ANNONS
Annons

*ist DL och batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

79734

Avslutat medlemskap
Jag har en Pentax *ist DL och använder mig utav 4st Uniross 1.2V 2100mAh batterier, men efter att kört AF ett litet tag så droppar batteriet ner på hälften från full laddat och efter 30-40st bilder (JPEG) så börjar dom gå mot sitt slut.

Vilka batterier brukar ni använda er utav och hur upplever ni dom?

Har sett att det finns uppladdningsbara CRV-3 batterier, men enligt Pentax's hemsida så bör man inte använda dessa då de har en högre voltstyrka än vad som är rekommenderat, så detta är nog ett uteslutet alternativ.

Hej

Jag kör med GP 2500 mA. De fungerade väldigt bra i ca 6 månader men har nu tappat ganska så mycket i kapacitet, trots bra laddare.

Det finns en lång tråd här i Pentaxforumet om laddbara CRV-3 som verkar fungera bra för de som testat.

Engångs CRV-3 sägs också vara mycket bra men är ett dyrare alternativ, man får väl ut runt 2000 bilder med dem.

papi skrev:
Hej

Jag kör med GP 2500 mA. De fungerade väldigt bra i ca 6 månader men har nu tappat ganska så mycket i kapacitet, trots bra laddare.

Det finns en lång tråd här i Pentaxforumet om laddbara CRV-3 som verkar fungera bra för de som testat.

Engångs CRV-3 sägs också vara mycket bra men är ett dyrare alternativ, man får väl ut runt 2000 bilder med dem.

Hur många bilder kan du knäppa av med dina GP 2500mAh batterier ungefär?

Jag skummade igenom den tråden för ett litet tag sedan, men även om dom "verkar" fungera bra, så vet man ju inte helt säkert om elektorniken tar någon skada.

Surfade runt lite och hittade xPower NiMH R6 2800 mAh hos teknikmagasinet http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=030528 , någon som provat dessa?

shiwigy skrev:
Hur många bilder kan du knäppa av med dina GP 2500mAh batterier ungefär?

Nu kanske 100 bilder men runt 500 när de var nya.
Enligt reklamen skall de tåla betydligt fler laddcykler än vad jag kört men det blir nog ändå skapligt prisvärt

Satsa slantarna på laddningsbara CRV3-batterier istället. Det är som natt och dag på AF-systemet pga spänningsskillnaden. Visst, Pentax rekommenderar inte att köra med dessa, men jag och många andra kör med Vanson från Clas Ohlsson och det funkar bara fint.

Detsamma var det för mina 2100 Uniross batterier. Har du haft dem länge? Jag köpte en uppsättning Vanson 2100 på Clas Ohlson och tycker de har fungerat bättre än vad mina fd. Uniross gjort.

Jonas: Kan du bifoga en direktlänkt till batterierna du använder dig utav av, stirrar mig blind på Clas Ohlsson hemsida :/
Du har inte upplevet några problem när du använder dig utav CRV3? Blir lite orolig att man ska förstöra elektroniken.

Mina Uniross har jag laddat ca 30ggr nu skulle jag tro och dom har verkligen tappat effekt, står att dom ska klara 1000 laddningar men det stämmer inte för fem öre.

Gp 2700mA och jag tycker att de räcker hur länge som helst...! fast jag använder iofs inte så mkt af...

shiwigy skrev:
Jonas: Kan du bifoga en direktlänkt till batterierna du använder dig utav av, stirrar mig blind på Clas Ohlsson hemsida :/
Du har inte upplevet några problem när du använder dig utav CRV3? Blir lite orolig att man ska förstöra elektroniken.

Mina Uniross har jag laddat ca 30ggr nu skulle jag tro och dom har verkligen tappat effekt, står att dom ska klara 1000 laddningar men det stämmer inte för fem öre.

Det är väl klart att ingen kan garantera något, det är bara se till att ha drulle på försäkringen.

Länk:

http://www.clasohlson.se/shop/store...n=N&WAGID=25014&NoCache=8/29/2006+10:56:06+PM

Jag har nu tagit runt 1000 bilder med CRV-3 i min *istDS. Vilken skillnad, man får aldrig dåliga batterier. De skall tydligen bara dö när det är dags, men det tycker jag är perfekt. Det som oroar mig lite är dock att detta inte hänt mig ännu. Jag tog väl en 400-500 bilder med batterierna och skulle sedan iväg och fota rejält, men batterierna var ju inte slut. Jag satte de ändå i laddaren som lyste grönt (att de var klara) direkt. Jag satsade dock på att grönt innebär långsamladdning så jag lämnade de under natten. Sedan gick jag och tog 800 autofokusbilder i dålig belysning (dock utan blixt, men autofokusen fick ju söka lite extra i bland) utan att batterierna flämtade ens en gång. Därför antar jag att batteriera måste ha laddats fast det stod att de var klara.

Glöm inte att om du kör med förhandsgranskning av varje bild du tar så käkar det batteritid.

Jag har vid tillfällen då batteribyte varit omöjligt stängt av förhandsgranskning och det har förlängt min batteritid väsentligt.

/Jimmy

Ja, helt klart kan man spara batterier genom att stänga av förhandsgranskning. Förhållandena var dock rätt svåra så jag behövde den funktionen i mitt fall.

Man kan ju också tänka på att kontinuerlig autofokus borde dra mer ström and engångs. Eller ingen autofokus alls förstås. Samt att ljusstarka objektiv så man slipper använda så mycket blixt, eller bara använder extern blixt som i mitt fall sparar batterier i kameran.

Jag får ut typ 1 200 - 1 500 från CR-V3 på min *ist DS, och runt 600-700 från 2500 NiHMS (har både Hähnel och Uniross), använder Uniross laddare.

Nackdelen med AA, är att de behöver användas fort. Om de är oanvända typ en månad så tappar de styrka, de laddar ur sig själva alltså om de inte används. Tar man regelbundet mycket bilder, så är detta inget problem, men om man tar bilder bara ibland, så blir det problem. Då måste man ladda battierna oftare.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar