Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ivrig att börja fota igen, tips om kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag har varit ifrån fotografering ett tag men känner nu att det vore kul att fota igen. Tidigare fotade jag med en systemkamera men är nu sugen på något mindre som är lättare att ta med sig. Jag skriver helt enkelt vad jag vill ha ut av kameran så hoppas jag att alla duktiga här kan ge mig lite tips.

Kravlistan/Önskelistan ser ut som följer:
- Lätt att ta med sig. Jag vill fotografera när lusten/tillfället finns eller uppenbarar sig. Kameran ska vara med för det mesta.
- Ljusstark.
- Sökare.
- Skärm för fotografering i kluriga positioner där man inte kommer åt att kika i sökaren.
- Snabb.
- Serietagning

Allmänt vill jag ha en liten kvalitetskamera som kan vara en ventil för min kreativa sida. Den ska fungera i vardag, fest samt på resa.

Prislappen då? Jag tänker att ju billigare desto bättre så länge det är en bra kamera. Men optimalt kring 7000 kr med en smärtgräns uppåt 12 000 kr.
 
Panasonic GX7 är riktigt prisvärda nu. Uppfyller allt du specar ovan. Runt 2000-2500 kr beggat...och finns för 3700 ny (Cyberphoto). En mkt bra m4/3 kamera som du kan gå 'crazy bananas' på gällande kreativitet. Adaptrar för allsköns gammal fin manuell optik finns också billigt på Tradera :)
 
Läste om den nu och den verkar ju vara exakt det jag söker :) Vad rekommenderar du för objektiv till den? Den säljs i paketpris med en G 20/1,7 II ASPH pancake till.
 
Panasonic GX7 är riktigt prisvärda nu. Uppfyller allt du specar ovan. Runt 2000-2500 kr beggat...och finns för 3700 ny (Cyberphoto). En mkt bra m4/3 kamera som du kan gå 'crazy bananas' på gällande kreativitet. Adaptrar för allsköns gammal fin manuell optik finns också billigt på Tradera :)

Glömde citera men se inlägg här ovan :)
 
Läste om den nu och den verkar ju vara exakt det jag söker :) Vad rekommenderar du för objektiv till den? Den säljs i paketpris med en G 20/1,7 II ASPH pancake till.

20/1,7-pannkakan är nästan ett 'måsteobjektiv' till m4/3. Det är extremt trevligt. Knallskarpt, ljusstarkt, och en 'lagom' brännvidd för dagligt foto. Så det är ett mycket bra paket att starta med :)

Sen om du vill ha en kompakt bra telezoom är Panasonic 45-150/4-5,6 mycket bra.
Den kompakta normalzoomen Panasonic 12-32/3,5-5,6 är otroligt liten och smidig, och ger dig brännvidd/vidvinkel ner till motsvarande 24 mm småbildsekvivalent.

Vill du ha ett superbra macro finns Panasonic Leica 45/2,8.

Panasonic Leica är också på G med ett supertelezoom som går upp till 400 mm (och alltså motsvarar 800 mm småbildsekvivalent).

Sen finns proffsobjektiven Panasonic 12-35/2,8 och 35-100/2,8 som ger fantastisk bildkvalitet. Och en radda fina fasta Panasonic Leica objektiv. Om du är fetischist för fint glas :-D

Sen finns alla Olympusobjektiv.

Sen finns alla gamla manuella objektiv som du kan köra med adapter, och som är lätta att fokusera manuellt pga 'focus peaking' funktionen som finns i GX7an.

Som du ser...möjligheterna är närmast oändliga :)
 
Senast ändrad:
20/1,7-pannkakan är nästan ett 'måsteobjektiv' till m4/3. Det är extremt trevligt. Knallskarpt, ljusstarkt, och en 'lagom' brännvidd för dagligt foto. Så det är ett mycket bra paket att starta med :)

Sen om du vill ha en kompakt bra telezoom är Panasonic 45-150/4-5,6 mycket bra.
Den kompakta normalzoomen Panasonic 12-32/3,5-5,6 är otroligt liten och smidig, och ger dig brännvidd/vidvinkel ner till motsvarande 24 mm småbildsekvivalent.

Vill du ha ett superbra macro finns Panasonic Leica 45/2,8.

Panasonic Leica är också på G med ett supertelezoom som går upp till 400 mm (och alltså motsvarar 800 mm småbildsekvivalent).

Sen finns proffsobjektiven Panasonic 12-35/2,8 och 35-100/2,8 som ger fantastisk bildkvalitet. Och en radda fina fasta Panasonic Leica objektiv. Om du är fetischist för fint glas :-D

Sen finns alla Olympusobjektiv.

Sen finns alla gamla manuella objektiv som du kan köra med adapter, och som är lätta att fokusera manuellt pga 'focus peaking' funktionen som finns i GX7an.

Som du ser...möjligheterna är närmast oändliga :)

Tack så mycket Matti! Det får bli den kameran med pankakan till att börja med. Ett extrabatteri och minneskort också såklart. Räcker ett 16 gb om man bränner av en serie bilder eller borde man köpa 32 gb eller ännu mer? Känner mig riktigt pepp nu :-D
 
Tack så mycket Matti! Det får bli den kameran med pankakan till att börja med. Ett extrabatteri och minneskort också såklart. Räcker ett 16 gb om man bränner av en serie bilder eller borde man köpa 32 gb eller ännu mer? Känner mig riktigt pepp nu :-D

Jag skulle valt ett 32 gb. Det går ju att göra time lapse, stop motion och annat skoj med GX7an...och då går det åt minne.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.