Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iso400= asa400?

Produkter
(logga in för att koppla)

David97

Medlem
Jag funderar, om min mobilkamera tar en bild som är lagom exponerad på 1/33sek vid iso 320

Varför vill min gamla 135 filmkamera exponera på 1/125 sek vid ungefär samma inställningar?

Är iso 400 på mobilen detsamma som en asa 400 på 135 film?

(Admin får flytta om det är fel tråd).

Kalla mig inte dum för denna dumma frågan :(
 
Ja ASA-skalan ska vara samma som ISO. Men du nämner inget om bländare. Är det samma ISO/ASA och bländare men ändå olika tid?

Petter...
 
PS. Vad är det för en gammal 135 kamera? Kan den vara så gammal att ljusmätaren börjar bli mindre tillförlitlig, eller blir bilderna med den bra exponerade?

Petter...
 
Ungefär

Jag funderar, om min mobilkamera tar en bild som är lagom exponerad på 1/33sek vid iso 320

Varför vill min gamla 135 filmkamera exponera på 1/125 sek vid ungefär samma inställningar?

Är iso 400 på mobilen detsamma som en asa 400 på 135 film?

(Admin får flytta om det är fel tråd).

Kalla mig inte dum för denna dumma frågan :(

Iso och asa är direkt jämförbara. Om du säger ungefär samma och med det menar något bländasteg hit eller ditvså är du väl hemma.
 
PS. Vad är det för en gammal 135 kamera? Kan den vara så gammal att ljusmätaren börjar bli mindre tillförlitlig, eller blir bilderna med den bra exponerade?

Petter...

Det är en Cosina ct-1
Fotograferar just nu den första rullen på kanske 10-15år.

Spännande minst sagt.. håller alla tummar jag har på att den är tät för det första XD

Blir djävligt tråkigt om jag inte har fått en enda bild.
För jag vet att jag har tagit flera bra.

Man lär sig verkligen älska fotografi på ännu fler sätt :)
 
Ja ASA-skalan ska vara samma som ISO. Men du nämner inget om bländare. Är det samma ISO/ASA och bländare men ändå olika tid?

Petter...

Kameran ville typ ha bländare 3.5 och 1/125 medans mobilen tog på 2.5 och 1/33.

Funderar på att ta en eller två bilder inomhus. Jag vet precis hur bra det kommer bli. Men tror jag tar och fotograferar på 1/30sek.
Kanske tar en på 1/60 med..

Det handlar ju om att bedöma vad som reflekterar mest. Vit hud eller vit vägg... vad tror ni?
 
ISO kombinerar amerikanska ASA och tyska DIN. Egentligen heter ASA 100 ISO 100/21°. ASA 12 är samma som DIN 12°. För varje dubblering i ljuskänslighet ökar DIN med 3. Kanske skulle DIN återinföras då ASA siffrorna nu börjar stiga över miljonen?
 
ISO kombinerar amerikanska ASA och tyska DIN. Egentligen heter ASA 100 ISO 100/21°. ASA 12 är samma som DIN 12°. För varje dubblering i ljuskänslighet ökar DIN med 3. Kanske skulle DIN återinföras då ASA siffrorna nu börjar stiga över miljonen?

Va? Jag alltid trott att ISO- och ASA-skalorna följer varandra.

Edit: vilket bekräftas av https://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed. Även på ASA-tiden var det ju inte ovanligt att motsvarande DIN-värde stod på förpackningen.

Petter ...
 
Va? Jag alltid trott att ISO- och ASA-skalorna följer varandra.

Edit: vilket bekräftas av https://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed. Även på ASA-tiden var det ju inte ovanligt att motsvarande DIN-värde stod på förpackningen.

Petter ...

Ja, var det någonting du missade? ISO är två kopplade tal, medan ASA eller DIN bara innehåller ett tal. ISO anger båda. Det ena talet är linjärt och det andra logaritmiskt med tre steg för fördubbling eller halvering.
 
ISO kombinerar amerikanska ASA och tyska DIN. Egentligen heter ASA 100 ISO 100/21°. ASA 12 är samma som DIN 12°. För varje dubblering i ljuskänslighet ökar DIN med 3. Kanske skulle DIN återinföras då ASA siffrorna nu börjar stiga över miljonen?

Ok, nu läste jag lite noggrannare. Du gör det inte tydligt vill jag säga :)

ASA 100 = DIN 21 = ISO 100/21
ASA 400 = DIN 27 = ISO 400/27

Därmed kan man säga att ISO-skalan följer både ASA- och DIN-skalorna.

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.