Annons

IS knastrar? (70-300 IS)

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hej!

Har just införskaffat ett Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM. Till skillnad från mitt 18-55 IS så "knastrar" IS på telezoomen. Den fungerar däremot utmärkt (sökare stannar upp och bilden blir skarp). Men ska den låta som det gör, en "surrande knaster" som tar vid när AF gjort sitt?

IS på 18-55 IS är helt ljudlöst.
 
18-55 är inte heller ljudlöst det låter en hel del. Ett högfrekvent pip kommer från den. Så att din andra glugg låter e nog helt normalt.
 
Robin Gyllander skrev:
18-55 är inte heller ljudlöst det låter en hel del. Ett högfrekvent pip kommer från den. Så att din andra glugg låter e nog helt normalt.

Men mitt 18-55 är ljudlöst, annars har jag fel på öronen, så himla gammal är jag inte... :?
 
wfrank skrev:
Men mitt 18-55 är ljudlöst, annars har jag fel på öronen, så himla gammal är jag inte... :?

Mitt 18-55 is och alla 18-55 is jag testat piper. Kolla med något barn så får du nog höra att den låter.
 
zwc skrev:
Stämmer .. saxat ifrån wikipedia :

"Som unga kan vi uppfatta ljud mellan 20 och 20 000 Hz, men redan i 20-årsåldern börjar känsligheten för höga frekvenser minska."

Källa : http://sv.wikipedia.org/wiki/Hörsel


Jo ok, säkert missar jag ett & annat vid 20 KHz och uppåt då, men hur kan det vara så stor skillnad i så fall mellan objektiven? IS på 70-300 funkar alltså mkt väl, men ljuden är inte alls nåt högfrekvent, det är ett "knastrande" och mycket påtagligt. 18-55 IS (som sagt) är för mig helt ljudlöst i jämförelse.
 
Ingen aning. Jag har själv inte den varianten, dock ett 70-200 IS som har ett rullande dovt ljud som inte är så störigt. Då vet man att den är igång bara (;
 
18-55 har en billig version av is och den har ett annat ljud. Sa iaf de på canon.
 
wfrank skrev:
... men ljuden är inte alls nåt högfrekvent, det är ett "knastrande" och mycket påtagligt.
Upplever samma.

Jag var också lite orolig i början men efter att ha läst lite på de olika forumen har jag fått en känsla att det ska vara så.
 
borealis skrev:
Upplever samma.

Jag var också lite orolig i början men efter att ha läst lite på de olika forumen har jag fått en känsla att det ska vara så.

Ja du har rätt, ska tydligen va så, var inne på Fotovideo's butik i Stockholm idag och säljaren sa att det lät som det skulle. 2 gyron snurrar några sekunder så länge man håller ner avtryckarn. Har lagt örat mot 18-55 IS, och lyssnar man riktigt noga kan jag faktiskt höra minimala små "knäpp" därifrån ibland. Dock inget högfrekvent, men det beror kanske på mina gamla öron :)
 
Mitt EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM väsnas mest av alla IS-objektiv som jag har. Det verkar vara så att ju längre brännvidd desto mer surr. Åtminstone om man ska använda min lilla objektivpark som referens för denna studie.

Lägger jag örat intill hör jag dem allihop, trots att jag kommit in på dödshalvan, och följaktligen bör vara både döv och blind...
 
ANNONS