Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO-inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

rickey84

Medlem
Hej hej!!

Kanske ar en dum fraga men nyborjare som jag ar sa har jag inte klurat ut riktigt hur jag ska anvanda ISO-installningarna pa kameran. Har sett att vissa kort (t.ex. portratt) ar tagna med med valdigt hoga ISO-varden, t.ex. 1600 eller 3200. Varfor gor man det, om anda ljuset ar bra? Blir det inte bara onodigt mycket brus i bilden? Vad jag har fattat det som sa ljusterar man ISOn efter hur ljust det ar, om man t.ex. vill halla ner slutartiden i daligt ljus, men man kanske ljusterar det i andra sammanhang ocksa? Manga fragor.. Ar tacksam om ngn kan reda ut det har med ISO for mig.. =)

Tja varför vissa väljer att använda högre iso trots att ljuset kanske inte kräver det är nog mycket en smaksak, man kan tex kanske vilka ha en lite mer "ruffig" framtoning något som uppfattas hårdare på vissa bilder. Tar du porträtt på en läderknutte kanske ett högre iso (mer brus eller störrekorn) gör sig men det passar sig kanske inte på ett porträtt av ett sött barn, det är som med ljuset vilket ibland styr hur vi uppfattar bilden.

Det ligger ju lite skilldnad i hur högt iso ser ut på en digital bild & en analog sådan... vissa tycker att "kornet(brus)" i den digitala bilden är fult, det tycker inte jag, det är bara annorlunda ifrån det analoga vilket vissa gillar..

hoppas detta hjälper något...

Nä någon dum fråga var det väl inte. Som frePe säger så beror lite på vilken kamera du har och vad du vill göra. Grovt korn kan ju passa på en svartvit bild i alla fall. Du bör kolla in lite om bländare och slutartid också.

Du har alltid en helig treenighet av -bländare -slutartid - ISO - som tillsammans ger ett Exponeringsvärde.
Ändrar du ett av de värdena så få du också ändra ett annat för att behålla rätt exponering.

1 .Bländare 2 - 1/125 och ISO 100
2. Bländare 2 - 1/30 och ISO 25

Det blir samma exponering i båda alternativen fast bilderna kan bli lite olika om modellen fladdrar runt eller om du är skakig.

Jag använder alltid det lägsta ISO-värde som ger en tillräckligt kort slutartid med vald bländare, just för att undvika brus. Vill man ruffa till bilden kan man lägga på t ex filmkorn i efterhand. Tycker det blir snyggare än brus.

/Pontus

Kanske inte var något pedagogiskt exempel i förra inlägget. Vi tar ett till:

1 .Bländare 2 - 1/125 och ISO 100
2. Bländare 2 - 1/250 och ISO 200

De ger också lika exponering. TIden är ändrad ett steg och därmed ISO ett steg.

På kompaktkameror är det ofta 50 eller 100 som i alla fall jag vill använda då på en del kameror ger 400 lätt brus som kan bli störande. På spegelreflexkameror med större sensor så är de optimerade för kanske 100 eller 200 som lägsta möjliga och de kan lätt köras på 800 (jag kör en Pentax utan att skämmas på 1600 om det behövs). Men då kanske man inte ska jämföra de siffrorna rakt av för det handlar om olika objektiv också.

Vill du ha minsta brusnivå så dra ned ISO, men i svagt ljus kan det som sagt behövas stativ och be modellen sitta still. Djur och barn får man överväga att ge lugnade medel :--)

Tack sa mycket for alla svar!! Har antligen fatt klarhet nu. Hade mina misstankar om att det -forutom kornet- ocksa hade nagonting med mattnaden av fargerna i bilden att gora, men misstankarna verkar vara obefogade alltsa.. ;)

Du tänker kanske på film, där långsamma filmer, alltså låga ISO, ofta har mera mättade färger.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar