Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
iso
- Trådstartare tarragona
- Start datum
tarragona
Aktiv medlem
med min kamera måste jag köra manuell för att inte få jättebrusiga bilder. detta har gjort att jag antagligen alltid kommer köra manuell iso för att jag helt enkelt vant mig vid det. Jag gillar att bestämma helt över min kamera.
Arvid Gustafsson
Jag får tacka för svaren stort tack
MVH tarragona
Helmetrock
Aktiv medlem
med min kamera måste jag köra manuell för att inte få jättebrusiga bilder. detta har gjort att jag antagligen alltid kommer köra manuell iso för att jag helt enkelt vant mig vid det. Jag gillar att bestämma helt över min kamera.
Arvid Gustafsson
Det är bara att du sätter ett lägre tak för auto-ISO att jobba under om du tycker att det går för högt och blir busigt. Det gör ju ingen skillnad om du ställer in ett viss värde manuellt eller om kameran ställer in det automatiskt.
Jag använder båda i olika situationer. Dock har det ju blivit mycket mer användbart sedan Nikon gjort det brännviddsberoende i D800, innan var det svåranvänt. Tillsammans med M fungerar det också bra.
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Autoiso
Med min D600 funkar det mycket bra med autoiso 200-6400. Praktiskt inom ett område utan brus.
Med min D600 funkar det mycket bra med autoiso 200-6400. Praktiskt inom ett område utan brus.
BitterMelon
Aktiv medlem
Om kameran tillåter det ja. Min kamera (Sony NEX) gör inte det, den har alltid 3200 som max. Vilket den villigt använder ofta. :/Det är bara att du sätter ett lägre tak för auto-ISO att jobba under om du tycker att det går för högt och blir busigt. Det gör ju ingen skillnad om du ställer in ett viss värde manuellt eller om kameran ställer in det automatiskt.
afe
Aktiv medlem
Om man inte vet hur ISO påverkar bilden är det bra att köra manuellt, men när man vet det fungerar auto alldeles utmärkt och är helt klart att föredra ibland.
Nu ägnar jag mig inte så mycket åt sportfoto längre, men när jag gjorde det hände det att jag fotograferade fotboll och halva planen låg i skugga från läktare. Jag vill köra på f/2,8 (för att sudda ut ful bakgrund) och 1/2000s (för att frysa rörelserna), och då använder jag auto-ISO för att se till att kunna hålla de värdena oavsett var på planen motivet är.
Nu ägnar jag mig inte så mycket åt sportfoto längre, men när jag gjorde det hände det att jag fotograferade fotboll och halva planen låg i skugga från läktare. Jag vill köra på f/2,8 (för att sudda ut ful bakgrund) och 1/2000s (för att frysa rörelserna), och då använder jag auto-ISO för att se till att kunna hålla de värdena oavsett var på planen motivet är.
afe
Aktiv medlem
Alltid manuell ISO
Med vilken motivering?
afe
Aktiv medlem
Jag vill själv styra det, löjlig fråga... Därför heter den "manuell" ju...
Det är väl inte löjligt när TS frågar om det är bäst med manuell eller auto-ISO?
I vissa fall är auto-ISO bättre (tycker jag), men oftast kör jag manuellt. (Har redan skrivit ett exempel på när auto är bättre).
erdeljan
Aktiv medlem
All right, alla har rätt att välja egna inställningar
Jag vet att det kan låta jobbigt men Apperture, Shutterspeed och ISO avgör hur resultatet blir, så kan man inte hantera dessa så borde man lära sig tycker jag personligen. TS kan ställa frågan, men frågan är om det hjälper i det långa loppet...
Till TS: Testa dig fram och se vad som funkar bäst för dig.
Jag vet att det kan låta jobbigt men Apperture, Shutterspeed och ISO avgör hur resultatet blir, så kan man inte hantera dessa så borde man lära sig tycker jag personligen. TS kan ställa frågan, men frågan är om det hjälper i det långa loppet...
Till TS: Testa dig fram och se vad som funkar bäst för dig.
Kullis
Aktiv medlem
Jag kör alltid med manuell ISO, vill ha koll.
Förutom i U1-läge(på D7000) som jag har inställd som ett 'sport-läge'
AF-C, 9punkters AF, JPG(fyller inte bufferten lika fort), 5bilder/sek och fokus på tummen.
Och då Auto-ISO(max 3200). U1 är också satt som A-mode för att sätta DoF.
U2 är programmerad för film-läge.
Förutom i U1-läge(på D7000) som jag har inställd som ett 'sport-läge'
AF-C, 9punkters AF, JPG(fyller inte bufferten lika fort), 5bilder/sek och fokus på tummen.
Och då Auto-ISO(max 3200). U1 är också satt som A-mode för att sätta DoF.
U2 är programmerad för film-läge.