ANNONS
Annons

ISO-funktion på digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Den enkla förklaringen är att man förstärker signalnivån på sensorn.

Är det i princip samma sak som när man skiftar ISO-värde i en analog kamera? Eller är det en simulerad effekt som ger liknande utseende i resultatet? Om du förstår vad jag menar?

Att sensorn blir känsligare för ljus, du kan jämföra det med att skruva upp ljudet på en radio med dålig mottagning. Genom att skruva upp ljudet så förstärker du inte bara ljudet, utan även bakgrundsbruset.

Jeppe skrev:
Att sensorn blir känsligare för ljus, du kan jämföra det med att skruva upp ljudet på en radio med dålig mottagning. Genom att skruva upp ljudet så förstärker du inte bara ljudet, utan även bakgrundsbruset.

Jag förstår. Då blir min följdfråga, hur blir bruset i digital kamera? Det blir alltså inte som med analog kamera, grövre korn?

newmorning skrev:
Jag förstår. Då blir min följdfråga, hur blir bruset i digital kamera? Det blir alltså inte som med analog kamera, grövre korn?

Titta i valfri tråd om d3, d300 eller 40d, så ska du allt se att det finns "brustestbilder" i den.

newmorning skrev:

...eller titta på en recension på dpreview.com (valfri digital systemkamera). Deras recensioner är typ 25 sidor, men nånstans mitt i kommer du hitta brusjämförelser vid olika ISO-tal.

Kolla där på t.ex. Canon 450D nysläppta recension, då hittar du det på sid 19 (Photographic tests - Noise): http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/page19.asp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar