ANNONS
Annons

Istället för skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

adent

Medlem
Nuförtiden kostar förvisso inte skrivare någonting. Men för 10 år sedan när jag experimenterade så fanns det knappt foto-skrivare.

Jag tog en kartong och satte framför min datorskärm, som en låda, gjorde hål i den och stoppade in ett gammalt objektiv. Mörklade hela rummet och hängde ett rödfilter framför objektivet. Tejpade fast en bit fotopapper i skrivbordslampan och fokuserade bilden (som jag gjort negativ i datorn först) på fotopapperet. Sedan var det bara att ta bort rödfiltret en kort stund för att exponera och sedan framkalla bilden, fungerade riktigt bra trots min primitiva konstruktion. Man skulle nog kunna bygga någonting mer användbart av det. Kanske rent av använda en videoprojektor.

Det handlade om svartvita bilder, men det framgår nog :)

Får man fråga vad det var för kamera du hade använt att ta bilden med från första början? Kan inte har varit nån höjdarupplösning direkt. Fast det kanske det itne var på skärmen heller ;-)

Hmmm, bilden var tagen med en videokamera kopplad till en "VidiAmiga" videodigitizer, så
upplösningen var inte så mycket att hänga i julgranen då. Men nu skulle det nog bli bättre.
Fast nån bild jag provade med var datorgenererad
från något 3d-program. Dessutom gjorde jag dem bara kanske 5x5 cm.

mjae, skärmen lyser ju så det hade funkat... Men upplösningen hade blivit lika dålig som på skärmen... :)

Upplösningen hade blivit betydligt sämre än på skärmen, till och med. Glaset är alldels för tjockt för att det ska bli något av skärpa kvar att räkna med. Men som idé, vore det ju kul att testa. Typ som han som körde ethernät på 4 meter ihoplänkade gem ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar