ANNONS
Annons

Isolera ett objekt som är flera meter djupt?

Produkter
(logga in för att koppla)

littman

Medlem
Hej, fotar svartvitt analog (35 mm film) och tänkte ta ett foto på en "staty" (Svampen på Stureplan). Den är flera meter djup och undrar således hur man kan isolera den på ett bra sätt. Finns det någon kombination av brännvidd, bländare och avstånd som kan göra att hela svampen är i fokus medan bakgrunden är suddig? I sådana fall, finns det någon app för att räkna ut dessa inställningar?

Anledningen är att jag vill att Svampen ska sticka ut i bilden. Det är rätt rörigt annars i bakgrunden, speciellt eftersom allt är svartvitt. Ska även kopieras analogt, så digital post-processing är inte möjligt.

Tacksam för alla förslag!
 
Hej, fotar svartvitt analog (35 mm film) och tänkte ta ett foto på en "staty" (Svampen på Stureplan). Den är flera meter djup och undrar således hur man kan isolera den på ett bra sätt. Finns det någon kombination av brännvidd, bländare och avstånd som kan göra att hela svampen är i fokus medan bakgrunden är suddig? I sådana fall, finns det någon app för att räkna ut dessa inställningar?

Anledningen är att jag vill att Svampen ska sticka ut i bilden. Det är rätt rörigt annars i bakgrunden, speciellt eftersom allt är svartvitt. Ska även kopieras analogt, så digital post-processing är inte möjligt.

Tacksam för alla förslag!

Om du använder systemkamera. Ställ bländaren så hela svampen täcks inom skärpeområdet. Har du äldre objektiv så finns skärpedjup oftast angivet på avståndsskalan. Har du ett motsvarande digitalt kamerahus kan du provskjuta med det.
Har du möjlighet att använda långt teleobjektiv blir isoleringen enklare /tydligare.
 
Installera en DOF app, det finns flera som är gratis, de fungerar i princip lika bra allihop
 
Både Hans Eriks och Peters sätt tror jag inte isolerar som du vill. Du vill ha kort skärpedjup men ändå ha hela svampen i fokus, eller hur?
Jag hade i detta läge valt stor bländaröppning och fokusstackat.

/Stefan
 
Både Hans Eriks och Peters sätt tror jag inte isolerar som du vill. Du vill ha kort skärpedjup men ändå ha hela svampen i fokus, eller hur?
Jag hade i detta läge valt stor bländaröppning och fokusstackat.

/Stefan

Ja, det stämmer. Går det inte att hitta ett skärpedjup som motsvarar svampens djup, dvs ca 3-5 m? Focus stacking är mig veterligen inte möjligt med analog film.
 
Ja, det stämmer. Går det inte att hitta ett skärpedjup som motsvarar svampens djup, dvs ca 3-5 m? Focus stacking är mig veterligen inte möjligt med analog film.

Jo, men hela poängen är ju då att med sådant skärpedjup så får du inte lika mycket bakgrundsoskärpa, och därmed isoleras inte motivet som du vill. Det är precis därför som focus stacking existerar inom digital bild, vilket är en uppenbar skillnad gentemot film. Varför måste du fota analogt?
 
Tilt-shift objektiv

Du kan använda ett tilt-shift-objektiv och tilta så skärpeplanet lutar mot dig, samtidigt som du bländar ner för att få hela svampen i fokus.
 
Något för varmt för att tänka, men kan man inte tänka sig att med teleeffekten blurrar ut bakgrunden bättre, så kanske har man bästa förutsättningar med ett längre tele och mindre öppning?
 
[...]
Anledningen är att jag vill att Svampen ska sticka ut i bilden. Det är rätt rörigt annars i bakgrunden, speciellt eftersom allt är svartvitt. Ska även kopieras analogt, så digital post-processing är inte möjligt.

Tacksam för alla förslag!

Om du fotar i riktning från eller mot Anglais har du åtminstone maximalt avstånd mellan svamp och bakgrund.

Har du redan bestämt dig för att ha husen med Sturehof i fonden är det lite marigare.

PS. Svampen har enligt googling en diameter på elva meter. https://spa.merinfo.se/question/hur-hog-ar-svampen-pa-stureplan
 
Varför inte ta ett antal bilder med lämplig brännvidd och (helst) full öppning. Förskjut fokus på varje bild efter hur skärpedjupet blir med aktuell kombination bländare/brännvidd så att den del av svampen som du vill ha i fokus.

Framkalla och kopiera bilderna som vanligt varefter du skannar dem. Stacka sedan de digitaliserade bilderna.

(Eller är det fusk?)
 
Men det är väl bara hälften som syns om man fotar från sidan.

Rakt från sidan ser svampen ut som ett T. Överliggaren på det T:et är 11 meter. Höjden runt 4 meter.

Om du inte står så att det blir ett distinkt T, utan lite snett nerifrån så har du nog närmare 11 meter mellan närmsta och bortersta punkt du får med i bild. Eller lite mindre för att foten döljer det bortersta.

Om du står precis rakt från sidan (så att det är ett tydligt T) räcker det nog att lägga skärpeplanet i centrum av svampen för att få friläggningseffekt.

Spekulerar jag friskt
 
Passerar skuggan från omgivande hus bakom svampen i någon riktning på morgon eller kväll så att du kan ta bilden med sunny 16 när den är precis bakom svampen (så att all bakgrund blir kolsvart men svampen korrekt exponerad i ljuset? Då kan du blanda ned friskt.

Kan krävas att man är där rätt tid på året också..
 
Hade jag fått uppdraget hade jag gjort och testat följande:

1: Bestämt plats för kameraposition/perspektiv, samt lämplig tidpunkt för fotograferingen. Detta kan ju ta en del tid att hitta rätt plats...
2. Som utgångsläge använt ett teleobjektiv med stor bländare, samt ett stativ som ju blir nödvändigt i detta läget.
3. Dagtid, mätt det infallande ljuset eller använt ett gråkort som utgångspunkt. (En neutral yta går också fint). På natten kan du räkna med långa tider även vid stor bländare.
4. En nattbild kan vara det rätta, om du har en kraftig blixt, eller om det befintliga ljuset räcker så kan effekten bli läcker.

Mäta och räkna går ju men i praktiken ser du resultatet i mörkrummet och kanske får återvända för en ny session. Skriv upp vad du gör så blir det betydligt enklare om du måste göra om detta. I mörkrummet kan efterbelysning och "pjattning" göra underverk. Spännande projekt! Och det tar tid men ger så mycket när man lyckas.
 
Hej, fotar svartvitt analog (35 mm film) och tänkte ta ett foto på en "staty" (Svampen på Stureplan). Den är flera meter djup och undrar således hur man kan isolera den på ett bra sätt. Finns det någon kombination av brännvidd, bländare och avstånd som kan göra att hela svampen är i fokus medan bakgrunden är suddig? I sådana fall, finns det någon app för att räkna ut dessa inställningar?

Anledningen är att jag vill att Svampen ska sticka ut i bilden. Det är rätt rörigt annars i bakgrunden, speciellt eftersom allt är svartvitt. Ska även kopieras analogt, så digital post-processing är inte möjligt.

Tacksam för alla förslag!

Ser att du arbetar analogt, vilket gör digitala tekniker ointressanta. Vad jag kan se står du inför ett klassiskt perspektivproblem. Det gäller alltså att öka avstånd till statyn, då skärpedjupet ökar med avståndet. Och att öka avståndet så pass att hela statyn blir skarp - och helst utan att du behöver blända ned objektivet. Vilket ger skarpare bakgrund. Men det större avståndet ger ju inte enbart större skärpedjup i statyn, utan även mot bakgrunden - även fast du inte bländar ned objektivet.

Du kan då låna in oskärpa från en nära förgrund att fotografera genom, så att den "kletar" ut sig över bakgrunden - vilket kan ge sken av en mer diffus bakgrund. Här gäller det att ha full kontroll så att öppningen i förgrunden lägger sig fint runt statyn. Fingertoppkänsla, med andra ord.

Sedan gäller det att anpassa brännvidd efter avstånd, en större brännvidd pressar ju ihop förgrund och bakgrund.

Du kan givetvis även invänta rätt ljus, kanske bakgrunden kan hamna mer i skugga än statyn vid vissa tillfällen. Eller att du arbetar med konstljus; blixtar eller spotlights/gatubelysning under skymning eller natt.

Lycka till!

Mvh Terje
 
Hej, fotar svartvitt analog (35 mm film) och tänkte ta ett foto på en "staty" (Svampen på Stureplan). Den är flera meter djup och undrar således hur man kan isolera den på ett bra sätt. Finns det någon kombination av brännvidd, bländare och avstånd som kan göra att hela svampen är i fokus medan bakgrunden är suddig? I sådana fall, finns det någon app för att räkna ut dessa inställningar?

Anledningen är att jag vill att Svampen ska sticka ut i bilden. Det är rätt rörigt annars i bakgrunden, speciellt eftersom allt är svartvitt. Ska även kopieras analogt, så digital post-processing är inte möjligt.

Tacksam för alla förslag!

Hej !

Vem säger att efterbehandling uppfanns med digitaltekniken ?

Ta denna artikel som start.
https://petapixel.com/2013/09/12/marked-photographs-show-iconic-prints-edited-darkroom/

Det finns en del att lära, sök efter Ansel adams:
https://www.youtube.com/watch?v=qZlovMptjyQ


//MW
 
Kanske fotografera lite uppifrån? Det finns ju ganska många företag i husen runtomkring så kanske du kan få komma in och fotografera från ett lämpligt fönster.
Om du lyckas göra det på midsommardagens morgon/förmiddag så lär det vara folktomt dessutom.
 
Kanske fotografera lite uppifrån? Det finns ju ganska många företag i husen runtomkring så kanske du kan få komma in och fotografera från ett lämpligt fönster.
Om du lyckas göra det på midsommardagens morgon/förmiddag så lär det vara folktomt dessutom.

Jag tror också på att prova olika vinklar och få isolering på så sätt. Lägg till belysning av svampen men inte på bakgrunden. Riktigt roligt projekt. Om ni ser mig där vet ni varför.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.