Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ISO verdier på D80
- Trådstartare Thumper
- Start datum
j2^
Aktiv medlem
Er det noen som vet på hvilken ISO et D80 har best dynamikk og oppløsning? Hvilken ISO gir det gjennomgående beste resultatet?
Bäst resultat fås ju alltid vid "bas-ISO" vilket är 200 för D80.
Makten
Aktiv medlem
Nä, bas-ISO är vid 100 på D80.Bäst resultat fås ju alltid vid "bas-ISO" vilket är 200 för D80.
j2^
Aktiv medlem
Nä, bas-ISO är vid 100 på D80.
Ja jävlar ja. Det borde jag kommit ihåg, jag har ju ägt en D80 en gång i tiden.
Vikkar
Medlem
Bäst resultat fås ju alltid vid "bas-ISO" vilket är 200 för D80.
Nja, inte alltid. Jag har för mig att D300 har bättre dynamik på något högre ISO, åtminstone utifrån testet på dpreview.
j2^
Aktiv medlem
Hva menes med "bas-ISO"? Er det lavest mulig ISO instilling kameraet har?
På Nikon-DSLR så är "Bas-ISO" alltid det lägsta ISO-tal som visas som ett heltal, alltså 100, 200, 400 osv osv.
De som visas som L0,3 L0,7 och liknande är pressade värden.
j2^
Aktiv medlem
På Nikon-DSLR så är "Bas-ISO"
..men som andra sagt så är det tydligen inte säkert att det är just det värdet som genererar bäst resultat... även om jag personligen tycker att det verkar så.
Makten
Aktiv medlem
Vad som är "bäst" beror antagligen på vad det är man mäter, och hur. Bas-ISO motsvarar lägsta möjliga förstärkning av signalen. Detta innebär att om man använder ett lägre ISO-tal, så förstärker man fortfarande signalen lika mycket. Därmed "klipper" man av högdagrarna eftersom de hamnar utanför det dynamiska omfånget, och bildkvaliteten blir i de flesta fall sämre. Emellertid kan "low"-lägena vara bra att ha om man fotograferar i JPG, eftersom det oftast finns ytterligare ett stegs omfång i råfilen. Alltså har man råd att klippa bort ett steg eftersom JPG-filen ändå gör det, jämfört med råfilen. Det motsvarar att man backar exponeringen vid råkonvertering.