Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Is som spricker

Produkter
(logga in för att koppla)

tilholm

Aktiv medlem
Tänkte fotografera is, men den spricker ju när den kommer ut ur frysen. Hur ska man göra för att den inte ska spricka? Antar att det har med temeraturskillnaden att göra?

Du får ha det jävligt kallt i köket helt enkelt;-) Den spricker om den värms upp för snabbt, då skillnaden i temperatur mellan ytan och kärnan skapar spänningar. Inte så mycket att göra något åt tyvärr.

Attans! Jag antog att det var så, men hoppades på ett svar i denna stilen: "Se till att kolsyra vattnet innan och ha en temperatur på det på 10 grader när det läggs i frysen, så kommer du få ett fiiiint isblock med fiiiina luftbubblor i."

Nu ska jag prova hur det blir om jag fotograferar ute på balkongen ;) Där är det ju lite kallare, så det kanske spricker mindre än om jag har det i varma köket =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar