Annons

IS vid sportfoto plus Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS II/ Tamron AF 55-200/4,0-5,6 Di Il

Produkter
(logga in för att koppla)

hag391

Aktiv medlem
Har man användning för IS på rörliga motiv? De verkar va delade åsikter om de

Har en 1100D och kollar på nytt objektiv (tyvärr budget för är sjukpensionär) och har 2 objektiv nu utan IS. Fotar mkt hästar i rörelse och från hästryggen. Flera har sagt att jag ska skippa IS för inte värt extra pengarna men jag fotar natur mm oxå och hittade ett billigare objektiv för att ha IS

Finns ju numera mkt billiga objektiv från 500 utan IS (Tamron AF 55-200/4,0-5,6 Di II) men känns som hellre mer än dubbla priset om de är bättre men mer än 1600 som Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS II ligger på går tyvärr inte .

Visst skulle jag behöva ett mkt ljusstarkare och bättre objektiv men finns inte pengarna så finns dom inte. Planen är ett kort fast med bra ljus som nästa inköp

Har man användning för IS på rörliga motiv? De verkar va delade åsikter om de

Har en 1100D och kollar på nytt objektiv (tyvärr budget för är sjukpensionär) och har 2 objektiv nu utan IS. Fotar mkt hästar i rörelse och från hästryggen. Flera har sagt att jag ska skippa IS för inte värt extra pengarna men jag fotar natur mm oxå och hittade ett billigare objektiv för att ha IS

Finns ju numera mkt billiga objektiv från 500 utan IS (Tamron AF 55-200/4,0-5,6 Di II) men känns som hellre mer än dubbla priset om de är bättre men mer än 1600 som Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS II ligger på går tyvärr inte .

Visst skulle jag behöva ett mkt ljusstarkare och bättre objektiv men finns inte pengarna så finns dom inte. Planen är ett kort fast med bra ljus som nästa inköp

Det lilla jag hört är väl att man skall se upp med vad bildstabiliseringen är kapabel till.
Vissa gluggar kan man ha IS och panorera sidleds med, vilket skulle vara något för dig om jag förstår dig rätt. Men Canons gluggar med avancerad IS är väl rätt dyra, då jag tror att det i princip är 70-200 version 1 och 2 som har den typen av IS.

Om Tamron/Sigma har låter jag vara osagt då jag inte har kunskap om det.

I grund o botten är det ganska enkelt.
Är det fotografen som rör sig så kan man använda stativ eller få hjälp med IS. Ett enbensstativ gör underverk, bättre än IS anser jag.
Är motivet i rörelseoskärpa så hjälper ingen IS i världen. Man MÅSTE få till kortare slutartider och det finns bara 2 lösningar på det. Antingen dyrare objektiv med större bländare eller skruva upp ISO.

Om du väljer mellan Tamron 55-200 och Canon 55-250 IS så skulle jag tveklöst ta Canon-objektivet (jar har/har haft båda). Det är skarpare, har bättre räckvidd. IS är användbart till allt annat än just sportfoto. T ex om du vill fota familj, porträtt, natur - ja allt annat som jag antar att du fotar ibland.

Jag har inte koll på prisnivån men version 1 av 55-250 IS bör väl gå att hitta begagnat till ett vettigt pris?

Men visst, har du inte pengarna för IS så köp Tamron-gluggen. Du bör kunna köpa det väldigt billigt. Jag gav t ex bort mitt nyligen till en kompis - räknade inte med att det var värt mer än ett par pilsner.

PS. Att fota från hästryggen - det låter som en rejäl utmaning!

Tack för tipsen. Inte alls låst på dom objektiven utan öppen för så bra de går att få för max 1600-1700 med max 300

Antog Tamron inte va mkt att hänga i julgranen för 595 med frakt men tack vare jag iprincip bara kör manuellt så kom jag bra mkt längre med kitobjektivet utan IS än jag hade förväntat mig. Självklart skulle jag vilja ha bättre kamera och objektiv för mitt största nöje efter hästar och man kan alltid fota hur risig kroppen än är. Men bra grejor är inte billiga direkt

Fotar nog allt som går att fota egentligen och trodde inte jag kunde ha råd med ett objektiv med IS men de Canon objektivet som hade stabilisering för panomering hitta jag nytt från 1600 nu.

Fota från hästryggen har sina utmaningar men har svårare och svårare att gå så är så jag kommer ut och njuta av naturen. Gället att känna sin kamera och veta vart grejorna sitter

Skulle va kul med längre zoom så man har större chans att fånga hjortar och älgar på bild som vi träffar på ibland och självklart till mkt annat oxå

Bilagor

• FB_IMG_1425642160199.jpg
    FB_IMG_1425642160199.jpg
    57.9 KB · Visningar: 63
Ja i det läget, på hästryggen, så hade jag utan tvekan valt med IS med de objektiv du tittar på.
Helst hade jag använt ett 70-200/2,8 men troligtvis är det för otympligt. Men är du en duktig ryttare så guppar du inte så mycket som jag.
Ett alternativ skulle kunna vara Canons 70-200/4. Utan IS så finns de att hitta begagnade för ca 4000 kr. Ett nytt med IS går säkert på över 10 000.
Optiskt är det bland det bästa pengar kan köpa.

Fördelen du har på hästryggen är att andra djur i princip är helt orädda för dig om du kommer till häst. Jag hade absolut inte skaffat ngt som går till 300mm, bättre att rida närmre.

Om man ska försöka följa exempelvis en ishockeyspelares förvirrade rörelsemönster kan det vara bra att stänga av IS. Hattandet hit och dit med kameran begriper IS ofta inte vad den ska göra åt.

Canon har några nyare objektiv som har ett tredje läge för IS, där det är avstängt fram tills det att bilden verkligen tas, sen går det igång just i bildtagningsögonblicket. Den varianten är tänkt för just sådana tillfällen. Men mig veterligt finns det inget objektiv under 20000 som har den funktionen än. Mitt enda objektiv som har det kostar ännu mer.

Men bra grejor är inte billiga direkt.
Nä men det beror också på hur man ser på det. Köper man begagnade BRA objektiv så är de säljbara även om 10 år.
Men du har helt rätt i att finns det en bestämd maxsumma så finns det.

Tamronen du nämnde hade jag inte köpt. Då hade jag hellre sparat mer pengar o väntat eller lagt pengarna på annat eller varit utan.

Ett alternativ kan vara att köpa Canons föreslagna telezoom med IS begagnat o få pengar över till spargrisen.

Många gånger inom sportfoto har man så korta slutartider att IS inte gör någon nytta för skakningsoskärpan i bilderna.

Däremot kan det i vissa lägen vara skönt för ögat att slå på IS, t ex om man sitter länge och tittar i ett långt tele på ett och samma ställe, då blir sökarbilden mycket lugnare och stabilare att titta på, jag kan även slå på det ibland om jag t ex på hockey ska ta bild på publiken långt upp i mörkret på läktarna och då får lång slutartid men generellt så är det väldigt sällan jag har IS påslagen i samband med sportfoto.

Helst hade jag använt ett 70-200/2,8 men troligtvis är det för otympligt. Men är du en duktig ryttare så guppar du inte så mycket som jag.
Ett alternativ skulle kunna vara Canons 70-200/4. Utan IS så finns de att hitta begagnade för ca 4000 kr. Ett nytt med IS går säkert på över 10 000.
Optiskt är det bland det bästa pengar kan köpa..

Allt det du nämner är långt över den budget som TS har, så varför ta upp det i den här tråden?

Allt det du nämner är långt över den budget som TS har, så varför ta upp det i den här tråden?
2,8an är säkert ngt med hög ha-faktor men väl på hästryggen menar jag att det kan bli ett val som man ångrar.

Canons 70-200/4 utan IS begagnat för 4000kr kan vara nåbart o är ganska lätt.

4000 o säljbart för ett par tusenlappar om några år.
vs
1600 o säljbart för några hundralappar om några år.

Investeringen blir i princip densamma. Det beror på vilken tidshorisont vi använder.

Kanske kan dela på investeringen med en förälder/syskon. Man måste inte ha tillgång till tele varje gg man rider ut.

2,8an är säkert ngt med hög ha-faktor men väl på hästryggen menar jag att det kan bli ett val som man ångrar.

Canons 70-200/4 utan IS begagnat för 4000kr kan vara nåbart o är ganska lätt.

4000 o säljbart för ett par tusenlappar om några år.
vs
1600 o säljbart för några hundralappar om några år.

Investeringen blir i princip densamma. Det beror på vilken tidshorisont vi använder.

Kanske kan dela på investeringen med en förälder/syskon. Man måste inte ha tillgång till tele varje gg man rider ut.

Då borde väl smartaste vara att köpa det för 1600 men begagnat för några hundra?

Om man är sjukpensionär och inte har råd hjälper det inte hur bra det är, och att dela med syskon och föräldrar är kanske inte heller ett alternativ ...

Tackar verkligen för alla idéer! Har inte haft systemkamera sen den analoga som va med länge och en hel del har ju hänt sen dess *asg*

Har man 5500 i månaden i sjukpension så funkar inte direkt att lägga 4 tusen på ett objektiv hur gärna man än vill tyvärr.

Fick meddelande från en här som hade en Sigma 70-300 att sälja. Kolla runt på recensioner och de va mest goda för de man får till pengarna. Hur ställer sig de jämfört med de från canon jag nämnt?

Tackar verkligen för alla idéer! Har inte haft systemkamera sen den analoga som va med länge och en hel del har ju hänt sen dess *asg*

Har man 5500 i månaden i sjukpension så funkar inte direkt att lägga 4 tusen på ett objektiv hur gärna man än vill tyvärr.

Fick meddelande från en här som hade en Sigma 70-300 att sälja. Kolla runt på recensioner och de va mest goda för de man får till pengarna. Hur ställer sig de jämfört med de från canon jag nämnt?

Mycket sämre tyvärr enligt test.

Om man är sjukpensionär och inte har råd hjälper det inte hur bra det är, och att dela med syskon och föräldrar är kanske inte heller ett alternativ ...
Jag försöker bara ge nya infallsvinklar. Jag skriver inte att det är möjligt. Men det kostar inget att fråga.

Tack för all hjälp!
Nu är canonobjektivet beställt. Hitta bara begagnade som tom kosta mer än nytt men fotokungen låg MKT lägre i pris än tom Netonnet. 1800 med motljusskydd och postförskott är mkt pengar för mig men känns som man får väldigt mkt för dom pengarna med de objektivet. Nu bara hoppas att de har hemma och tiden till 19e springer iväg

Tack för all hjälp!
Nu är canonobjektivet beställt. Hitta bara begagnade som tom kosta mer än nytt men fotokungen låg MKT lägre i pris än tom Netonnet. 1800 med motljusskydd och postförskott är mkt pengar för mig men känns som man får väldigt mkt för dom pengarna med de objektivet. Nu bara hoppas att de har hemma och tiden till 19e springer iväg

Fotokungen har ett demo för 1190kr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar