Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO. Hur fungerar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Funderar på vad ISO-inställningen egentligen
påverkar i en digitalkamera.
Ökar jag ISO:t blir givetvis kameran "ljuskänsligare", men hur?

Är det en hårdvaruinställning som påverkar några förstärkare av det ljus som träffat sensorn, eller är det rent mjukvarumässig hantering att tolka ljusinformationen från sensorn med en extra faktor så att bilden verkar vara ljusare än den egentligen är?
Om det är det senare borde man kunna ställa ISO:t
i efterhand när man konverterar RAW-filen... eller?
 
Du är rätt ute i din första gissning, det är en ren hårdvaruförstärkning. Och således inget som går att emulera i efterhand.
 
åhå.
Tackar för svaret.
Det innebär sålunda att "rysshacket" till 300D egentligen bara låser upp en redan befintlig funktionalitet... (utökad ISO range).
 
Ja, så är det sannolikt. Rysshacket har väl ingen kod som tillför saker som inte redan finns i kameran, utan låser bara upp saker som fanns från början.
 
tomaseds skrev:
åhå.
Tackar för svaret.
Det innebär sålunda att "rysshacket" till 300D egentligen bara låser upp en redan befintlig funktionalitet... (utökad ISO range).

I det fallet så sker dock ökningen från ISO1600 till 3200 i mjukvara. Fotar man RAW så sätts en flagga som talar om detta och RAW-konverteraren fixar +1EV automatiskt.
Iaf är det så jag har fått det förklarat för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.