Annons

Ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)

amgp

Ny medlem
Halloj!

Har den här säsongen börjat fotografera ishockey, mest på juniornivå men även en del seniorer (division 1).

Inom familjen har vi en Canon 650D med ett EFS 55-250mm f/4-5.6 IS II. Jag har även lånat ett EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (tror att det är rätt iaf)...

Jag tycker skillnaden här blir ganska stor. Jag är väldigt dålig på det här med bländare, ISO osv...

Sedan har jag en Canon 1100D, vad är skillnaden på den och 650D?

Ge gärna lite tips på vad jag ska tänka på, får väldigt mycket kommentarer om att bilderna är riktigt bra men jag vill höja kvalitén i dem. Kan ni hjälpa mig? Som fattig student på gymnasiet finns inte jättemycket pengar att tillgå heller, fungerar begagnat?

Ser fram emot era kommentarer!

Hej!

Verkar inte som att ishockey är ett hett ämne här på fotosidan men jag har lite erfarenheter som kanske kan vara till hjälp!?
Gällande utrustningsfrågor så är jag väl inte rätt person att uttala mig då jag själv kör Nikon men generellt sett så är ishockey en svår sport att få till med de enklaste systemkamerorna inklusive kit-objektiv. Som du själv nämner så blir skillnaden upp till en 70-200/2,8 klart märkbar!

En begagnad sådan är nog den snabbaste vägen att lyfta den tekniska nivån direkt. Går det sedan att hitta ett kamerahus som dels klarar upp till ISO 6400 med anständigt resultat och gärna 6-7 bilder per sekund med snabb autofokus så kan man nog inte skylla på det tekniska i alla fall.
Hoppas att nån Canon-expert här på Fotosidan kan komma med mer tips angående detta.
Min grund-setup i en medium-belyst ishall är slutartid 1/1000, bländare 2,8 och ISO 8000...

Själva fotandet då? Det är väl en fördel om man kan sporten för att förstå vad som händer. Hur ishallen man fotar i är utformad spelar ju också roll givetvis, har man tur så finns det fotobås bredvid spelarbänkarna, har man otur får man sitta på läktaren. I enstaka fall så är det möjligt att fota genom skyddsglasen/plexit eller t.o.m. mellan spelarbåsen.
Variera och byt plats!!! Mycket roligare att se bilder i olika vinklar från matchen!

Vilken typ av bilder vill man ta? Tacklingen i hörnet? Den supersnabba plocken av målvakten? Den koncentrerade blicken på tekaren? Gruffet framför mål? Ett "spelarporträtt" från bänken? Tränarens galna blick när domaren tar en utvisning på hans storstjärna?
Bara du själv vet vilken typ av bilder du själv vill se, titta på andra, fundera på hur dom har gjort, var stod dom när den bilden togs, vilken brännvidd på zoomen användes?

Kort sagt så är mitt tips att om det går, leta prisvärd beg. utrustning.
Prova dig fram dels genom att testa olika tekniska lösningar samt kolla på andra, hur vill du att dina bilder ska bli?

Mina bilder lägger jag ut på min blogg här.
Skulle vara kul att se dina bilder också!

Med vänlig hälsning Jimmy

Hej!

Verkar inte som att ishockey är ett hett ämne här på fotosidan men jag har lite erfarenheter som kanske kan vara till hjälp!?
Gällande utrustningsfrågor så är jag väl inte rätt person att uttala mig då jag själv kör Nikon men generellt sett så är ishockey en svår sport att få till med de enklaste systemkamerorna inklusive kit-objektiv. Som du själv nämner så blir skillnaden upp till en 70-200/2,8 klart märkbar!

Mina bilder lägger jag ut på min blogg här.
Skulle vara kul att se dina bilder också!

Med vänlig hälsning Jimmy

Jag själv har spelat i 12 år och spelar fortfarande hockey så spelsinnet är det inget fel på.

I förra veckan skapade jag den här Facebooksidan som du kan gå in på och gärna "gilla" om du har Facebook.

Sen har jag en del på Google+.

Kul att få snacka med någon som också fotograferar ishockey!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar