Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iso brus

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja generellt när man skalar nedåt bilden, eller nedåt samplar så utförs en interpolation på pixlarna och då kan pixlar med brus interpoleras "bort" i den processen.

Bruset per pixel kaske blir lägre, men om du tittar på hela bilden kommer du inte märka nån som helst skillnad. O är det inte ättare att testa själv istället för att fråga på ett forum o sitta o vänta på massa svar?

Tycker det bara är så märkligt att folk är så konstigt lata. Det är ju bara ta en bild, ändra storleken, ta en till bild, o sen in i datorn o testa. Jag själv tycker iaf det är mycket roligare att sitta o experimentera själv istället för att fråga alla om allt hela tiden. Men visst, man kan ju fråga o få vettiga svar också, men man lär sig väldigt mycket av att faktiskt se det själv också, istället för att blint lita på vad andra säger. :)

Men jag tycker också att jag gav dig ett ganska givande svar också, så nu r det upp till dig att kolla om det verkligen stämmer. ;)

Ett forum som detta är säkert till för lata och frågvisa. De kloka behöver inget forum. De har laboratorium och experimentverkstad. De kan gärna skriva i Wikipedia om de kommer på något, som inte redan finns där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar