Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

istock

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Ja ja, nu har jag som så många andra laddat upp några bilder på Istock. Svaren är subtila men kort och gott så säger dom var vänlig och försök igen. Läs under tiden våra instruktioner. Ok då gör jag det. Alltid lär jag väl mig något även om jag inte tjänar ett öre på det.

Vore i vilket fall som helst kul att höra om någon mer sitter och funderar på hur skall en bild som passar dem se ut. Vad skall jag tänka på.

Ja, fick precis avslag på min ansökan också. Inte för att de underkände bilderna (i alla fall så tolkade jag inte det så) men för att de tre bilderna inte visade tillräcklig bredd. Fick samma rekommendation att läsa manualerna och fick faktiskt två bra länkar som jag inte läst tidigare på iStock, även om det mesta var känt. Det mest intressanta var hur deras "jurypersoner" tänker om vad som gör en bild "vanlig" eller "iStock-kvalite". Kanske kan vara nåt för alla andra som också håller på med att förbereda sina ansökningsbilder ;-)

For more information on Composition and Impact, please see:
http://www.istockphoto.com/article_view.php?ID=13

For more information on Suitable Stock Photography, please see:
http://www.istockphoto.com/article_view.php?ID=146

För nyckelord är ju Dusegårds PhotoKeywording en bra utgångspunkt. Men som jag förstått iStocks material så är de inte så glada åt keyword spamming. Så hur tänker ni när ni väljer nyckelord?

Sist så har jag en fråga och det gäller hur mycket man ska skriva i beskrivning och titel?

Haha ... så fel man kan läsa

Ja, vad fel man kan läsa när man har för stor tro på sina egna bilder. Fick idag svar på andra omgången bilder med identiskt svar. Och när jag nu läste det så står det ju faktiskt att mina bilder är så dåååliga att de inte ens når upp till iStocks miniminivå:

"At this time we regret to inform you that we did not feel the overall composition of your photography or subject matter is at the minimum level of standard for iStockphoto."

Nog för att bilderna inte är några kioskvältare men nu får jag be er om hjälp, kan ni hjälpa mig bli bättre än sämst ;-)

Här kommer de tre första bilderna.
1. Apelsinen kan jag iofs förstå, var kanske lite väl klyschigt att tro att den skulle fungera
2. Pepparkakshuset valde jag då iStock ville ha fler bilder från högtider
3. och samma med golfen, de önskade bilder på sport varav golf var en.

Fel tänkt eller är bilderna så dåååliga?

Bilagor

• orange_smiley_I.jpg
    orange_smiley_I.jpg
    86 KB · Visningar: 333
  • gingerbread_house_I.jpg
    gingerbread_house_I.jpg
    13.4 KB · Visningar: 328
  • golfballs_in_grass.jpg
    golfballs_in_grass.jpg
    18.6 KB · Visningar: 322
Ja ja, nu har jag som så många andra laddat upp några bilder på Istock. Svaren är subtila men kort och gott så säger dom var vänlig och försök igen. Läs under tiden våra instruktioner. Ok då gör jag det. Alltid lär jag väl mig något även om jag inte tjänar ett öre på det.

Vore i vilket fall som helst kul att höra om någon mer sitter och funderar på hur skall en bild som passar dem se ut. Vad skall jag tänka på.

HUr har det gått för dig? Lyckades du i andra omgången?

Rejected igen

och här kommer bilderna i omgång två.

Bilagor

• _DSC1575.jpg
    _DSC1575.jpg
    98.7 KB · Visningar: 324
  • DSC_5407.jpg
    DSC_5407.jpg
    82.5 KB · Visningar: 328
  • DSC_5567.jpg
    DSC_5567.jpg
    14 KB · Visningar: 322
shutterstock

HUr har det gått för dig? Lyckades du i andra omgången?

Jag laddade upp tio bilder till shutterstock och de tyckte att 6 var OK. Men tyvärr! De kräver att 7 av 10 räknas som OK så tyvärr....................försök igen. Vad som verkligen förbryllar mig är att bilden som jag trodde hade tillräcklig belysning anses vara poor lightning på. Eller så var det något annat................

Istock har jag inte försökt med igen. Jag väljer att dröja lite. Kraven är höga.

Jag har lärt mig att det behöver gå flera veckor innan jag har fått distans till en bild jag själv gjort. Först då kan jag se om bilden är Ok eller inte. Så det är ingen idé att skynda. Här gäller att ta det lugnt och lära på vägen. Det är kul. Även om jag inte blir en framgångsfull stockfotograf ( och det blir jag nog inte ) så lär jag mig massor och roar mig på vägen.

Dreamstime, Scandinavian Stock Photo och Crestock har tagit emot några få. Det är uppmuntrande. Jag är nöjd så långt.

Lycka till själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar