Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iso 100 på D300

Produkter
(logga in för att koppla)
ISO200 är sensorns normala känslighet. L-lägena innebär att man tvingar kameran att sänka känsligheten under det normala med 1/3 steg per L-steg. L-0.3 motsvarar alltså ISO 160, L-0.7 ISO 125 och L-1 ISO 100. Du får dock inga bildkvalitetsmässiga fördelar av att använda L-lägena, snarare tvärtom.

För mer information om L-lägena kan jag rekommendera manualen. :)
 
Tommy Törnquist skrev:
Vad är ISO 100 på D300? Efter ISO 200 kommer L. 0,3 - L.0,7 och L. 1,0. Vad är de för inställning?

Tommy

Nikon D300 har ett nominellt ISO-omfång på 200-3200 med kalibrerade ISO-värden i 1/3 EV-steg (med auto-ISO i 1/6 EV-steg). Det finns icke kalibrerade värden under ISO 200 och över ISO 3200. Dessa utökade värden har sämre bildkvalitet i form av lägre kontrastomfång tex lättare utbrända högdagrar och Nikon kan inte garantera att tex Lo-1 på D300 verkligen motsvarar ISO 100. I praktiken är min erfarenhet att man som fotograf i det längsta skall undvika Lo-lägena pga nämnda sämre DR, ökad osäkerhet i exponeringen och möjligtvis en gnutta sämre upplösning med liten vinst i form av lägre brus. Testa dig fram och se om du tycker att du har glädje av Lo-lägena. De ytterst få gånger jag använt Lo-1/ISO 100 har varit när jag på ISO 200 fått en slutartid på 1/8000 s och jag inte haft viljan att blända ner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.