Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO-tal

Produkter
(logga in för att koppla)

Manneman

Medlem
Hej!
Har precis fått min blixt SB-600 levererad,
verkar vara en bra grej...
Undrar lite om ISO-tal.
Om man fotar i ett rum - utan blixt - med lite sämre ljus kanske
jag kör med ISO 800. Om jag sen bestämmer mig för att köra
med blixt, skall jag då ändra ISO-talet till ett lägre eftersom blixten gör att de inte blir mörkt? Eller skall man köra med ett ISO-tal som är anpassat för ljusförhållandet från början?

/Magnus Larsson
 
Du får testa och se vad du gillar bäst.
Ibland kan det vara trevligt att blanda blixten med befintligt ljus, så då kan du använda högt ISO eller lång slutartid.
 
Ju lägre ISO desto mer får blixten jobba, men så länge den orkar så är ju det OK.

Ju lägre ISO desto mindre av det naturliga ljuset kommer med... bra eller dåligt?

Ju lägre ISO desto mindre brus
 
Skulle bara lägga till att man får tänka på hur man "blandar" ljus - det är väldigt mycket skillnad i vitbalansen mellan blixtljus och vanlig inomhusbelysning. (glödlampa 2800K, blixt 5200-5500K)

Använder man blixten riktad "direkt på" så kommer det som är närmast dig (och blixten) bli blå-vitt, och allt som är huvudsakligen belyst av innerbelysningen antingen bli väldigt mörkt, eller väldigt gult.
Använder man takstudsad blixt så tar blixten nästan över all belysning i rummet, och då är problemet lite mindre.

Det finns små filter att fästa framför blixten som ger den varmare ljus så att den bättre blandar sig med inomhusbelysningen - om man nu vill ta fram både den naturliga belysningen och blixt ljuset

Högre ISO > blixten arbetar mindre > mer "naturligt" ljus kommer med.
lägre ISO > blixten arbetar mer > mindre "naturligt" ljus kommer med, blixten dominerar.

Det är bara att prova sig fram... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.