjare själv har jag den faktiskt alltid med i kamera väskan för att kunna sätta mig ner och läsa när man har lite för sig sittande väntandes på bussen tex.

det är alltid bra att frächa upp minnet och kanske få nya idéer utav ett stycke man kanske läst tretio ggr tidigare men alt eftersom erfarenheterna kommer får man nya idéer.

Tidningen FOTO körde för ngt år sedan ngt de kallade Systemkameraskolan.

Den finns också att köpa som ett separat häfte. Häftet innehåller nog den mesta grundinformationen du behöver till ett komprimerat format och ett bra pris.

FOTO's systemkameraskola

Tänkte precis skriva samma sak som Erik. Jag lärde mig massor av att läsa Systemkameraskolan. Dom har kört den i flera omgångar i ganska många år nu. Har för mig att jag såg den första gången nån gång runt 98-99. Bra förklaringar med bilder och illustrationer. Kostar nånstans runt 50 spänn har jag för mig. Börja med den.

Aleks skrev:
Varför vill man ha ett USM objektiv? hör knappt när mina sigma objektiv fokuserar, och hastigheten stör mig inte direkt. Klart, det är ju inte fel om det är lite tystare och snabbare, men varför betala mer för det?

Jag antar att du inte då har ett av Sigmas EX-objektiv utan HSM-motor?

De låter ungefär som en stucken gris....

USM är inte lite tystare, det är ljudlöst ;)

Men den stora anledningen till USM (den riktiga versionen) är att man får tillgång till snabbare AF och FTM (FullTimeManual), dvs att du inte behöver ställa om till MF för att fokusera manuellt.

ANNONS